FANDOM

Historie i tradycje (ang. Histories & Lore) – seria krótkich animowanych filmów zawartych w wydaniu Blu-ray każdego sezonu telewizyjnego Gry o tron.

W sezonie 1 materiały z serii nazwano „Przewodnikiem po Westeros”, ale od sezonu 2 i kolejnych zatytułowano je „Historia i tradycje”.

Styl Edytuj

Aktorzy grający postacie w serialu opowiadają o różnych, ważnych wydarzeniach z trwającej 12 000 lat, długiej historii Westeros. Filmy trwają zwykle około trzech minut (niektóre trwają dłużej, inne krócej), łączna długość filmów w każdym sezonie zestawu Blu-ray wynosi około 60 minut, co łącznie daje jeden dodatkowy, pełnej długości odcinek do każdego sezonu serialu. Materiały sezonu pierwszego zostały napisane przez Briana Cogmana, zwanego „mistrzem wiedzy”. Kiedy został on awansowany na scenarzystę odcinków, jego obowiązki przejął Dave Hill (również awansowany na scenarzystę w sezonie 5), choć nadal były one sprawdzane przez Briana.

Celem tych materiałów jest zapoznanie niezaznajomionych ze światem książek George R.R. Martina widzów serialu niezbędnych wiadomości i informacji, które potrzebne są, by dobrze poznać świat uniwersum oraz jego historię.

Podobnie jak w przypadku książek, narratorzy tych filmów opowiadają o różnych wydarzeniach ze swojego punktu widzenia. Na przykład, słowa Roberta Baratheona przepełnione są wściekłością i przekonaniem o własnej racji podczas opisywania Złupienia Królewskiej Przystani, podczas gdy Viserys Targaryen opowiada ze smutkiem o zdradzie i okropnym wymordowaniu członków jego rodu. Członkowie rodu Starków są przerażeni rozlewem krwi podczas mordu w Królewskiej Przystani, a Tywin Lannister przedstawia całe wydarzenie jako zło konieczne.

Materiały nie są w pełni animowane, lecz są to szczegółowe, nieruchome rysunki, po których przesuwana jest „kamera”, podczas gdy postaci opowiadają, co się obecnie dzieje w danym momencie. Rysunki stworzone zostały przez artystę Williama Simpsona, wraz z innymi, takimi jak Elia Mervi.

W sezonie 1 prace przedstawione zostały w postaci węglowych rysunków, ale po dobrym odbiorze ich zawartości, włożono więcej pracy i zasobów w materiały z następnych sezonów, włączając w to pełną kolorystykę i większą szczegółowość.

Sezon 1 Edytuj

(Zatytułowane „Przewodnik po Westeros” w Blu-Ray pierwszego sezonu)

Sezon 2 Edytuj