FANDOM

Lady Alys Karstark - członkini rody Karstark, czwarte dziecko i jedyna córka lorda Karholdu Rickarda Karstarka, młodsza siostra Harriona, Torrhena i Eddarda Karstarków, daleka kuzynka Starków, po śmierci ojca i dwóch braci spadkobierczyni Karholdu, żona magnara z Thennu Sigorna i członkini nowego domu Thenn.

Charakter i Wygląd Edytuj

Alys ma piętnaście lat, długie kasztanowate włosy, które zaplata w warkocz i szaroniebieskie oczy, pociągłą twarz, szpiczasty podbródek i małe uszy. Jest wysoka i chuda, według jej dalekiego kuzyna Jona Snowa bardzo przypomina jego siostrę Aryę Stark, zarówno wyglądem jak i charakterem.

Alys jest zadziorna, pewna siebie, a także odważna. W czasie przebywania na Murze, można zauważyć że lubi drażnić Jona.

Historia Edytuj

Wczesne Życie Edytuj

Urodziła się i wychowała w Karholdzie jako czwarte dziecko i jedyna córka lorda Rickarda Karstarka w 284 o. P., miała trzech starszych braci Harriona, Torrhen i Eddarda. Prawdopodobnie otrzymała imię na cześć swej dalekiej krewnej lady Alys Karstark, która poślubiła lorda Wintrfell Brandon Stark.

W wieku sześciu lat jej ojciec zabrał ją do Winterfell, aby przedstawić ją swemu dalekiemu kuzynowi i suzerenowi lordowi Eddardowi Starkowi. Alys i najstarszy syn Eddarda Robb byli mniej więcej w tym samym wieku, więc lord Rickard miał nadzieje na zaręczyny swej córki. W czasie uczty tańczyła z Robbem, którego uznała za uprzejmego oraz z jego przyrodnim bratem Jonem Snow, którego uznała za naburmuszonego i ponurego, jednak z planów mariażu z Winterfell nic nie wyszło, więc jej ojciec zaczął szukać jej męża.

Została zaręczona z synem lorda Halysa Hornwooda, Daryn Hornwoodem, czekali jednak ze ślubem aż dziewczyna zakwitnie.

Wojna Pięciu Królów Edytuj

Gdy lord Eddard został uwięziony przez Lannisterów, a jego syn zebrał swych ludzi, by go uwolnić, lord Karholdu z synami ruszył na wojnę, pozostawiając Alys w Karholdzie pod opieką wuja ojca Arnolfa Karstarka, chociaż Alys prosiła, aby w zamku został jeden z jej braci, ponieważ nie ufała Arnolfowi i jego synom, jednak żaden z jej braci jej nie posłuchał.

Po bitwie w Szepczącym Lesie do Alys doszła wiadomość, że dwaj jej bracia oraz narzeczony zginęli w walce, a Harrion został wzięty to niewoli, co czyniło ją spadkobierczynią Karhlodu. Rickard jednak obiecał córce znaleźć jej nowego męża wśród południowych lordów. Rozgoryczenie lorda Karstarka po stracie synów i ucieczce ich zabójcy Jaimego Lannistera było tak wielkie. że wyznaczył sowitą nagrodę oraz rękę swej córki dla tego. kto przyniesie mu głowę Królobójcy. Jednak kiedy i to zawiodło, lord Karstark zabił więzionych w Riverrun nieletnich więźniów z rodu Lannisterów. Przez swoja zbrodnie został ścięty przez króla Robba.

Ucieczka na Mur Edytuj

Alys Karstark.jpg

Alys Karstark

Po klęsce króla Robba Alys, jako że jej bracia byli martwi, a najstarszy w niewoli, została dziedziczką Karholdu. Wuj jej ojca pragnął jednak zamku i ziemi dla siebie, dlatego potajemnie zawarł układ z Boltonami. Ci gwarantowali mu ułaskawienie i złoto oraz prawa do zamku. W zamian za to Arnolf miał wprowadzić armię Stannisa Baratheona w pułapkę. Arnolf miał też nadzieje, że dzięki temu rozwścieczy Żelazny Tron, który uśmiercił Harriona. W takim przypadku jego siostra stałaby się panią Karhlodu. Zorganizował ślub Alys i swego pięćdziesięcioletniego owdowiałego syna Cregana Karstarka. Przerażona Alys nie chciała jednak za niego wychodzić, tym bardziej, że poznała plany Arnolfa i wiedziała, że kiedy urodzi Creganowi dziecko, zostanie zabita. Nie mając już żadnych bliskich, a obawiając się Stannisa, postanowiła się zwrócić do ostatniego swego krewnego, dalekiego kuzyna Jona Snowa, Lorda Dowódcy Nocnej Straży.

Po szaleńczej ucieczce i pościgu przez Cregana, wygłodzona i wymęczona Alys dociera do Czarnego Zamku, gdzie prosi lorda Snowa o pomoc, ujawnia mu też plany Arnolfa i padając przed nim na kolana, zaklinając na więzy krwi, które ich łączą i pamięć ojca Snowa, błaga go o pomoc. Chociaż Nocna Straż jest neutralna, Jon jednak deklaruje jej swą pomoc i opiekę, dając jej prawo gościnności.

Małżeństwo z Sigornem Edytuj

Kiedy na mur przybywa Cregan Karstark ze swymi ludźmi, Jon wyjeżdża mu na spotkanie i bierze go do niewoli. Aby zabezpieczyć prawa Alys do Karholdu i uniemożliwić jej kuzynowi pretensje o jej rękę, aranżuje małżeństwo pomiędzy Alys a magnarem Thennu Sigornem. W czasie ślubu w Czarnym Zamku Jon prowadzi Alys do ołtarza gdzie Melisandre udziela ślubu. Jej ślub z Sigornem tworzy nowy dom szlachecki Ród Thenn. Ponieważ Alys jest dziedziczka swego brata Harriona, w przypadku jego śmierci Karhold przejdzie w ręce Alys i jej męża. Już przed ślubem cześć zbrojnych Cregana przysięgło wierność Alys, a jej mąż wniósł jej w posagu 200 wojowników Thennu. Podczas uczty weselnej Alys rozmawia z Jonem, któremu wyrzuca, że nie chce z nim tańczyć i się z nim drażni. Gdy Snow prosi ją o pomoc dla Straży, Alys zobowiązuje się wysłać ludzi na Mur mówiąc mu "Karhold pamięta", tym bardziej, że spodziewa się, iż Karhold otworzy jej bramy. W trakcie uczty bierze swego męża do tańca, kiedy na Mur przybywają Dzicy pod dowództwem Tormunda. Jeszcze na Murze z 6 ludzi którzy przybyli z Creganem pojmać Alys, 2 z nich przysięga wierność nowej dziedziczce Karholdu, Alys jest pewna że Karhold otworzy przed nią bramą bez walki, gdyż garnizon zamku pozostaje jej wierny.

Relacje Edytuj

Z rodziną Edytuj

Alys z pewnościom był w dobrych stosunkach przynajmniej z większościom rodziny. Świadczy o tym zwyrodniałe nazywanie swoich braci, jednak nie lubiła i nie ufała swoim kuzynom. Obawy te okazały się słuszne, gdyż jej najstarszy kuzyn Cregan, chciał się z nią ożenić. Alys podejrzewał, że kiedy urodzi mu dziecko zostanie zabita. Na pewno więc nie dażyła swoich kuzynów miłością. Po mimo że była mocno związana z braćmi i prawdopodobnie z ojciec, nie przeszkodziło jej to w szukaniu pomocy u brata zabójcy ojca

Ze Starkami i Jonem Snowem Edytuj

Alys z całą pewnościom darzyła szacunkiem swoich starszych kuzynów z domu Starków. Szanowało Starków i lorda Eddarda Starka. Całą rodzinę Starków poznała w 290 lub 291 o. P. w czasie wizyty w Winterfell.Jej ojciec zamierzał wydać ją wtedy za mąż za najstarszego syna Neda, Robba Starka. Poznała jego oraz jego przyrodniego brata Jona Snowa. Tańczyła potem na uczcie z Robbem i Jonem. Zapałała wtedy sympatią do Robba, którego uznała za uprzejmego, tańczyła również z Jonem, jednak uznała, że jest on zbyt ponory. Po około 10 latach znów spotkała Snowa, tym razem była w potrzebie, ścigana i zagrożona, błagając swego kuzyna o pomoc. Nie zawiodła się na nimm, ponieważ Snow udzielił jej schronienia i pomocy oraz uwięził jej kuzyna Cregana, który ją ścigał. Co więcej, to Snow wpadł na pomysł małżeństwa i zabezpieczył jej prawa do jej dziedzictwa ojca, nawet zaprowadził ją na ślubny kobierzec, zastępując w tej roli ojca. Za to z cała powiewnością była bardzo wdzięczna Jonowi, z jej zachowania na weselu można przypuszcz ać, że się ze sobą zaprzyjaźnili.

Cytaty Alys Edytuj

Jesteś moją jedyną nadzieją lordzie Snow, zaklinam cię, uratuj mnie, na pamięć twojego ojca
— Alys do Jona Snowa
Karhol pamięta
— Alys do Jona Snowa

Galeria Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki