FANDOM

Vale.PNG

Położenie Doliny na terenie Westeros

Dolina Arrynów (lub po prostu Dolina) (ang. The Vale of Arryn lub The Vale) – jeden z istotnych obszarów Westeros, poprzednio suwerenny naród, znany jako Królestwo Góry i Doliny (ang. Kingdom of Mountain and Vale). Doliną rządzi ród Arrynów, którego siedzibą jest zamek znany jako Orle Gniazdo. Znane rody tego regionu to np. Hunter, Corbray, Redfort i Royce. Bękarty urodzone w Dolinie otrzymują nazwisko Stone.

Geografia Edytuj

Dolina znajduje się na wschodnim krańcu Westeros. Jest spokojna, bogata w czarnoziem, wolno płynące, szerokie rzeki i setki małych jezior, które w słońcu świecą jak lustra, chronione ze wszystkich stron przez, w dużej mierze, nieprzejezdne góry. Dolina ma tendencję do bycia postrzeganą jako odcięta od reszty kontynentu. W czasie ostrej zimy jest ona odizolowana od świata, podróżować po niej można jedynie w cieplejsze lata, lecz poprzez aktywność buntowniczych górskich klanów jest to bardzo niebezpieczne. Można tam dojechać tylko Górskim Szlakiem, który łączy Dolinę z Dorzeczem oraz jest chroniony przez Krwawą Bramę.

Północną i wschodnią granicę Doliny wyznacza morze, natomiast południową Zatoka Krabów. Na zachodzie znajdują się Góry Księżycowe.

Dolina składa się z różnych regionów: Doliny Arrynów, Gór Księżycowych, Paluchów, wysp Trzy Siostry oraz kilku innych mniejszych, a także półwyspu z miastem portowym Gulltown.

Ważne lokacje Edytuj

Ekonomia Edytuj

Ludzie z Doliny znani są jako honorowi, niezawodni wojownicy, głęboko wierzący w Siedmiu. Niektórzy z mieszkańców regionu, żyjący u podnóża Gór Księżycowych, odrzucili władzę Orlego Gniazda i żyją według własnych reguł. Te górskie klany (na przykład Czarne Uszy) często atakują nieostrożnych podróżników.

W Dolinie uprawiane są pszenica, kukurydza i jęczmień. Nawet w Wysogrodzie dynie nie są większe, a owoce słodsze. Ród Waxley znany jest z wyrobu świec zapachowych. Mogą one być nasączone zapachem gałki muszkatołowej lub wielu innych drogich przypraw.

Historia Edytuj

Dolina jest miejscem, do którego przybyli pierwsi Andalowie, a Arrynowie są jedną z najstarszych linii szlachty, wywodzącej się od nich. Andalowie rządzili w Westeros jako królowie Góry i Doliny przez wieki, aż do czasu, gdy ugięli kolana przed Aegonem Zdobywcą.

Rebelia Roberta Baratheona zaczęła się w Dolinie, gdy Jon Arryn odmówił oddania swych podopiecznych, Roberta Baratheona i Eddarda Starka szalonemu Królowi Aerysowi. Pokonując swych rojalistycznych chorążych w Gulltown, Lord Arryn pomógł Robertowi przejąć Żelazny Tron i został mianowany Namiestnikiem. Podczas jego nieobecności, Protektorem Doliny był Nestor Royce. Po śmierci Jona Arryna wdowa po nim, Lysa Arryn, odmówiła pomocy każdej ze stron w Wojnie Pięciu Królów. Została potem żoną Petyra „Littlefingera” Baelisha, który tym samym stał się Lordem Protektorem Doliny i rządził również po jej śmierci.

v  d  e
Lord: Lord Petyr Baelish Dziedzic:
House Baelish Main Shield.svg
Siedziba: Orle Gniazdo (regent) / Paluchy / Harrenhal (tytularnie) Ziemie: Dolina / Dorzecze
Tytuł(y): Lord Harrenhal
Przodkowie:BaelishBaelish – ojciec PetyraBaelish – dziadek Petyra
Domownicy:Lothor BruneOlyvarRos

Więcej z Fandomu

Losowa wiki