FANDOM

Serial wspomniany Ślio wspomniany Got wspomniany Nm wspomniany Udw wspomniany Tzs wspomniany

Król Aegon III Targaryen, w młodości zwany Aegonem Młodszym, a później Aegonem Pechowym lub Aegonem Samobójcą – czwarty syn królowej Rhaenyry Targaryen i jej stryja i drugiego męża księcia Daemona Targaryena. Po śmierci przyrodniego stryja Aegona II, zasiadł na Żelaznym Tronie Siedmiu Królestw jako Aegon III i dziewiąty Król Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi, jego panowanie zakończyło kres życia smoków. W młodości jego smokiem był Stormcloud. Żonaty z Jaehaerą Targaryena potem z Daenaera Velaryon, miał piątkę dzieci Daerona I, Baelora I, Daene ,Rhaene i Elaene. Był ojcem dwóch krolów Daerona I i Baelora I oraz dziadkiem Daemona I Blackfyre’a oraz przodkiem całego rodu Blackfyre’ów.

Wygląd i charakter Edytuj

Aegon zawsze chodził ubrany na czarno. Był blady i chudy i nigdy się nie uśmiechał, bo pamiętał że jego wuj uśmiechał się kiedy jego smok pożerał jego matkę. Nosił krótką brodę, ale nie miał wąsów, miał blade srebrno złote włosy i ciemne fioletowe oczy.

O jego charakterze nie wiele wiadomo prócz tego że czuł wstręt do smoków, ponieważ widział jak smok wuja pożera jego matkę, musiał jednak być bardzo utalentowany ponieważ udało mu się utrzymać królestwo w całości po wojnie domowej. Po tańcu Aegon i rządach regentów Aegon był osobą bardzo nieufną i podejrzliwą, nie ufał prawie nikomu i zawsze obawiał się wszystkich. Jedyną osobą której Aegon bezgranicznie ufał był jego brat Viserysa.

Nosił swoją własną nową koronę, prostą obręcz ze złota.

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Aegon urodził się w ostatnich dniach roku 120 o. P.[1], jako czwarty syn księżniczki Smoczej Skały i dziedziczki Żelaznego Tronu Rhaenyry Targaryen i jej nowego męża – stryja, księcia Daemona Targaryena (trzecie dziecko Daemona i pierwszy syn). Aegon miał trzech przyrodnich braci, Jacaerysa Velaryona, Lucerysa Velaryona i Joffreya Velaryona od strony matki, a od ojca miał dwie przyrodnie bliźniacze siostry Rhaenę Targaryen i Baelę Targaryen. W 122 o. P. na świat przyszedł młodszy brat Aegona, Viserys Targaryen. Aegon wychował się na Smoczej Skale razem z rodziną, nazywano go wtedy Aegonem Młodszym, aby odróżnić go od przyrodniego w stryja Aegona Targaryena, został nazwany na cześć przodka Aegona Zdobywcy, choć druga żona jego dziadka Alicent Hightower był zła na Rhaenyrę i Daemona, uważając że nie powinni nazywać syna Aegonem, ponieważ ona miała już syna o takim imieniu oraz podejrzewała że zrobili to tylko jej na złość. Jak każdemu Targaryenowi, Aegonowi do kołyski włożono smocze jajo, po długim czasie wykluł się z niego smok, którego Aegona nazwał Stormcloud.

Taniec ze smokami Edytuj

Na początku wojny, Aegon Młodszy miał już dziewięć lat, i przebywał razem z rodziną na Smoczej Skale oczekując przyjścia na świat swojej siostry, dziecko jednak urodziło się martwe, a co gorsza ze stolicy przyszły o wiele o tym że król Visery I zmarł, a na króla koronowano Aegona Starszego, wściekła Rhaenyra nie zamierzała oddać tronu bez walki i również się koronowała, rozpoczynając tym samym wojnę domową znaną jako Taniec ze Smokami.

Jako, że Aegon był za młody nie brał udziału w walkach i kiedy jego przyrodnie rodzeństwo opuściło wyspę to on i Viserys na niej pozostali, pod koniec 129 o. P., jego przyrodni brat teraz książę Smoczej Skały i spadkobierca Żelaznego Tronu Jacaerys Velaryon, wynajął statek który miał zabrać Aegona i Viserysa do Essos do wolnego miasta Pentos, miało to zapewnić braciom bezpieczeństwo gdyż znaleźli by się po za zasięgiem wrogów, jednak w czasie podróży statek na którym płynęli został zaatakowany przez flotę sojuszniczego z Zielonymi, Królestwa Trzech Sióstr, Aegon aby się ratować dosiadł swego smoka i odleciał, jednak Viesrys został złapany, Aegon w desperacji przycisnął się mocno do szyi Stormclouda i tak doleciał na Smoczą Skałę, jego doświadczenia z lotu nie były przerażające, Aegon dotarł na Skały blady, drżący i oraz zanieczyszczony (stracił kontrolę nad pęcherzem), Aegon nigdy nie dosiadł potem żadnego smoka gdyż jego Stormcloud został ciężko raniony i zmarł, po za tym wyjątkowo traumatyczne wspomnienie bardzo mocno odbiło się na jego psychice, nigdy sobie nie wybaczył że porzucił on brata, i zawsze tego żałował.

Aegon opowiedział przyrodniemu bratu wszystko co się wydarzyło, a ten w obawie przed losem Viserysa, zaatakował flotę Sióstr, jednak wróg zwyciężył, Viserysa nie udało się odbić a Jace zginą razem ze swym smokiem.

Kiedy jego matka Rhaenyra zdobyła Królewską Przystań, wezwało do niej swych dwóch pozostałych synów, Joffreya Velaryona (teraz księcia Smoczej Skały) oraz Aegona, mały książę wciąż wstrząśnięty jazdą na smoku ledwie co mówił, w między czasie ojciec Aegona został zabity w tańcu nad Harrenhal. Po tym kiedy ciotka Aegona, Helaena Targaryen zrzuciła się z wieży po stracie swych synów, w stolicy wybuchły zamieszki skierowane przeciwko królowej Rhaenyrze, rozwydrzony tłum wdarł się do Smoczej Jamy i zabił tamtejsze smoki, w jamie znajdował się również książę Joffrey który również zginął. Po zamieszkach królowa musiała opuścić stolicę i uciec na Skałę, Rhaenyra oszalała niemal z rozpaczy po stracie swego smoka Syrax i wszystkich swych dzieci z wyjątkiem Aegona, z którym nie rozstawała się na długo.

Kiedy dotarli na Skałę zobaczyli szkielety spalonych żołnierzy wiernych Rhaenyrze, Aegon pierwszy zrozumiał co to znaczy i wykrzyknął do niej słowa:

Mamo uciekaj !

Aegon III Targaryen by Enife©

Książę Aegon Młodszy

Lecz było już za późno, obstawa została zabita, a Rhaenyrę i Aegona Młodszego wprowadzono na dziedziniec gdzie czekał tam jego wuj król Aegon II. Dziesięcioletni Aegon patrzył z przerażeniem jak smok wuja Sunfyre, pożarł jego matkę, to wydarzenie spowodowało stały uraz psychiczny i nienawiść do smoków. Po śmierci matki ser Alfred Broome, zaproponował Aegonowi Starszemu, aby zabił młodego księcia, jednak ten odmówił i kazał uwięzić księcia w lochach skały. Śmierć matki wcale nie zakończyła wojny domowej, Czarni obwołali swym królem ostatniego syna Rhaenyry Aegona, a zjednoczona armia czarnych maszerowała na Królewską Przystań pod wodzą lord Winterfell Cregana Starka i lorda Riverrun Kermita Tullyego. Pół roku później w 131 o. P. armia zielonych pod wodzą Borrosa Baratheona została rozbita a droga na przystań stanęła otworem, widzą klęskę Aegona jego właśni ludzie otruli króla, Aegon II zmarł, nie pozostawiając po sobie męskiego spadkobiercy tylko córkę Jaehaerę Targaryen. Nadarzyła się świetna okazja do zakończenia wojny. Na króla Siedmiu Królestw koronowano Aegona Młodszego jako Aegona III, który poślubił córkę swego poprzednika Jaehaerę, miał w tedy 11 lat, koronacja i małżeństwo ostatecznie zakończyły wojnę domową.

Panowanie Edytuj

Aegon III, jako nieletni nie mógł samodzielnie rządzić dla tego władze w królestwie przejęła regencja, do czasu kiedy Aegon osiągną pełnoletność. Aegon był znany jako Aegon Pechowy, gdyż wydział śmierć swej matki i miał nieprzyjemną przygodę ze smokiem. Ponieważ Aegon nie miał jak na razie dziedzica na swego spadkobiercę wyznaczył swego brata Viserysa, który został księciem Smoczej Skały, a kiedy osiągną pełnoletność został Królewskim Namiestnikem.

Aegon III rządził królestwem dobrze i rozsądnie, odbudowując zniszczenia z wojny domowe, choć obwinia się go o śmierć Ostatniego Smoka, (podejrzewano że z jego rozkazu został otruty) znany był z wielkiej niechęci do smoków, przez co zdobył sobie przydomek Aegona Samobójcy. Choć Aegon smoków nienawidził to w późniejszym czasie zabiegał aby ostatnie smocze jaja które zniósł udało się wykluć, dla tego zza wąskiego Morza sprowadził 9 czarodziejów którzy mieli wykluć jaja jednak nie udało się to.

Aegon otrzymał dużo później wsparcie finansowe od domu Lannister, a konkretnie od wdowy po lodzie Lannisterze, lady Johannie Westerling. Aegonowi udało się zjednoczyć podzielone królestwo i zatrzeć ślady podziału na Czarnych i Zielonych.

Pierwsze małżeństwo Aegona okazało się bezdzietne, dla tego po śmierci pierwszej żony ożenił się ponownie tym razem z lady Daenaerą Velaryon, która okazała się o wiele bardziej płodna niż jej poprzedniczka Aegon miał z nią łącznie piątkę dzieci: dwóch synów Daerona I (143 o. P.), księcia Smoczej Skały, znanego później jako Młody Smok, Baelora I (143 o. P.) znanego później jako Błogosławionego, oraz córki Daenę, Rhaenę i Elaenę.

Aegon III zmarł w 153 o. P. w stolicy, tron po jego śmierci objął najstarszy jego syn Daeron.

Małżeństwo, Potomstwo i Dziedzictwo Edytuj

Po koniec wojny domowej, aby w końcu ją zakończyć i dać pokój siedmiu Królestwom, Aegon poślubił swoją kuzynkę, Jaehaerę Targaryen, jedyną córkę króla Aegona II Targaryena i Helaena Targaryen, w chwili ślubu Aegon miał jedenaście lat, a jego żona 8. Małżeństwo nie zostało skonsumowane z powodu wieku, dwa lata po ślubie królowa Jaehaera popełnił samobójstwo.

Aegon III ożenił się po raz drugi z krewniaczką swego szwagra lorda Alyna Velaryona, Daenaere Velaryon z tego zwiąsku na świat przyszło pięcioro dzieci:

  • Król Daeron I Targaryen zwany Młodym Smokiem (143 o. P. – 161 o. P.) – najstarszy syn i dziedzic Aegona, po jego śmierci zasiadł na tronie.
  • Król Baelor I Targaryen zwany Błogosławionym (144 o. P. – 171 o. P.) – drugi syn Aegona i Daenaery, po śmierci brata zasiadł na tronie.
  • Księżniczka Daena Targaryen (145 o. P. – ?) – trzecie dziecko i pierwsza córka Aegona III, był matką Daemona Blackfyre'a
  • Księżniczka Rhaena Targaryen (147 o. P. – ?) – czwarte dziecko i druga córka Aegona i Daenaery, septa.
  • Księżniczka Elaena Targaryen (150 – ?) – piąte dziecko i trzecia córka Aegona.

Dwóch z syó Aegona III, Daeron I i Baelor I zasiedli na Żelaznym Tronie, Daeron wsławił się podbojem Dorne, zaś Baelor został uznany przez Wiarę Siedmiu za świętego. I choć żaden z nich nie posiadał potomka, linia Aegona III wciąż twa po przez jego córki. Jego najstarsza córka Daena, wdała się w romans ze swym kuzynem Aegonem IV Targaryenem, z tego związku narodził się potem Daemon I Blackfyre, pretendent do Żelaznego Tronu, zatem cały ród Blackfyreów są potomkami Aegona III.

Ciekawostki Edytuj

  • Dziwne jest to, że Aegon nazwał swego najstarszego syna Daeronem, ponieważ miał wuja Daerona Dzielnego, który walczył dla Zielonych i był bratem Aegona II.
  • Na obrazie w szablonie, widać że jest ubrany na czarno i nosi złoty łańcuch, jak na ironię, są to barwy osobistego herbu jego stryja Aegona II, który zabił jego matkę.
  • Na obrazie przedstawiającym jego córkę Daene, ma ona ten sam łańcuch.
  • Ów łańcuch odziedziczyła po ojcu jego najstarsza córka, Daena i nigdy się z nim nie rozstawała.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 o. P. – od Podboju Aegona.