FANDOM

Bunt Duskandale – bunt lorda Denysa Darklyna, kluczowy moment dla rządów Aerysa II. Wielu sądzi, że bunt ten przyczynił się do paranoi króla Aerysa.

Bunt Edytuj

Lord Denys próbował wzmocnić swoją pozycję w królestwie starając się o przywileje dla swojego miasta Duskendale. Po odmowie Aerysa zdecydował się zaprzestać płacenia podatków na rzecz korony. Aerys postanowił samodzielnie stłumić bunt, bez pomocy ówczesnego namiestnika Tywina Lannistera, wobec czego osobiście udał się do Duskendale w eskorcie Gwayne’a Gaunta z Gwardii Królewskiej. Król przeliczył się i został uwięziony zaś Gaunt zginął w pojedynku z Ser Symonem Hollardem. Lord Tywin natychmiast zebrał wojsko i udał się pod mury Duskendale, na miejscu miał jednak związane ręce, gdyż lord Darklyn zapowiedział, że zabije króla, jeżeli tylko namiestnik zdecyduje się na szturm. Następstwem tego było wysłanie Barristana Selmy’ego, w celu odbicia Aerysa, co zakończyło się sukcesem. Gdy lord Denys stracił swoją kartę przetargową postanowił otworzyć bramy i błagać o łaskę. Aerys był bezlitosny nakazując stracić wszystkich członków rodu Darklynów oraz rodu Hollardów, który wspierał Denysa w czasie buntu. Dokonano również okrutnej egzekucji na żonie Lorda Darklyna, Serali, która przez mieszkańców miasta było obwiniana o manipulowanie swoim mężem. Została ona spalona żywcem, lecz przedtem wycięto jej język i kobiece części. Jedynym ocalałym z buntu był młody Dontos Hollard, którego Aerys oszczędził ze względu na namowy Ser Barristana. Po rewolcie Duskendale zostało podarowane rodowi Rykker, zaś zamek Hollardów został zrównany z ziemią.

Szaleństwo Aerysa Edytuj

Według Ser Barristana, król Aerys po buncie nigdy nie był taki sam. Nie opuszczał swojej twierdzy, z wyjątkiem Turnieju w Harrenhal, pogłębiła się jego podejrzliwość, wszędzie dostrzegał wrogów Korony. Rewolta przyczyniła się także do pogorszenia się relacji między Tywinem i Aerysem. Król wierzył, że namiestnik celowo nie przypuścił szturmu na twierdzę, gdyż chciał żeby Aerys zginął w lochach Duskendale.

Przypisy Edytuj

  1. o. P. – od Podboju Aegona.