FANDOM

Świat realny
Ten artykuł dotyczy książki ze świata rzeczywistego. Zobacz też Świat lodu i ognia (praca Yandela).

Świat lodu i ognia – poboczna książka sagi Pieśń lodu i ognia, utworzona w formie dokumentu, zawierającego zbiór historii znanego świata. Jej pełny tytuł brzmi „Świat lodu i ognia: Nieznana historia Westeros oraz Gry o tron”.

Książka została napisana przez Elio Garcíę i Lindę Antonsson, wraz z wkładem od twórcy uniwersum, George'a R. R. Martina. W Polsce została wydana przez wydawnictwo Czwarta Strona, a przełożona przez stałego tłumacza sagi, Michała Jakuszewskiego.

Świat lodu i ognia został wydany 28 października 2014 roku w Stanach Zjednoczonych[1][2], oraz 5 listopada 2014 roku w Polsce[3].

Historia Edytuj

Autorzy, Elio i Linda, prowadzą stronę westeros.org, największą społeczność fanów Pieśni lodu i ognia oraz zbiór informacji na temat sagi w internecie. George R. R. Martin wielokrotnie wspominał, że często używa tych informacji, by potwierdzić to, co aktualnie pisał, jeśli nie miał dostępu do swoich notatek. Żartował przy tym, że jego fani i współautorzy wiedzą więcej o Westeros niż on sam.

George napisał o wiele więcej szczegółowych informacji o wydarzeniach z czasów dynastii Targaryenów, ale musiał je uszczuplić, by zmieściły się w Świecie lodu i ognia. Cała historia tego rodu zostanie wydana w nadchodzącej książce pod tytułem „Ogień i Krew”.

Zawartość Edytuj

Całość Świata lodu i ognia podzielona jest na kilka części[4]:

  • Historia starożytna, opisująca czasy od Ery Świtu do Zagłady Valyrii.
  • Królestwo smoków, opowiadające o Podboju Aegona.
  • Królowie z dynastii Targaryenów, zagłębiające się w szczegóły życia wszystkich targaryeńskich władców, od Aegona I do Aerysa II.
  • Upadek smoków, opowiadające o Roku Fałszywej Wiosny, Rebelii Roberta oraz jej skutkach.
  • Chwalebne panowanie, zwieńczające kronikę władców Siedmiu Królestw.
  • Siedem Królestw, opisujące poszczególne regiony Westeros.
  • Poza Królestwami Zachodzącego Słońca, opisujące Essos oraz pozostałe regiony świata.
  • Addenda, zawierająca posłowie, drzewo genealogiczne Targaryenów, Starków i Lannisterów, mapę Krain Korony i lata życia władców oraz indeks.

Książka zawiera także grafiki wykonane przez dwudziestu siedmiu artystów[4]. Obrazy były mocno inspirowane (a niektóre z nich także konsultowane) z samym George'em Martinem i w większym lub mniejszym stopniu przedstawiają świat takim, jakim wyobrażał go sobie autor. Grafiki oraz drzewa genealogiczne powinny być traktowane jako dodatek i nie zostały zawarte w rzeczywistym dokumencie wewnątrz uniwersum[5].

Ciekawostki Edytuj

Świat lodu i ognia Black

Czarny wariant okładki.

  • Wersja amerykańska i międzynarodowa (w tym polska) okładki jest pomarańczowa, ukazana wyżej w infoboksie; w Wielkiej Brytanii dostępny jest wariant czarny, wydany przez Harper Voyager.
  • Na stronie z dedykacją, za imieniem Tommena widać nie do końca zamazane imię Joffreya. Świat lodu i ognia został wydany po Tańcu ze smokami, gdzie Tommen przejął już tron po swoim bracie.
  • Jako iż książka została stworzona w formie prezentu dla Roberta Baratheona, maester Yandel przeżył śmierci zarówno jego, jak i Joffreya. Obawiając się złości Lannisterów, została ona pozbawiona szczegółów dotyczących Eddarda Starka, Stannisa Baratheona i innych kontrowersyjnych postaci. Jest to wersja bardziej „poprawna politycznie”.
  • Książka nie jest pozbawiona błędów.
    • W wydaniu pierwszym, na grafice prezentującej oś czasu władców z dynastii Targaryenów, miejsca Baelora I i Daerona I zostały przez przypadek podmienione.
    • Drzewa genealogiczne także zawierają kilka drobnych błędów.
    • Elio García potwierdził, że przyszłe wydania zostaną naprawione.

Przypisy Edytuj

Saga Pieśń lodu i ognia autorstwa George’a R.R. Martina
Powieści Gra o tron (1996) • Starcie królów (1998) • Nawałnica mieczy (2000) • Uczta dla wron (2005) • Taniec ze smokami (2011) • Wichry zimy (w przygotowaniu)Sen o wiośnie (w przygotowaniu)
Serial Gra o tron
Ścieżka dźwiękowa pierwszego sezonu

Sezon 1Sezon 2Sezon 3Sezon 4Sezon 5Sezon 6Sezon 7

Opowieści z Siedmiu Królestw Wędrowny rycerzWierny mieczTajemniczy Rycerz
Gry komputerowe Game of ThronesGame of Thrones - A Telltale Games SeriesGame of Thrones AscentGra o tron: Początek
Inne media Gry planszowe Gra o tron i Bitwy WesterosGra fabularnaGra karciana