Fandom

Westeros&Essos

Dolina

1040stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Vale.PNG

Położenie Doliny na terenie Westeros

Dolina Arrynów (lub po prostu Dolina) (ang. The Vale of Arryn lub The Vale) – to jeden z istotnych obszarów Westeros, poprzednio suwerenny naród, znany jako Królestwo Góry i Doliny (ang. Kingdom of Mountain and Vale). Doliną rządzi ród Arrynów, którego siedzibą jest zamek znany jako Orle Gniazdo. Znane rody tego regionu to np. Hunter, Corbray, Redfort i Royce. Bękarty urodzone w Dolinie otrzymują nazwisko Stone.

Geografia Edytuj

Dolina znajduje się na wschodnim krańcu Westeros. Jest spokojna, bogata w czarnoziem, wolno płynące, szerokie rzeki i setki małych jezior, które w słońcu świecą jak lustra, chronione ze wszystkich stron przez, w dużej mierze, nieprzejezdne góry. Dolina ma tendencję do bycia postrzeganą jako odcięta od reszty kontynentu. W czasie ostrej zimy jest ona odizolowana od świata, podróżować po niej można jedynie w cieplejsze lata, lecz poprzez aktywność buntowniczych górskich klanów jest to bardzo niebezpieczne. Można tam dojechać tylko Górskim Szlakiem, który łączy Dolinę z Dorzeczem oraz jest chroniony przez Krwawą Bramę.

Północną i wschodnią granicę Doliny wyznacza morze, natomiast południową Zatoka Krabów. Na zachodzie znajdują się Góry Księżycowe.

Dolina składa się z różnych regionów: Doliny Arrynów, Gór Księżycowych, Paluchów, wysp Trzy Siostry oraz kilku innych mniejszych, a także półwyspu z miastem portowym Gulltown.

Ważne lokacje Edytuj

Ekonomia Edytuj

Ludzie z Doliny znani są jako honorowi, niezawodni wojownicy, głęboko wierzący w Siedmiu. Niektórzy z mieszkańców regionu, żyjący u podnóża Gór Księżycowych, odrzucili władzę Orlego Gniazda i żyją według własnych reguł. Te górskie klany (na przykład Czarne Uszy) często atakują nieostrożnych podróżników.

W Dolinie uprawiane są pszenica, kukurydza i jęczmień. Nawet w Wysogrodzie dynie nie są większe, a owoce słodsze. Ród Waxley znany jest z wyrobu świec zapachowych. Mogą one być nasączone zapachem gałki muszkatołowej lub wielu innych drogich przypraw.

Historia Edytuj

Dolina jest miejscem, do którego przybyli pierwsi Andalowie, a Arrynowie są jedną z najstarszych linii szlachty, wywodzącej się od nich. Andalowie rządzili w Westeros jako królowie Góry i Doliny przez wieki, aż do czasu, gdy ugięli kolana przed Aegonem Zdobywcą.

Rebelia Roberta Baratheona zaczęła się w Dolinie, gdy Jon Arryn odmówił oddania swych podopiecznych, Roberta Baratheona i Eddarda Starka szalonemu Królowi Aerysowi. Pokonując swych rojalistycznych chorążych w Gulltown, Lord Arryn pomógł Robertowi przejąć Żelazny Tron i został mianowany Namiestnikiem. Podczas jego nieobecności, Protektorem Doliny był Nestor Royce. Po śmierci Jona Arryna wdowa po nim, Lysa Arryn, odmówiła pomocy każdej ze stron w Wojnie Pięciu Królów. Została potem żoną Petyra „Littlefingera” Baelisha, który tym samym stał się Lordem Protektorem Doliny i rządził również po jej śmierci.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki