FANDOM

Charles Dance, właśc. Walter Charles Dance (ur. 10 października 1946 w Redditch) − angielski aktor filmowy, teatralny i telewizyjny, scenarzysta oraz reżyser. Kawaler Orderu Imperium Brytyjskiego (2006).

Życiorys Edytuj

Syn Eleanor z domu Perks i inżyniera Waltera Dance'a. Rozwiedziony z Joanną (małżeństwem byli w latach 1970–2004), z którą ma syna Olivera i córkę Rebeccę[1]. Kształcił się w Plymouth College oraz w Leicester College of Art[2].

W 1975 zaczął grać w sztukach szekspirowskich, pozostawał związany z Royal Shakespeare Company. Występował w adaptacjach Hamleta, Ryszarda III, Henryka V i innych. W telewizji zadebiutował w 1974 w serialu Father Brown. Grał następnie m.in. w sitcomie BBC Absolutnie fantastyczne. Popularność uzyskał dzięki roli Guya Perrona w serialu Klejnot w koronie, poświęconemu ostatniemu okresowi brytyjskiego panowania w Indiach. Otrzymał wówczas nominację do nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych BAFTA. W 1989 zagrał Iana Fleminga w poświęconym pisarzowi telewizyjnym filmie biograficznym Goldeneye.

W filmie kinowym pojawił się w 1980 w niewielkiej roli Clausa w filmie z serii o przygodach Jamesa Bonda Tylko dla twoich oczu w reżyserii Johna Glena. W 1990 zagrał tytułową postać w telewizyjnej adaptacji powieści Upiór w operze. Za rolę Roberta Flaherty’ego, autora filmu dokumentalnego z 1922, który spędził wiele czasu na dalekiej północy Ameryki, w dramacie kanadyjsko-francuskim Kabloonak z 1994 Charles Dance odebrał nagrodę na festiwalu filmowym w Paryżu. Wraz z całym zespołem aktorskim dramatu obyczajowego Roberta Altmana Gosford Park z 2001 otrzymał nagrodę Screen Actors Guild. W serialu telewizyjnym produkcji BBC opartym na powieści Karola Dickensa Samotnia z 2005 wcielił się w postać pana Tulkinghorna, za którą to rolę był nominowany do nagrody Emmy.

W 2004 zadebiutował jako reżyser i scenarzysta dramatu Lawendowe wzgórze z udziałem m.in. Maggie Smith i Judi Dench. W grze komputerowej Wiedźmin 3: Dziki Gon podłożył głos postaci Emhyra var Emreis[3].

Wybrana filmografia Edytuj

  • 1981: Tylko dla twoich oczu jako Claus
  • 1985: Obfitość jako Raymond Brock
  • 1986: Złote Dziecko jako Sardo Numspa
  • 1988: Biała intryga jako Josslyn Hay
  • 1992: Obcy 3 jako Jonathan Clemens
  • 1993: Bohater ostatniej akcji jako Benedict
  • 1996: Michael Collins jako Soames
  • 1998: Hilary i Jackie jako Derek
  • 2001: Ciemnoniebieski świat jako Wing Commander Bentley
  • 2001: Gosford Park jako Raymond, lord Stockbridge
  • 2002: Detektyw Foyle (serial TV) jako Guy Spencer
  • 2003: Basen jako John Bosload
  • 2004: Święty Jan Bosco jako Marchese Clementi
  • 2005: Samotnia (serial TV) jako pan Tulkinghorn
  • 2006: Scoop − Gorący temat jako pan Malcolm
  • 2008: Przygody Merlina
  • 2010: Piekło pocztowe jako Havelock Vetinari
  • 2011: Gra o tron (serial TV) jako Tywin Lannister
  • 2011: Gdy budzą się demony jako Solano
  • 2014: Gra tajemnic jako Alastair Denniston
  • 2015: I nie było już nikogo (miniserial) jako sędzia Wargrave

Przypisy Edytuj

  1. Charles Dance Biography. filmreference.com. [dostęp 2012-03-15].
  2. About Charles Dance. movies.yahoo.com. [dostęp 2012-03-15].
  3. Charles Dance to voice the Emperor of Nilfgaard in Witcher 3: Wild Hunt. en.thewitcher.com. [dostęp 2013-08-14].