FANDOM

Lady Alys Karstark – członkini rodu Karstark, czwarte dziecko i jedyna córka lorda Karholdu Rickarda Karstarka, młodsza siostra Harriona, Torrhena i Eddarda Karstarków, daleka kuzynka Starków. Po śmierci ojca i dwóch braci spadkobierczyni Karholdu, żona magnara z Thennu Sigorna i członkini nowego rodu Thenn.

Charakter i wygląd Edytuj

Alys ma piętnaście lat, długie kasztanowate włosy, które zaplata w warkocz i szaroniebieskie oczy, pociągłą twarz, szpiczasty podbródek i małe uszy. Jest wysoka i chuda, według jej dalekiego kuzyna, Jona Snowa, bardzo przypomina jego siostrę, Aryę Stark, zarówno wyglądem, jak i charakterem.

Alys jest zadziorna, pewna siebie, a także odważna. W czasie przebywania na Murze, można zauważyć, że lubi drażnić Jona.

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Urodziła się i wychowała w Karholdzie jako czwarte dziecko i jedyna córka lorda Rickarda Karstarka w 284 o. P.. Miała trzech starszych braci Harriona, Torrhen i Eddarda. Prawdopodobnie otrzymała imię na cześć swej dalekiej krewnej, lady Alys Karstark, która poślubiła lorda Wintrfell Brandon Stark.

W wieku sześciu lat jej ojciec zabrał ją do Winterfell, aby przedstawić ją swemu dalekiemu kuzynowi i suzerenowi, lordowi Eddardowi Starkowi. Alys i najstarszy syn Eddarda Robb byli mniej więcej w tym samym wieku, więc lord Rickard miał nadzieje na zaręczyny swej córki. W czasie uczty tańczyła z Robbem, którego uznała za uprzejmego oraz z jego przyrodnim bratem, Jonem Snow, którego uznała za naburmuszonego i ponurego, jednak z planów mariażu z Winterfell nic nie wyszło, więc jej ojciec zaczął szukać jej męża.

Została zaręczona z synem lorda Halysa Hornwooda, Daryn Hornwoodem, czekali jednak ze ślubem, aż dziewczyna dojrzeje.

Wojna Pięciu Królów Edytuj

Gdy lord Eddard został uwięziony przez Lannisterów, a jego syn zebrał swych ludzi, by go uwolnić, lord Karholdu z synami ruszył na wojnę, pozostawiając Alys w Karholdzie pod opieką wuja ojca Arnolfa Karstarka. Chociaż Alys prosiła, aby w zamku został jeden z jej braci, ponieważ nie ufała Arnolfowi i jego synom, to żaden z jej braci jej nie posłuchał.

Po bitwie w Szepczącym Lesie do Alys doszła wiadomość, że dwaj jej bracia oraz narzeczony zginęli w walce, a Harrion został wzięty to niewoli, co czyniło ją spadkobierczynią Karhlodu. Rickard jednak obiecał córce znaleźć jej nowego męża wśród południowych lordów. Rozgoryczenie lorda Karstarka po stracie synów i ucieczce ich zabójcy ,Jaimego, było tak wielkie, że wyznaczył sowitą nagrodę oraz rękę swej córki dla tego, kto przyniesie mu głowę Lannistera. Jednak kiedy i to zawiodło, lord Karstark zabił więzionych w Riverrun nieletnich więźniów z rodu Lannisterów. Przez swoją zbrodnię został ścięty przez króla Robba.

Ucieczka na Mur Edytuj

Alys Karstark

Alys Karstark

Po klęsce króla Robba, Alys, jako że jej bracia byli martwi, a najstarszy w niewoli, została dziedziczką Karholdu. Wuj jej ojca pragnął jednak zamku i ziemi dla siebie, dlatego potajemnie zawarł układ z Boltonami. Ci gwarantowali mu ułaskawienie i złoto oraz prawa do zamku. W zamian za to Arnolf miał wprowadzić armię Stannisa Baratheona w pułapkę. Arnolf miał też nadzieje, że dzięki temu rozwścieczy Żelazny Tron, który uśmiercił Harriona. W takim przypadku jego siostra stałaby się panią Karhlodu. Zorganizował ślub Alys i swego pięćdziesięcioletniego owdowiałego syna Cregana Karstarka. Przerażona Alys nie chciała jednak za niego wychodzić, tym bardziej, że poznała plany Arnolfa i wiedziała, że kiedy urodzi Creganowi dziecko, zostanie zabita. Nie mając już żadnych bliskich, a obawiając się Stannisa, postanowiła się zwrócić do ostatniego swego krewnego, dalekiego kuzyna Jona Snowa, Lorda Dowódcy Nocnej Straży.

Po szaleńczej ucieczce i pościgu przez Cregana, wygłodzona i wymęczona Alys dotarła do Czarnego Zamku, gdzie poprosiła lorda Snowa o pomoc. Ujawniła mu też plany Arnolfa i padając przed nim na kolana, zaklinając na więzy krwi, które ich łączą i pamięć ojca Snowa, błaga go o pomoc. Chociaż Nocna Straż jest neutralna, Jon jednak zadeklarował jej swą pomoc i opiekę, dając jej prawo gościnności.

Małżeństwo z Sigornem Edytuj

Kiedy na mur przybył Cregan Karstark ze swymi ludźmi, Jon wyjechał mu na spotkanie i wziął go do niewoli. Aby zabezpieczyć prawa Alys do Karholdu i uniemożliwić jej kuzynowi starania o jej rękę, zaaranżował małżeństwo pomiędzy Alys a magnarem Thennu Sigornem. W czasie ślubu w Czarnym Zamku Jon prowadził Alys do ołtarza, gdzie Melisandre udzieliła ślubu. Jej ślub z Sigornem stworzył nowy dom szlachecki – ród Thenn. Ponieważ Alys była dziedziczką swego brata Harriona, w przypadku jego śmierci, Karhold przejdzie w ręce Alys i jej męża. Już przed ślubem część zbrojnych Cregana przysięgło wierność Alys, a jej mąż wniósł jej w posagu 200 wojowników Thennu. Podczas uczty weselnej Alys rozmawiała z Jonem, któremu wyrzuca, że nie chce z nim tańczyć i się z nim drażni. Gdy Snow poprosił ją o pomoc dla Straży, Alys zobowiązała się wysłać ludzi na Mur, mówiąc mu „Karhold pamięta”, tym bardziej, że spodziewała się, iż Karhold otworzy jej bramy. W trakcie uczty wzięła swego męża do tańca. Jeszcze na Murze, z 6 ludzi, którzy przybyli z Creganem pojmać Alys, dwóch z nich przysięgło wierność nowej dziedziczce Karholdu. Alys była pewna, że Karhold otworzy przed nią bramą bez walki, gdyż garnizon zamku pozostawał jej wierny.

Relacje Edytuj

Z rodziną Edytuj

Alys z pewnością była w dobrych stosunkach przynajmniej z większością rodziny, jednak nie lubiła i nie ufała swoim kuzynom. Obawy te okazały się słuszne, gdyż jej najstarszy kuzyn, Cregan, chciał się z nią ożenić. Alys podejrzewałs, że kiedy urodzi mu dziecko, zostanie zabita. Na pewno więc nie darzyła swoich kuzynów miłością. Pomimo że była mocno związana z braćmi i prawdopodobnie z ojcem, nie przeszkodziło jej to w szukaniu pomocy u brata zabójcy ojca.

Ze Starkami i Jonem Snowem Edytuj

Alys darzyła szacunkiem swoich starszych kuzynów z rodu Stark. Szanowało Starków i lorda Eddarda. Całą rodzinę Starków poznała w 290 lub 291 o. P. w czasie wizyty w Winterfell. Jej ojciec zamierzał wydać ją wtedy za mąż za najstarszego syna Neda, Robba Starka. Poznała go oraz jego przyrodniego brata Jona Snowa. Tańczyła potem na uczcie z Robbem i Jonem. Zapałała wtedy sympatią do Robba, którego uznała za uprzejmego, tańczyła również z Jonem, jednak uznała, że jest on zbyt ponory. Po około 10 latach znów spotkała Snowa, tym razem była w potrzebie, ścigana i zagrożona, błagając swego kuzyna o pomoc. Nie zawiodła się na nimm, ponieważ Snow udzielił jej schronienia i pomocy oraz uwięził jej kuzyna Cregana, który ją ścigał. Co więcej, to Snow wpadł na pomysł małżeństwa i zabezpieczył jej prawa do dziedzictwa ojca, nawet zaprowadził ją na ślubny kobierzec, zastępując w tej roli ojca. Za to z cała powiewnością była bardzo wdzięczna Jonowi, z jej zachowania na weselu można przypuszczać, że się ze sobą zaprzyjaźnili.

Cytaty Alys Edytuj

Jesteś moją jedyną nadzieją lordzie Snow, zaklinam cię, uratuj mnie, na pamięć twojego ojca
— Alys do Jona Snowa
Karhol pamięta
— Alys do Jona Snowa

Galeria