FANDOM

Ślio wspomniany Got wspomniany Nm wspomniany Tzs wspomniany

Jaehaerys II Targaryen – król Siedmiu Królestw Westeros oraz szesnasty władca z dynastii Targaryenów, zasiadających na Żelaznym Tronie. Był drugim synem króla Aegona V Targaryena i jego żony królowej Betha Blackwood. Tron objął w wyniku tragedii w Summerhall, kiedy to zginął jego ojciec i brat. Był uważany za jednego z najsłabszych królów na Żelaznym Tronie. Jaehaerys był żonaty ze swoją siostrą Shaerą, z którą miał dwoje dzieci: króla Aerys II i Rhaelle. Był również dziadkiem Rhaegara, Viserysa i Daenerys Targaryenów oraz pradziadkiem Aegona i Rhaenys Targaryenów. Według przepowiedni, z jego linii miał narodzić się książę obiecany. Jaehaerys nosił koronę swojego dziadka Maekara.

Biografia Edytuj

Wczesne życie i Skandal Edytuj

Jaehaerys urodził się 225 o. P.[1], w Królewskiej Przystani, jako drugi syn przyszłego króla Aegona V Targaryena i królowej Bethe Blackwood, jeszcze za panowania swego dziadka króla Maekara I Targaryena. Został nazwany na cześć wielkiego przodka, Jaehaerys I Targaryen, zwanego Pojednawcą. Miał starszego brata Duncana Małego Targaryean, księcia Smoczej Skały oraz troje młodszego rodzeństwa, siostry Shaere i Rhaelle i brata Daerona.

Ojciec Jaehaerysa po wstąpieniu na tron rozpoczął szereg reform królewska. Był on szczerym przyjacielem zwykłych mieszkańców królestwa i starał się uchwalić na ich korzyść kilka praw. Aegon zdawał sobie jednak sprawę, że uchwalenie nowych praw będzie niezwykle kłopotliwe i spotka się z oporem wyższych warstw, dlatego potrzebował sojuszników, a sojusze najczęściej zawierało się przez małżeństwa. Problemem były oczywiście poligamia i kazirodcze stosunki Targaryenów, dlatego Aegon postanowił zerwać z wiekową tradycją poślubiania sióstr i braci.

Właśnie dlatego, w wieku 10 lat książę Jaehaerys został zaręczony z Celią Tully, córką lorda Riverrun i lorda protektora Tridentu. Mimo tego, że im bardziej Jaehaerys dorastał, tym bardziej budziły się w nim stare zwyczaje. Jaeherys zakochał się z wzajemnością w swojej siostrze Shaerze, mimo iż ta również była zaręczona z dziedzicem Wysogródu, Luthorem Tyrellem. Kiedy dowiedziała się o tym ich matka i ojciec, starali się rozdzielić rodzeństwo, mimo to efekt był przeciwny od zamierzonego. Młode rodzeństwo zaczęło tęsknić za sobą i pożądać się jeszcze bardziej.

Panowanie Edytuj

Za Żelaznym Tronie zasiadał od 259 o. P. do 262 o. P.

Małżeństwo i Potomstwo Edytuj

Jaehaerys, idąc za starą tradycją swego rodu, poślubił wbrew woli swego ojca swoją siostrę Shaera Targaryen, z którą miał dwoje dzieci:

  • Króla Aerysa II Targaryena zwanego Szalonym Królem – był pierwszy i jedynym synem Jaehaerysa, był on ostatnim monarchą z rodu smoków, zasiadającym na Żelaznym Tronie.
  • Królową Rhaelle Targaryen – jedyna córka i drugie dziecko oraz siostra-żona Aerysa.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 o. P. – od Podboju Aegona.