FANDOM

Ślio wspomniany Got wspomniany Sk wspomniany Nm wspomniany Udw wspomniany Tzs wspomniany

Brandon Stark, zwany Brandonem Budowniczym lub Branem Budowniczym – legendarny założyciel[1] rodu Stark, który miał żyć w Erze Herosów[2]. Uczeni wierzą, że działania starożytnego króla zostały wyolbrzymione w legendach, albo, ze względu na upływ czasu, rządy wielu królów zostały zapamiętane jako panowanie jednego[3].

Biografia Edytuj

Opowieści z Reach twierdzą, że Brandon Budowniczy był potomkiem Brandona od Zakrwawionego Miecza, syna mitycznego Gartha Zielonorękiego[4].

Zgodnie z legendami, po zakończeniu Długiej Nocy Brandon wybudował Mur i Winterfell[5]; niektóre opowieści mówią, że zrobił to przy pomocy olbrzymów[6]. Według ballady zawartej w dziele „Królowie zimy, albo legendy i genealogia Starków z Winterfell” maestera Childera, Bran korzystał również ze wsparcia dzieci lasu[7].

Opowieści z krain burzy mówią, że Brandon, będąc chłopcem, pomógł Durranowi Smutkowi Bogów w zbudowaniu Końca Burzy[8]. Niektóre legendy twierdzą, że król Uthor od Wysokiej Wieży wyznaczył Brandona do zaprojektowania kamiennej Wysokiej Wieży w Starym Mieście, podczas gdy inne mówią, iż był to jego syn, również Brandon[9].

Mówi się, że Bran podarował Nocnej Straży Dar Brandona, szeroki na 25 lig pas ziemi, ale według niektórych maesterów uczynił to inny Brandon Stark[10]. Królowie zimy i lordowie Winterfell z rodu Stark wywodzą się od Brandona[1].

Cytaty o Brandonie Edytuj

Postaci takie jak Brandon Budowniczy, Garth Zielonoręki, Lann Sprytny, Durran Smutek Bogów i ser Artys Arryn zapisały się w legendach, najprawdopodobniej jednak w krążących o nich opowieściach więcej jest zmyśleń niż prawdy.

Niepewny jest fakt, czy Brandon Budowniczy rzeczywiście istniał. Jest tak odległy od akcji powieści, jak Noe czy Gilgamesz od naszych czasów.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Gra o tron”, Dodatek.
  2. Starcie królów”, rozdział 51, Jon VI.
  3. 3,0 3,1 Świat lodu i ognia”, Historia starożytna: Era Herosów.
  4. Świat lodu i ognia”, Reach: Garth Zielonoręki.
  5. Gra o tron”, rozdział 24, Bran IV.
  6. Nawałnica mieczy”, rozdział 41, Jon V.
  7. Świat lodu i ognia”, Historia starożytna: Era Świtu.
  8. Starcie królów”, rozdział 31, Catelyn III.
  9. Świat lodu i ognia”, Reach: Stare Miasto.
  10. Nawałnica mieczy”, rozdział 40, Bran III.
  11. So Spake Martin: The Wall (9 września 2000)