FANDOM

Serial wspomniany Ślio wspomniany Got wspomniany Sk wspomniany Nm wspomniany Udw wspomniany Tzs wspomniany

Król Aegon V Targaryen – członek rodu Targaryen, piętnasty król zasiadający na Żelaznym Tronie. W młodości był znany pod imieniem Jajo dla rodziny i ser Duncana Wysokiego. Aegon został królem po obradach Wielkiej Rady, kiedy jego starszy brat, maester Aemon odmówił. Jako że był czwartym synem króla Maekara I Targaryena i jego żony Dyanny Dayne, czwartego syna, został znany jako Aegon Niespodziewany lub Aegon Szczęśliwy. Był żonaty z Betha Blackwood i był ojcem księcia Duncana, króla Jaehaerysa II, Shaery, Daerona oraz Rhaelle Targaryenów.

Charakterystyka Edytuj

Zgodnie ze źródłami półkanonu Aegon wyglądał, jak typowy Targaryen: był wysoki i szczupły, uważany za przystojnego, miał fioletowe oczy Valyrian i srebrnozłote włosy. Ze względu na to, że w dzieciństwie golił sobie głowę, znany był pod imieniem Jajo. Nosił koronę Aegona III.

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Aegon urodził w stolicy Siedmiu Królestw, Królewskiej Przystani, 200 o. P. roku, jako czwarty syn Maekara Targaryena księcia Summerhall i jego żony lady Dyanny Dayne, czwartego syna króla Daerona II Targaryena. Urodził się jeszcze za panowania swego dziadka, miał trzech starszych braci, wiecznie zapitego Daerona, szalonego Aeriona i maestera Aemona, oprócz nich jeszcze dwie młodsze siostry, Rhaene i Daellane.

Aegon początek swojej służby zaczął jako paź w stolicy, gdzie posługiwał małej radzie. Można przypuszczać, że jak na księcia otrzymał staranne wykształcenie. Aegon był związany z ojcem i braćmi, szczególnie z Aemonem i nieco mniej z Daeronem, który przezywali go Jajem. Aegon nienawidził swego szalonego brata Aeriona, który znęcał się nad nim, wyrzucił jego kota do studni i nocami przychodził do jego sypialni i wkładał mu nóż między nogi i mówił, że może zrobi z niego swoją siostrę, bo braci ma za dużo i nie ma się z kim ożenić.

Zgodnie z tradycją swego rodu, w którym praktykowano kazirodztwo, Aegon miał poślubić swoją siostrę, Daellanę, jednak jego druga siostra, Rhae wlała mu do wina eliksir miłosny, aby ożenił się z nią zamiast z siostrą. 

Jajo podobnie jak wszyscy Targaeyenowie miał własne smocze jajo, które trzymał w kołysce.

Wędrowny Rycerz Edytuj

Po tym, kiedy rozpoczyna się turniej rycerski w Ashford, wielu członków rodu Targaryenów wyrusza na turniej, w tym bracia, ojciec i wujowie i kuzyni Jaja. Aegon, który miał wtedy dziewięć lat, chciał zostać giermkiem, specjalnie się do tego przygotował i miał zostać giermkiem swego najstarszego brata Daerona, jednak Daeron był częściej pijany niż trzeźwy i był beznadziejnym rycerzem, a Aegon chciał za wszelką cenę zostać czyimś giermkiem. Wtedy też brat zgolił mu głowę, aby nie rzucał się w oczy (miał srebrne włosy). Wtedy też nadarzyła się doskonała okazja do tego, gdyż do karczmy, w której nocował, przybył wędrowny rycerz ser Duncana Wysoki. Gdy ten wziął go za chłopca stajennego, Jajo odkrył dla siebie szanse i poprosił Duncana, który również zmierzał do Ashford na turniej, aby zabrał go ze sobą jako swojego giermka. Choć Dunk odmówił, Aegona to nie powstrzymało i ruszył za nim do Ashford. Kiedy Dunk wyruszył, by rozejrzeć się po obozie, Jajo zają się jego obozem pod jego nieobecność. Gdy rycerz wrócił, był zdumiony tym widokiem i średnio zadowolony, ale w końcu zgodził się przyjąć Aegona na czas turnieju jako swego giermka, a potem, jeżeli się spisze, zabrać go ze sobą.

Droga do Tronu Edytuj

Po śmierci ojca, króla Maekara Targaryena, pozostawała nierozstrzygnięta sprawa sukcesji , ponieważ starsi synowie Maekara, Daeron i Aerion nie żyli, ale pozostawili po sobie dziedziców, Daeron, słabą na umyśle córkę Vaelle a Aerion, małego synka Maegora, zwołała została Wielka Rada, która miała rozważyć prawa i zdecydować o sukcesji. Pominięto córkę Daerona i syna Aeriona, gdyż obawiano się, że jest dotknięte szaleństwem, tak samo, jak ojciec. Wielka rada zaproponował więc koronę trzeciemu synowi Maekara, maesterowi Aemonowi Targaryenowi, jednak ten odmówił tej propozycji, gdyż nie chciał złamać swych ślubów, pomimo że sam Wielki Septon chciał mu dać dyspensę. W takim przypadku tron zaproponowano czwartemu synowi króla Maekara, Aegonowi, który przystał na propozycję. Od tej chwili znany był jako Aegon Niespodziewany, ponieważ był czwartym synem, czwartego syna, a udało mu się objąć tron.

Król Siedmiu Królestw Edytuj

Tak więc w 233 roku, 33 letni Aegon został koronowany na, Króla Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi i piętnastego króla Siedmiu Królestw, jako Aegon V Targaryen, znany również jako Aegon Niespodziewany. Pomimo że miał już 33 lata i własne dzieci, to jednak, według jego brata Aemona, wciąż zachowywał się jak dziecko. Aemon, aby nikt nie mógł go wykorzystać przeciwko jego bratu, postanowił dołączyć do Nocnej Straży. Kiedy Aemon odjeżdżał na Mur, powiedział bratu, aby zabił chłopca i pozwolił narodzić się mężczyźnie i że królestwem ma rządzić Aegon, a nie Jajo.

Pierwszy samodzielnym dekretem Aegona było uwięzienie królewskiego namiestnika lord Bryndena Riversa, powodem tego było iż w czasie obrad Wielkiej Rady do stolicy przybył pretendent do tronu z rodu Blackfyre’ów, piąty syn Daemona I Blackfyre'a, Aenys Blackfyre. Mimo iż zapewniono mu bezpieczeństwo, to kiedy przybył do stolicy został aresztowany i zamordowany przez dekapitacje z rozkazu Bryndena. Rivers został aresztowany za złamanie słowa i niedotrzymanie królewskiej obietnicy, mimo iż został skazany na śmierć, Aegon dał Riversowi wybór pieniek katowski lub Mur, Bloodraven wybrał Mur.

Aby Aemon sam nie przywdział czerni, Aegon oczyścił całe lochy Królewskiej Przystani, i nazwał tych ludzi gwardią honorową, na Mur miał odprowadzić go przyjaciel Aegona ser Duncana Wysoki, razem z Aemonem na Mur wyruszył lord Brynden Rivers oraz jego Zęby Kruka, który w krótkim czasie pioł się do góry w hierarchii straży aż został Lordem Dowódcą Nocnej Straży. Aegon V postanowił także przyjąć swego dawnego przyjaciela ser Duncana, go Gwardii Królewskiej, i dając mu tytuł Lorda Dowódcy Gwardii Królewskiej.

Panowanie Aegona było jednak bardzo niespokojne, ponieważ władca starł się poprawić warunki życiowe prostych poddanych. Było również niespokojne z powodu problemów z synami Aegona. Sam Aegon ożenił się z miłości, z lady Betha Blackwood, a jego synowie chcieli zrobić to samo wbrew woli swego ojca. Aegon w końcu na to pozwolił, co nie wywołało zadowoleni. Jego najstarszy syn Duncan Targaryen ożenił się z prostą dziewczyna, znaną jako Jeynn z Starego Miasta, przez to małżeństwo Duncan zrzekł się praw do tronu, a jego drugi syn Jaehaerys Targaryen miał poślubić lady Celie Tully, jednak poślubił z miłości swoją siostrę Shaere Targaryen, która była zaręczona z lordem Wysogródu Luthor Tyrell. Zrobili to potajemnie wbrew woli swego ojca, który był przeciwny kazirodczym praktykom jego rodu i dążył do porzucenia starej tradycji. Jego trzeci syn Daeron Targaryen wolał z nikim się nie żenić i zerwał zaręczyny z lady Olenną Redwyne. Małżeństwo Jaehaerysa i Shaery wywołało bunt lorda Końca Burzy Lyonela Baratheona, ponieważ książę Jaehaerys miał poślubić jedną z jego córek. Ostatecznie konflikt zakończył się porozumieniem i druga córka Aegona wyszła za mąż za syna Lyonela, Ormunda Baratheona.

Pomimo że pozwolił na małżeństwa swych synów, to jednak na taką swobodę wnukom nie dał szansy, istotny wpływ miała tu leśna wiedźma, która przepowiedziała, że z linii księcia Jaehaerys II Targaryen i jego dzieci, narodzi się wybraniec. Obecny książę, dlatego właśnie zorganizował małżeństwo swych wnuków, a dzieci księcia Jaehaerysa, Aerysa Targaryen i jego siostry Rhaellany Targaryen.

Aegon miał obsesje na punkcie wyklucia smoków i ich powrotu, dlatego w swej letniej siedzibie Summerhall prowadził badania nad wykluciem smoków, te jednak się nie udało i 259 o. P. doprowadziło to do tragedii, gdyż cały pałac wyleciał w powietrze, zabijając króla Aegona, jego najstarszego syna, księcia Duncana Targaryena, lorda dowódce gwardii ser Duncana Wysokiego oraz wielu członków dworu. Po śmierci Aegona tron przejąc jego drugi syn, książę Jaehaerys II Targaryen.

Małżeństwo i Potomstwo Edytuj

Aegon V poślubił kobietę z miłości, jego wybranką była Betha Blackwood, którą poślubił w 220 o. P., razem z nią miał 5 dzieci

Linia Targaryenów, czyli potomków Jaehaerysa rządziła Westeros po śmieci Aegona, jednak w wyniku Rebelii Roberta Baratheona, tron przejęli Baratheonowie, ich prawa do tronu pochodziły od pochodzenia od Aegona V.