Fandom

Westeros&Essos

Aerys II Targaryen

1061stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Król Aerys II Targaryen, zwany także „Aerysem Szalonym” i „Szalonym Królem” lub „królem strupem” – siedemnasty i ostatni członek domu Targaryenów zasiadający na Żelaznym Tronie, rządzący od 262 o. P.[1] do 283 o. P. Jedyny syn króla Jaehaerysa II Targaryena i jego siostry żony Shaery Targaryen.

Na początku swego panowania był bardzo obiecującym królem, ale z czasem stawał się coraz bardziej nieobliczalny. Jego zachowanie doprowadziło niektóre z domów szlacheckich do buntu przeciw dynastii Targaryenów. Ten bunt, znany jako Wojna Uzurpatora lub Rebelia Roberta Baratheona, doprowadziła do śmierci Szalonego Króla i większości członków rodziny Targaryenów.

Charakter i wygląd Edytuj

Mad King.jpg

Aerys II Targaryen

Aerys był miły wobec swoich przyjaciół, ale bardzo surowy dla wrogów. Zawsze był nieco szalony, ale potrafił być uroczy i hojny, więc jego małe szaleństwa były szybko wybaczane i zapominane. W miarę upływu czasu robił się jednak coraz bardziej nieprzewidywalny. Pod koniec życia szaleństwo Aerysa miało poważny wpływ na jego wygląd, tak, że chociaż dożył tylko czterdziestki, wyglądał o wiele starzej. Był bardzo wychudzony, gdyż mało jadł - ze strachu przed otruciem.

Historia Edytuj

Wczesne Życie Edytuj

Księże Aerys urodził się w 244 roku o. P.[1] w Królewskiej Przystani, jako syn księcia Jaehaerysa Targaryena i jego siostry żony Shaery Targaryen, czyli urodził się jeszcze za panowania swojego dziadka króla Aegona V Targaryena. Jego jedynym rodzeństwem była siostra Rhaella Targaryen.

Boda de Aerys II.jpg

Aerys bierze ślub ze swoją siostrą Rhaellą

Książę Aerys, jeszcze jako nastolatek, poślubił swoją siostrę, Rhaellę Targaryen, kontynuując kazirodczą tradycję swojego rodu. Zrobił to na polecenie swojego ojca, który działał pod pewną przepowiednią, którą usłyszał. Wynikało z niej, że książę, który był obiecany, narodzi się z linii Aerysa i Rhaelly. Małżeństwo jednak odbyło się bez entuzjazmu zarówno młodej pary, jak i ich dziadka, króla Aegona V Targaryena, który starał się porzucić dawną tradycję.

W młodości Aerys zaprzyjaźnił się z młodym i ponurym dziedzicem Casterly Rock, Tywinem Lannisterem, który służył w Królewskiej Przystani jako paź oraz ze swym kuzynem Steffonem Baratheonem, dziedzicem Końca Burzy. Trójka przyjaciół miała ze sobą znakomite relacje i szybko stali się nierozłącznymi kompanami. Wtedy poznał kuzynkę Tywina, lady Joannę Lannister, która była damą dworu jego żony.

Panowanie Edytuj

Panowanie Aerysa rozpoczęło się w 262 o. P., gdy miał 19 lat, wraz ze śmiercią swego ojca Jaehaerysa.

Maxresdefault (1).jpg

Aerys i królewski namiestnik Tywin Lannister

Mieli troje dzieci: synów - Rhaegara - następcę tronu (który urodził się rok przed wydarzeniami z Summerhall, gdzie zginął jego dziadek oraz wuj), Viserysa oraz córkę Daenerys, która urodziła się pod koniec Wojny Uzurpatora.

Aerys na początku swych rządów zapowiadał się bardzo obiecująco, wypełnił swój dwór doświadczonymi i pewnymi ludźmi, którymi się wspierał, przede wszystkim kiedy sława lorda Tywina Lannistera, który zniszczył swych buntowniczych wasali, dotarła do króla, ten postanowił sprowadzić go na dwór. Tywin niebawem objął stanowisko Królewskiego Namiestnika. Razem z nim zapewnił wiele lat dobrobytu i pokoju w królestwie. Aerys dał ogromną władzę i swobodę Tywinowi. Obiecał również, że następca tronu książę Rhaegar Targaryen poślubi córkę Tywina Cersei Lannister. Poza samym królestwem rozkwitały inne organizacje. Gwardia Królewska osiągnęła ogromny poziom pod wodzą Lorda Dowódcy Gerolda Hightowera i ser Barristana Selmyego. Dodatkowo Aerys mógł się cieszyć całkowitą swobodą i brakiem zagrożenia, gdyż za panowania jego ojca zginął ostatni pretendent do tronu Siedmiu Królestw z Domu Blackfyre.

Rządy Aerysa mogły być czasem rozwoju i stabilności. Siedmiu Królestwom nie zagrażały wojny domowe, rada królewska była obsadzona kompetentnymi ludźmi, a za murem nie było słychać o przygotowaniach dzikich do inwazji na resztę kontynentu.

Z czasem, rozchodziły się plotki o tym, że to Tywin jest prawdziwym władcą Westeros, a nie Aerys. Aerys poczuł się zazdrosny w stosunku do Tywina, a temu, który rozsiewał te plotki rozkazał wyrwać język.

Według ser Barristana Selym’ego Aerys podkochiwał się w kuzynce Tywina, lady Joannie Lannister, która miała właśnie poślubić Tywina. Król był obecny na ich ślubie, gdzie za dużo wypił i oznajmił, że szkoda, że prawo pierwszej nocy zostało zniesione, przez co obraził lorda Tywina i ten nie zapominał mu tego.

Ostatecznie Aerys zrezygnował ze ślubu Rhaegara i Cersei twierdząc, że nie jest to odpowiednia partia. Jaime’go, syna Tywina, wybrał na nowego członka Gwardii Królewskiej, obiema decyzjami bardzo go rozgniewał. Ostatecznie Tywin zrezygnował ze stanowiska i wrócił do Casterly Rock.

Szaleństwo Edytuj

Aerys miał obsesję na punkcie ognia, szczególnie fascynując się magiczną substancją zwaną dzikim ogniem. Był bardzo zainteresowany pracą Gildii Alchemików, a podczas jego panowania wyprodukowana została ogromna ilość dzbanów dzikiego ognia.
Kingslayer.png

Jaime Lannister, członek gwardii królewskiej zabija Aerysa

Wielu swych wrogów kazał palić żywcem, w tym lorda Rickarda Starka, ojca Eddarda Starka, a nawet swego Namiestnika, lorda Qarltona Chelsteda.

Po zwycięstwie rebeliantów w Bitwie Dzwonów, Aerys rozkazał stworzyć jeszcze więcej dzikiego ognia i umieścić go w różnych, ukrytych miejscach w Królewskiej Przystani, planując spalić całe miasto i jego pół miliona mieszkańców. Zanim jednak te rozkazy zostały wykonane, Jaime Lannister zabił Szalonego Króla.

  1. 1,0 1,1 o. P. - od Podboju Aegona.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki