FANDOM

Serial występuje
TVBook
Wielu Dornijczyków domaga się wojny. Ale byłem jej świadkiem. Widziałem stosy ciał na polach bitew. Widziałem głodujące sieroty. Nie sprowadzę na swoich ludzi tego piekła[1].

Książę Doran Nymeros Martell – książę Dorne, lord Słonecznej Włóczni i głowa rodu Martellów. Bardzo rozważny, niekiedy uważany za opieszałego książę Dorne. Mąż lady Mellario z Norvos, ojciec Arianne Martell, Quentyna i Trystane’a, najstarszy brat Oberyna Martella i Elii Martell.

Historia Edytuj

Młodość Edytuj

Doran urodził się 247 lub 248 roku o. P.[2], w Słonecznej Włóczni w Dorne, jako najstarszy syn, rządzącej księżniczki Dorne oraz jako jej dziedzic. Doran jako najstarszy nie spodziewał się mieć jakiegokolwiek rodzeństwa, gdyż jego matka często traciła dzieci jeszcze w czasie ciąży. Tak utracił dwóch pierwszych braci, Morsa i Olyvara. Doran był przekonany, że nie będzie miał rodzeństwa, był dosyć samotny, co potem może tłumaczyć jego spryt i dokładne przemyślenie, nad którymi spędzał dużo czasu. Jak to w największych rodach Westeros bywa, Doran w wieku 9 lat został oddany na wychowanie do lorda Gargalena na Słonym Brzegu jako giermek.

Kiedy powiadomiono go, że ma siostrę Elię, nie przejął się tym bardzo, uznając, że dziewczynka szybko umrze, jednak Elia przeżyła okres niemowlęcy i bardzo związała się ze starszym bratem. Wkrótce księżna urodziła jeszcze jednego syna – Oberyna. Ten brat również przeżył okres niemowlęcy i związał się ze starszym bratem, choć zasadniczo dzieliła ich różnica charakterów. Mimo wszystko, pierwsze lata samotności odbiły się na Doranie, który stał się dosyć samotny, sprytny i jednocześnie rozsądny oraz roztropny, spędzający dużo czasu na myśleniu.

Doran często podróżował po Wolnych Miastach w Essos. W Norvos poznał Mellario. Oboje młodzi zakochali się w sobie i szybko pobrali, było to małżeństwo z miłości i w pośpiechu. Oboje małżonków dzieliła różnica kulturowa, o czym mieli się niedługo przekonać. Wraz z Mellarion do Słoneczniej Włóczni przybył Areo Hotah, który został kapitanem straży i wiernym sługą księcia. Kiedy książę Dorne oraz Elia i Oberyn, podróżowali w poszukiwaniu korzystnych małżeństw, Doran rządził włócznią jako kasztelan.

Doran i Mellario mieli troje dzieci, dwóch synów i jedną córkę: najstarszą córkę i dziedziczkę Dorne Arianne (276 o. P.), syna Quentyna (281 o. P.), Trystane (287 o. P.).

Kiedy w 284 o. P. Oberyn zamordował lorda Yronwood, Edgara Yronwooda, stosunki Martellów z ich najpotężniejszymi chorążymi Yronwoodami uległy pogorszeniu. Aby załagodzić sytuację, Oberyn udał się na dobrowolnie wygnanie do Essos, jednak sprawa nie było rozstrzygnięta, Doran zdecydował się więc spłacić dług krwi, wysyłając na wychowanie w charakterze pazia i giermka, swego najstarszego syna Quentyna, co bardzo zdenerwowało lady Mellario, która nie chciała się na to zgodzić. Ostatecznie Quentyn pojechał do Yronwood, a lady Mellario znienawidziła męża i wróciła do Norvos.

Rebelia Roberta Baratheona a Książę Dorne Edytuj

Doran został księciem Dorne po śmierci swojej matki, ta zmarła przed lub w trakcie Rebelii Roberta Baratheona. Doran jako książę zachował lojalność wobec króla Aerysa II Targaryena, gdyż Elia była żoną księcia Rhaegara Targaryena, a jego wuj, książę Lewyn Martell, służył u króla jako gwardzista. Rebelia okazała się dla Martellów bardzo gorzka, z tronu zrzucono Aerysa, zginął książę Lewys. Jednak czarą goryczy stało się brutalne zamordowanie Elii i jej dzieci. Doran i całe Dorne było tym bardzo oburzone oraz stało się śmiertelnym wrogiem Lannisterów, którzy byli odpowiedzialni za morderstwo. Doran był jednak rozsądny i doskonale wiedział, że samotne Dorne nie przeciwstawi się Lannisterom i Baratheonom. Dlatego sprzeciwił się pomysłom swego brata, aby Dorne dalej kontynuowało wojnę. Przyjął delegacje od króla Roberta I Baratheona, której przewodził Królewski Namiestnik, lord Jon Arryn. Doran przyjął propozycje pokoju i złożył hołd lenny Baratheonowi, jednak te ugodę traktował tylko jako zasłonę dymną.

Zawarł swego rodzaju sojusz z Oberynem i oboje współpracowali, zawierali plany i spiskowali przeciwko Żelaznemu Tronowi, aby zemścić się na zabójcach Elii. Z polecenia swojego brata, Oberyn odwiedził Braavos, gdzie schronili się ostatni Targaryenowie, tytularny król Westeros Viserys Targaryen i jego siostra Daenerys Targaryen. Oberyn wynegocjował tajny pakt z ich opiekunem ser Willem Darrym. W traktacie Doran zapewniał poparcie i armię dla Viserysa, w zamian za to, że poślubi jego najstarszą córkę, a Daenerys jego drugiego syna Quentyna. Doran już od tej chwili zaplanował dla swych dzieci przyszłość, Arianne miała zostać królową, jednak jasne było, że wtedy nie odziedziczy Dorne. To Quentyn miał zostać księciem i właśnie od tej chwili Doran zaczął go przygotowywać.

Kiedy Doran przekroczył pięćdziesiątkę, zaczęła mu dokuczać podagra, przez co przestał chodzić i był zmuszony poruszać się tylko na wózku. Z tego powodu opuścił Słoneczną Włócznię, pozostawiając obowiązki i rządy codzienne swemu dalekiemu kuzynowi ser Manfreyowi Martellowi, którego uczynił kasztelanem, bratowi Oberynowi, maestrowi Mylesowi i Alyse Ladybright jako skarbniczce, a sam przeniósł się do Wodnych Ogrodów, letniej rezydencji Martellów, aby podziwiać piękno świata i bawiące się dzieci.

Wojna Pięciu Królów Edytuj

Po wybuchu Wojny Pięciu Królów i śmierci króla Roberta I Baratheona, Doran pozostaje początkowo neutralny, nie przysięga lojalności i pomocy żadnemu z walczących królów ani Joffreyowi I Baratheonowi, ani Renly’emu Baratheonowi, choć ten ostatni spodziewał się poparcia ze story Dorne. Pomimo neutralności, Doran zwołuje swoje chorągwie, jednak swojego wojska używa tylko do zabezpieczenia Dorne, a jego oddziały zajmują pozycje w Książęcym Wąwozie i na Szlaku Kości. Niechętnie przystaje na propozycję sojuszu z Lannisterami, zaproponowaną przez Królewskiego Namiestnika Tyriona Lannistera. Doran traktował ten sojusz jedynie jako zasłonę dymną, wciąż pragnąc zemsty na Lannisterach. W zamian za przystanie do korony, Doran otrzymuje kilka zamków w Dornijskiej Marchi, miejsce w Małej Radzie oraz ślub pomiędzy siostrą króla Joffreya, Myrcellą Baratheon a młodszym synem księcia Dorana, Trystanem Martellem. Wkrótce do Dorne przybywa księżniczka, a Doran wysyła swego brata Oberyna na ślub króla Joffreya z Margaery Tyrell do Królewskiej Przystani, ponieważ sam nie jest w stanie odbyć podróży.

Doran decyduje się wysłać swego syna Quentyna Martella za Wąskie Morze do Meereen, aby odnalazł i przypomniał o pakcie królowej Daenerys Targaryen.

Wykrycie spisku córki Edytuj

Po śmierci króla Joffreya I Baratheona, o jego zabójstwo oskarżono jego wuja Tyriona Lannistera. Ten zażądał próby walki, a jako jego reprezentant w pojedynku z zabójcą Eli ser Gregorem Cleganem wystąpił książę Oberyn, który przegrywa walkę i zostaje brutalnie zamordowany. Śmierć Czerwonej Żmii wywołuje w Dorne prawdziwą wrzawę, narastają nastroje wojenne. Doran jednak, zdając sobie sprawę, że Dorne samotnie nie wygra, z wielkimi trudnościami powstrzymuje swoich ludzi. W tym czasie dostaje informacje od Tywina Lannistera z zapewnieniami, że Góra zginie. Jednak do największych wrogów jego planów należą jego nieślubne bratanice i córki Oberyna, tak zwane Żmijowe Bękarcie. Są to: Obara Sand, Nymeria Sand, Tyene Sand. Wszystkie dążą do wywołania wojny. Doran doskonale zdając sobie sprawę zagrożenia, jakie sprawiają. Rozkazuje uwięzić wszystkie córki Oberyna, nawet nieletnie.

Do jego przeciwników zalicza się również jego córka, księżniczka Arianne Martell, która chce koronować Myrcellę Baratheon na królową i tym samym wywołać wojnę. Arianne udaje się uwieść obrońcę księżniczki, ser Arysa Oakhearta. Doran, zdając sobie sprawę, że koronowanie Myrcelli może oznaczać wojnę oraz zniszczenie Dorne, a także śmierć dziewczynki, chce przenieść ją do Wodnych Ogrodów. Jednak jego córka był szybsza i przy pomocy ser Arysa wykradła księżniczkę i razem z grupką spiskowców zamierzała ją koronować. Tym planom przeszkodził jednak szpieg księcia w szeregach spiskowców, który powiadomił o wszystkim swojego mocodawcę, ten natychmiast rozkazał porwać spiskowców. Cel udał się, jednak przy próbie pojmania zginął ser Arys, a księżniczka Myrcella została ciężko zraniona przez ser Gerolda Daynego, który uciekł. Doran rozkazał uwięzić wszystkich spiskowców, nawet swoją córkę.

Współpraca ze Żmijowymi Bękarcicami Edytuj

Po pewnym czasie Doran zdaje sobie sprawę, że spisek jego córki ma daleko idące konsekwencje – aby zapobiec wojnie między Dorne a Żelaznym Tronem potrzebuje swojej córki oraz córek Oberyna.

Pojawienia Edytuj

POJAWIENIA W SEZONIE V
Wojny, które nadejdą Dom Czerni i Bieli Wielki Wróbel Synowie Harpii Zabij chłopca
Niezachwiani, nieugięci, niezłomni Dar Hardhome Taniec Smoków Miłosierdzie Matki
POJAWIENIA W SEZONIE VI
Czerwona kobieta Dom Zdrajca Księga Nieznajomego Drzwi
Krew mojej krwi Złamany Nikt Bitwa bękartów Wichry zimy

Przypisy Edytuj