FANDOM

Cyvasse – gra planszowa dla dwóch osób, wyposażonych w dziesięć figur z różnymi atrybutami i uprawnieniami. Na początku każdy z graczy organizuje w sekrecie swoje kwadraty i góry (ang. „The board changes from game to game, depending on how the players array their home squares”). Następnie każdy z graczy w swojej turze przemieszcza figury na planszy po różnokolorowych polach.[1][2]

Gra w cyvasse została niedawno wprowadzona w Westeros. Została przywieziona przez volanteński statek handlowy do Miasta z Desek w Dorne, a następnie została rozpowszechniona przez sieroty podróżujące Zieloną Krwią i wkrótce dornijski dwór oszalał na jej punkcie.[1]

Figury Edytuj

  • Rabble
  • Włócznik
  • Kusznik
  • Lekka jazda
  • Ciężka jazda
  • Trebusz
  • Katapulta
  • Słoń
  • Smok
  • Król

Wpływy Edytuj

Według Martina, cyvasse zostały zainspirowane „trochę przez szachy, trochę przez blitzkrieg, trochę przez stratego. Dobrze wymieszane i z dużą ilością wyobraźni”.[3]

Ostatnie wydarzenia Edytuj

Uczta dla wron Edytuj

Myrcella Baratheon uczy się gry od jej narzeczonego Trystanea Martella, kiedy przybyła do Dorne.[1] Książę Doran umieścił stół do cyvasse w komnacie księżniczki Arianny, aby również mogła się jej nauczyć. Ona jednakże nie miała zamiaru tego robić.[4]

Taniec ze smokami Edytuj

Tyrion Lannister gra w cyvasse podczas swej podróży na Nieśmiałej Pannie. Gra ma nie tylko służyć do zabicia czasu, ale także do uzyskania informacji i do zakładów. Tyrion za rada Haldona gra z oficerem Qavo Nogarysem, by wydobyć od niego wiadomości. Kiedy zostaje niewolnikiem Yezzana zo Qaggaza, Tyrion gra w cyvasse z Benem Plummem.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 Uczta dla wron, rozdział 13, Zbrukany rycerz.
  2. Taniec ze smokami, rozdział 14, Tyrion IV.
  3. SSM: Cyvasse
  4. Uczta dla wron, rozdział 40, Księżniczka w wieży.