Fandom

Westeros&Essos

Brynden Rivers

1061stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij

Lord Dowódca Brynden Rivers, znany jako Bloodraven (znaczy „Krwawy Kruk”) – jeden z Wielkich Bękartów, Aegona IV Targaryena i jego szóstej kochanki, lady Melissy Blackwood. Był przyrodnim bratem Daerona II i Daenerys Targaryenów, Daemona Blackfyre’a, Aegora Riversa i Shiery Seastar, królewski namiestnik Aerysa I[2] i Maekara I oraz lord dowódca Nocnej Straży.[3] Jego osobistym herbem jest biały smok z czerwonymi oczami, ziejący czerwonym płomieniem na czarnym polu. Po śmierci swego ojca został za legitymizowany jako jego prawowity syn, lojalista Targaryenów w czasie Pierwszej Rebelii Balckfyrenów kiedy to opowiedział się po stronie swego przyrodniego brata króla Daerona II Targaryena, i zakończył rebelie osobiście zabijają swojego bękarcie - przyrodniego brata pretendenta do tronu Daemona Blackfyre’a, następnie zasiadła w Małej Radzie swego brata jako starszy nad szeptami, znany ze swojego surowego kursu wobec rebeliantów. Po śmierci swego brata w 209 o.P został mianowany Królewskim Namiestnikiem, przez syna Daerona Aerysa I, za jego panowania Rivers przejął faktyczny ster rządów Czerwonej Twierdzy, stając się niekwestionowanym władcą całego Westeros. Jako namiestnik swoje wszelkie działania skupił na zabezpieczeniu rządów dynastii Targaryenów oraz do ostatecznego zniszczenia pretendentów do korony z rodu Blackfayre’ów. Był odpowiedzialny za powstrzymanie drugiej i trzeciej rebelii Blackfyre’ów. Po bezpotomnej śmierci króla Aenysa, Rivers znacząco stracił wypływy na korzyść nowego króla Maekara I, jednak przez następne lata służył jako namiestnik, aż do śmierci króla 233 o. P. Brynden, nie chcąc dopuścić możliwości przejęcia władzy przez pretendenta z rodu Blackfare’ów, Rivers zamordował w czasie trwania Wielkiej Rady przybyłego na radę pretendenta do korony Aenysa Blackfyre’a. Za ten czyn został skazany na zesłanie na Mur, i przystanie do Nocnej Straży przez nowego króla Aegona V. Przez 6 lat Rivers był bratem z Nocnej Straży pnąc się do góry w hierarchii zakonu, aż w końcu został wybrany przez Czarnych Braci na lorda dowódce Nocnej Straży 239 o. P.

Wygląd i Charakter Edytuj

Brynden urodził się albinosem, jego oczy były koloru czerwonego, skórę miał białą jak kość, długie białe włosy, Po prawej stronie twarzy miał znanie o barwie wina przypominające kruka, z stąd wziął się jego przydomek Bloodraven.

Brynden nie był tak muskularny i wysoki jak jego brat Aegor Rivers, był bardzo chudy i mierzył 6 stóp (ok. 183 cm) wzrostu. Był bardzo ponury i złowrogi, z reputacją czarnoksiężnika[4] i zabójcy krewnych, bardzo często nosił kolory barwy krwi i dymu.

W bitwie na Polu Czerwonej Trawy stracił jedno oko, przez co zaczesywał włosy do przodu, aby ukryć brak oka.

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Brynden Rivers urodził się w roku 174 lub 175 o. P.[1], w Dorzeczu, prawdopodobnie w Raventree Hall, jako bękarci syn króla Aegona IV Targaryena Niegodnego i jego szóstej kochanki, lady Melissy Blackwood. Jako że oboje z rodziców byli szlacheckiej krwi, Brynden zaliczał się do Wielkich Bękartów, czyli nieślubnych szlachetnie urodzonych synów Aegona. O jego wczesnym życiu nie wiadomo za wiele, prawdopodobnie został wyszkolony przez zbrojmistrza Czerwonej Twierdzy, Quentyna Balla. Miał dwie starsze siostry, którzy również zrodzili się ze związku Aegona i Melissy, Mya’ę Rivers i Gwenys Rivers.

Ze względu na znamię na policzku i szyi w kształcicie kruka i barwy wina, był nazywany Bloodravenem.

Brynden był śmiertelnym wrogiem swego starszego przyrodniego brata, Aegona Riversa zwanego Bittersteel. Ich wrogość do siebie była spowodowana pochodzeniem, matka Aegona, Barbara pochodziła z rodu Brackenów, którzy byli śmiertelnym wrogami Blackwoodów, a Barbara była piątą kochanką Aegona i została zastąpiona matką Bryndena. Ich wielka nienawiść do siebie była jeszcze spowodowana konfliktem o miłość ich przyrodniej siostry, Shiera’y Seastar (Brynden nie wyrzekł się tradycji Valyriańskich), którą zarówno Aegon jak i Brynden bardzo kochali. Mimo że Bloodraven często sypiał ze swą siostrą i proponował jej małżeństwo, to jednak ta zawsze odmawiała.

Rivers był bardzo sławny, jednak nielubiany, często oskarżano go o czarnoksięstwo i czary, był jasnowidzem.

Brynden był świetnym wojownikiem, dlatego dzierżył rodową broń rodu Targaryen, Czarną Siostrę. Rivers zasiadał również w Małej Radzie swego przyrodniego brata Daerona II Targaryena.

Pierwsza Rebelia Balckfyrenów Edytuj

Po śmierci króla Aegona Niegodnego, tron objął po nim jego prawowity syn Daeron II Targaryen, jednak stary król na łożu śmierci zalegitymizował wszystkie swoje bękarty, w tym również Bryndena.

Wkrótce po koronacji króla Daerona, jego przyrodni brat Daemon Blackfyre, wywołał rebelię i zamierzał przejąć tron dla siebie. Brynden zachował lojalność wobec swego króla i brata, i pozostał w jego Małej Radzie. W czasie bitwy na Czerwony Polu, dowodził grupą świetnych łuczników, zwanych Zębami Kruka, którzy byli prywatnymi siłami Riversa. W czasie bitwy odszukał swego przyrodniego brata Daemon Balckfyren, z 300 jardów udało mu się wystrzelić strzałę, która zabiła uzurpatora oraz dwóch jego synów, Aegona i Aemona. W czasie bitwy spotkał się ze swym bratem Bittersteelem. W wyniku pojedynku stracił jedno oko, a Aegon uciekł z pola walki.

Zabicie brata i dwóch bratanków, dodało mu przydomek zabójcy krewnych, prócz i tak głośnych plotek o jego czarnoksięstwie, stał się osobom powszechnie znienawidzoną.

Po zakończeniu rebelii pozostał w Małej Radzie swego brat, był zwolennikiem bezwzględnego traktowanie buntowników i sprzeciwiał się swemu bratankowi i namiestnikowi, Baelorowi Targaryenowi.

Królewski Namiestnik Edytuj

Po śmierci Daerona i jego syna Baelora oraz jego synów w 209 roku o. P., tron przejął drugi syn Daerona, Aerys I Targaryen, który był słabym człowiekiem, bardziej interesującym się księgami i historią, niż rządzeniem królestwem, dlatego na swego namiestnika wybrał właśnie Bloodarvena i oddał mu pełnię władzy. Spowodowało to konflikty z księciem Maekarem Targaryenem, który nie lubił swego wuja i nie ufał mu. Po wyborze Rivera na namiestnika oburzony zrezygnował z miejsca w Małej Radzie i wrócił do swojej siedziby w Summerhall.

Pierwszym największym problem nowego namiestnika stały się skutki wielkiej wiosennej zarazy. W jej wyniku zmarł król Daeron oraz znaczna cześć podanych królestwa. Lord Rivers rozkazał piromanom spalić zwłoki w Królewskiej Przystani, aby powstrzymać zarazę.

W całym królestwie wiedziano, że tak naprawdę królestwem włada Bloodravena. Rozwinął bardzo swoją siatkę szpiegowską. Do nieudanej rebelii Aegona, Rivers zabrał ocalonych synów Deamona na wygnanie za Wąskie Morze do wolnego miasta Lys. Tam zaczął zbierać nowych ludzi i knuć spiski, aby doprowadzić Blackfyre’ów na tron, koronował również trzeciego syna Deanona, Daemona II Blackfyre’a na króla. Siatka szpiegowska miała donieść Namiestnikowi o nadchodzących spiskach. Rivers trzymał przy sobie również wszystkie siły Targaryenów, głównie flotę. Za jego rządów Westeros borykało się z wieloma trudnościami. Zaraz po zarazie największym zagrożeniem i postrachem stał się Dagon Greyjoy, lord Pyke, który zaczął łupić wybrzeża Westeros. Mimo że przynosił ogromne straty, Brynden ignorował go, skupiając swoją uwagę na Balckfyre’ach. Wielka liczba szpiegów pozwalała mu wiedzieć wszystko o wszystkim, popularna stała się zagadka, „ile oczu ma lord Bloodraven? Tysiąc i jedno”.

Rivers poza tym umieścił w Małej Radzie swoich ludzi oraz powiększył garnizon Czerwonej Twierdzy o swoich własnych ludzi. Zęby Kruka od tej chwili stanowili połowę garnizonu, a każdy, kto chciał spotkać się z królem musiał otrzymać zgodę namiestnika. Kolejnym ciosem, jaki padł na królestwo, była wielka susza, która jeszcze bardziej podburzyła nastroje przeciwko Bloodravenowi. Ludzie zaczęli go oskarżać, że to on wywołał suszę i zarazę, a wielu zaczynało tęsknić za Uzurpatorem. Pomimo dekretu namiestnika, który zakazywał chłopom opuszczania ich ziem, niewielu się do tego stosowało i opuszczało swe ziemie, często zostając rabusiami.

Tajemniczy Rycerz Edytuj

Wielka ostrożność lorda Bloodravena opłaciła się i w 212 roku o. P. dzięki swym informatorom oraz grupie komendanckich karłów, dowiedział się o ślubie lorda Ambrożego Butterwella z lady Frey oraz o tym, że wesele było tylko pretekstem do zwołania w Białych Murach niezadowolonych lordów i wywołania nowego buntu Blackfyre’ów. Poza tym, na weselu miał pojawić się osobiście Uzurpator, Daemon II Blackfyre. Istnieje teoria, że Brynden był obecny na ślubie, podając się za wędrownego rycerza, ser Maynarda Plumma. Przemawia za tym fakt, że Dunk zauważa cechy fizyczne podobne do Bloodravena oraz tym, że coś takiego jest możliwe. Tak czy inaczej, namiestnik o spisku wiedział wiele i razem z lordami z Krainy Korony i wschodniego Dorzecza oraz 300 zębami kruka (w sumie ok. 5800 ludzi) podszedł pod Białe Mury. Do walk nie doszło, ponieważ buntownicy, świadomi swej klęski, nie podjęli walki, a Daemon próbując się wyratować wezwał namiestnika na pojedynek. Rivers jednak ignoruje go i każe pojmać, kończąc tym samym drugą rebelie Blackfyre’ów. Postanawia zabrać Demona do stolicy, jednak nie zabijać go, ponieważ wywołałyby to niezadowolenie. W tym wypadku żywy Daemon był kompromitacją dla rebeliantów oraz przeszkodą dla Bittersteela w koronowaniu trzeciego króla z rodu Blackfyrenów. Zgodnie z jego dekretem, uczestników drugiej rebelii uniewinniono pod warunkiem, że oddadzą zakładników. Dawnych buntowników, którzy uczestniczyli w nowym spisku potraktował jednak mniej łagodnie, wielu odebrał ziemie i tytuły, kilku wygnał, a najgorszych stracił, tak, jak na przykład lorda Gormona Peake. Rivers bardzo ukarał lorda Butterwella, odbierając mu 9/10 majątku razem z Białymi Murami, które zostały zniszczone. W czasie rebelii spotkał ser Duncana Wysokiego i księcia Aegona Targaryen. Mimo że chciał zabrać Aegona na dwór jako jego „gościa”, zostawił go spokoju, aby nie rozdrażnić księcia Maekara oraz wypłacił dużą sumę pieniędzy.

Panowanie Maekara, Uwięzienie i Nocna Straż Edytuj

Po śmierci króla Aerysa w 221 roku o. P., tron przejął najmłodszy z synów króla Daerona, Maekar I Targaryen książę Summerhall, który nie ufał i nielubi swego przyrodniego wuja. Maekar jednak pozostawił Bryndena na stanowisku królewskiego namiestnika choć osłabił jego wpływy.

Przez 12 lat Brynden piastował funkcję namiestnika, wspomagając Maekara, aż do 233 o. P., kiedy król zmarł. Wtedy powstała problematyczna sytuacja, kto ma zasiąść na tronie. Maekar miał co prawda czterech synów, a trzech z nich miało dzieci, jednak, aby zadecydować o tym, kto zasiądzie na tronie, zebrana została Wielka Rada. Kandydatów na króla, których brano pod uwagę było trzech: maester Aemon Targaryen oraz czwarty syn Maekara Aegon Targaryen, prawa do korony wysunęli również Blackfyre’owie. Wielka Rada postanowiła rozpatrzyć ich prawa i zaproszono do stolicy Aenysa Blackfyre, piątego syna Daemona I, zagwarantowano mu przy tym bezpieczeństwo. Aenys popełnił błąd, gdyż zaufał zapewnieniom i przybył do stolicy, jednak królewski namiestnik nie zamierzał respektować umowy z Blackfyre’ami. Z jego rozkazu Aenys został uwięziony i ścięty. Na zebraniu rady Bloodraven wzniósł głowę nad Aenysa, jako ostrzeżenia dla tych, którzy byli skłonni poprzeć Blackfyre’ów.

Ostatecznie tron objął czwarty najmłodszy syn Maekara, Aegon V Targaryen. Nowy król nie mógł znieść tego, że jego namiestnik postąpił tak brutalnie z Aenysem, mimo że było zapewnione mu bezpieczeństwo. Aegon rozkazał aresztować Riversa i pozbawił go funkcji namiestnika. Wkrótce Brynden został uznany winnym i skazany na śmierć. W tym czasie jego starszy brat, maester Aemon Targaryen, postanowił dołączyć do Nocnej Straży, aby nikt nie wykorzystał jego dziedzictwa przeciwko bratu. Aegon jednak nie chciał, aby jego brat dołączył do straży samotnie, dlatego opróżnił całe lochy stolicy z bandytów i przestępców, w tym również z Bloodravena. Rivers, jako zbrodniarz wciąż mógł wybierać między ścięciem, a życiem na Murze. Zdecydował się na Mur.

Aemon popłynął razem Riversem i gwardią honorową na Mur. W roku 239 o. P. Bloodraven zdobył pozycję lorda dowódcy Nocnej Straży. Piastował tę funkcję do 252 o. P., kiedy to zaginął podczas wyprawy zwiadowczej. Dowody z Tańca ze smokami wskazują, że jest on Trójoką Wroną.

Śpiewacy zwali go ostatnim zielonym jasnowidzem, ale w snach Brana nadal pozostawał trójoką wroną. Gdy Meera Reed zapytała, jak się naprawdę nazywa, wydał z siebie przerażający dźwięk, który mógł być chichotem.

– Kiedy chodziłem po ziemi, nosiłem wiele imion, ale nawet ja miałem kiedyś matkę i imię, które mi nadała, gdy ssałem jej pierś, brzmiało Brynden.
(…)
Jego większa część przeszła do drzewa – wyjaśniła śpiewaczka, której Meera nadała imię Liść. – Żył znacznie dłużej niż czas przeznaczony śmiertelnikom, ale nadal się trzyma. Dla nas, dla ciebie, dla królestw ludzi. W jego ciele zostało już bardzo niewiele sił. Ma tysiąc i jedno oko, ale jest tak wiele rzeczy do obserwowania. Pewnego dnia się dowiesz.[5]

Relacje Edytuj

Z Bitterstelem Edytuj

Bryndena z jego przyrodnim bratem Aegonem łączyła szczera nienawiść, było to spowodowane tym,że oboje pochodzili z rodów, które od tysięcy lat ze sobą walczyły – Aegon z Backenów, a Brynden z Blockwodów, do tego jeszcze ojciec obydwu, król Aegon Niegodny, zamienił matkę Bitterstela na matkę Bryndena. Oboje szczerze się nie znosili, sam Brynden po latach powtarzał, że miał brata, którego nienawidził. Ich konflikty zaostrzył się o rywalizację o uczucia i miłość ich przyrodniej siostry, Shiera’y Seastar, która jednak odtrąciła ich obu.

Ciekawostki Edytuj

  • Zarówno Brynden jak i Aegon Targaryen, zwracali się do siebie „kuzynie”, choć Brynden był stryjem ojca Aegona, co za tym idzie był jego stryjecznym dziadkiem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki