FANDOM

Serial wspomniany Ślio wspomniany Got wspomniany Nm wspomniany Udw wspomniany Tzs wspomniany

Król Jaehaerys I Targaryen, znany również jako Rozjemca, Mądry, Stary Król – czwarty Król Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi zasiadający na Żelaznym Tronie Siedmiu Królestw z dynastii Targaryenów. Był drugim synem i trzecim dzieckiem króla Aenysa I Targaryena i jego żony Alyssy Velaryon, młodszym bratem Rhaeny i Aegona, starszym bratem Alysanne oraz przyrodnim bratem Boremunda i Jocelyn Baratheonów, a także bratankiem Maegora I Okrutnego i wnukiem Aegona I Zdobywcy. Jaehaerys zasiadł na tronie po śmierci swego stryja, jego panowanie nad zjednoczonym Westeros jest jednym z najlepszych w historii, a sam król jest uważany za największego w historii. Doprowadził do wielu zmian i reform oraz rozwoju Siedmiu Królestw. Jego panowanie dało pokój, bogactwo, sprawiedliwość i stabilność królestwu. Panował 55 lat, od 43 o. P.[1] do 103 o. P. Był żonaty ze swoją siostrą Alysanne razem mieli 2 dzieci: Viserysa i Daemona Targaryenów. Po jego śmierci na Żelaznym Tronie zasiadł jego syn Viserys I Targaryen. Był on smoczym jeźdźcem i dosiadał smoka Vermithora.

Wygląd i charakter Edytuj

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Jaehaerys urodził się 34 roku o. P. w Królewskiej Przystani jeszcze za życia swego królewskiego dziadka Aegona I Zdobywcy, trzeci syn i czwarte dziecko księcia Smoczej Skały i dziedzica Żelaznego Tronu, Aenysa Targaryena i jego żony Alyssy Velaryon, miał starsze rodzeństwo Rhaene i Aegona oraz młodszą siostrę Alysanne. Kiedy Jaehaerys miał 3 lata zmarł jego dziadek i jego ojciec wstąpił na tron jako Aenys I. Sam Jaehaerys zamieszkał w Królewskiej Przystani, gdzie wychowywał się i kształcił.

Panowanie jego ojca był bardzo trudne i faktycznie zmieniło się w chaos. Młody Aenys nie dorównywał ojcu i brakowało mu sił aby utrzymać jego królestwo w jedności. Problemem Targaryenów były ich Valyriańskie zwyczaje potępiane przez lud i wszystkie wiary Westeros. Mimo że w czasie podboju władcy Smoków nawrócili się na Wiarę Siedmiu to ich praktyki były nie do zniesienia dla septonów, sytuacje pogarszał ponad brat król Aenysa, Maegor Targaryen który brał sobie nowe żony i jawnie uprawiał poligamie. W końcu doprowadziło to wszystko do wybuchu powstania Wiary Wojującej która chciała wysadzić Aenysa i bluźnierczych królów z Westeros, nie pomogło nawet wysłanie Maegora na wygnanie do Pentos. Aenys stawił opór i tak rozpoczęła się wojna domowa. W końcu kiedy zamieszki wybuchły i w stolicy król Aenys stwierdził że miasto nie jest bezpieczne dla jego dzieci. Dla tego odesłał synów Aegona i Jaehaerysa, swe córki oraz swą żonę Alysse na Smoczą Skałę, a wkrótce sam się tam udał.

Niebawem Aenys poważnie zachorował i niedługo przybyła do niego królowa – wdowa Visenya Targaryen i osobiście przejęła nad nim opiekę, stan króla się poprawił. Ale kiedy dowiedział się że jego najstarsze dzieci, córka Rhaena i syn Aegon są oblężeniu w Crakehall załamał się i zmarł. Niedługo potem Visenya posłała po swojego syna do Pentos i pomogła mu przejąć władze w królestwie. Maegor zasiadł na Żelaznym Tronie, a Visenya tym czasem wróciła na skałę aby pilnować swoich cennych zakładników. Kiedy oblężony w Crakehall Aegon dowiedział się o postępowaniu stryja ruszył na niego, jednak został przez niego zabity, a jego siostra – żona została zmuszona do poślubienia Maegora. Przez najbliższe dwa lata panowania Maegora cała rodzina królewska była przetrzymywana na Smoczej Skale w charakterze zakładników, prócz Viserysa który był giermkiem stryja. Dopiero śmierć królowej wdowy w 44 o. P. spowodowała takie zamieszanie na Skale, że królowa Alyssa uciekła razem z swoimi dziećmi Jaehaerysem i Alysanne, oraz udało jej się wykraść Mroczną Siostrę.

Rodzinie udało się znaleźć schronienie w końcu Burzy u lorda Robara Baratheona. Sam Jaehaerys zyskał poparcie wielu lordów oraz lorda Robara który został Prorektorem Królestwa i Królewskim Namiestnikiem. Niedługo w niewyjaśnionych okolicznościach zmarł król Maegor, a Jaehaerys mógł zasiąść na tronie.

Panowanie nad Westeros Edytuj

Jaehaerys zasiadł na tronie w roku 48 o. P., tuż po tym gdy królestwo rozdarły ambicje zbuntowanych lordów, furia Wielkiego Septona oraz okrucieństwo stryja, Maegora I. Miał 14 lat, gdy Wielki Septon włożył mu na głowę koronę ojca, Aenysa. Jego panowanie rozpoczęło się od regencji jego matki, królowej Alyssy. Po osiągnięci pełnoletności, poślubił swoją siostrę Alysanne. Ich małżeństwo okazało się płodne.

Chodź Jaehaerys obiął tron w młodym wieku, szybko dowiódł że jest prawdziwym królem. Był dobrym wojownikiem, biegle władał kopią oraz łukiem i miał talent do jazdy konnej. Dosiadał Vermithora – potężnej bestii o jasnobrązowej i spiżowej barwie, trzeciego pod względem wielkości z żyjących smoków, po Balerionie i Vhagar. Zdecydowany w myśli i czynie był mądry ponad swoje lata i zawsze szukał najbardziej pokojowego rozwiązania. Jaehaerys zmarł w roku 103 LA.

Jaehaerys rządził długo i sprawiedliwie; przywrócił dobre stosunki między Targaryenami a Wiarą, podejmował się wielkich dzieł, by zapewnić ludziom dobrobyt, zniósł restrykcyjne prawa i te, które były nadużyciami, np. prawo pierwszej nocy. Jego królowa Alysanne zwiedzała kontynent na jej smoku, Srebrnoskrzydłej, osobiście rozwiązując problemy prostych ludzi. Również Nocna Straż mogła liczyć na ich pomoc. Przez swoje dzieła Jaehaerys został nazwany "Pojednawcą", bo pokazał ludziom z Westeros korzyści płynące z bycia jednym narodem, rządzonym przez jednego króla. Zmarł po pięćdziesięciu latach rządów.

Jego królową, Alysanne, również powszechnie kochano, jako że była piękna i pełna życia, a także urocza i bardzo inteligentna. Niektórzy powiadali, że władała królestwem w równym stopniu co jej mąż.

Przypisy Edytuj

  1. o. P. – od Podboju Aegona.