FANDOM

To jest artykuł o odcinku serialu Gra o tron. Możesz być także zainteresowany drogą z Północy do Królewskiej Przystani.

Królewski trakt (ang. The Kingsroad) – drugi odcinek serialu „Gra o Tron”. Jego premiera miała miejsce 24 kwietnia 2011 roku w Stanach Zjednoczonych i 25 kwietnia 2011 roku w Polsce.

Opis Edytuj

Jon Snow i Tyrion Lannister wyruszają z Winterfell w stronę Muru. Po drodze Jon uświadamia sobie, że jego wyobrażenie o Nocnej Straży może być sprzeczne z rzeczywistością.

Eddard Stark i jego córki wyruszają w kierunku Królewskiej Przystani, lecz incydent na Królewskim trakcie grozi pogorszeniem stosunków Lorda Starka i Króla Roberta.

Pojawienia Edytuj

Więcej: Królewski trakt/Pojawienia

Pierwsze Edytuj

Śmierci Edytuj

Obsada Edytuj

W rolach głównych

Gościnnie

Niewymienieni

Adnotacje Edytuj

  • 18 z 19 członków obsady pierwszego sezonu pojawia się w tym odcinku.
  • Aidan Gillen (Petyr Baelish) nie został wymieniony w czołówce i nie pojawia się w tym odcinku.
  • Jason Momoa (Khal Drogo) został wymieniony w czołówce tego odcinka jako „również w roli głównej”.
  • Wilko Johnson to znany brytyjski gitarzysta, który grał w takich zespołach jak Dr. Feelgood czy The Blockheads. To jest jego pierwsza rola aktorska.

Uwagi Edytuj

  • Odcinek został nazwany po Królewskim trakcie, drodze prowadzącej od Muru aż do Końca Burzy.
  • W tym odcinku wprowadzona została większa zmiana w stosunku do książek. Wydarzenia z Gospody na Rozstaju Dróg w powieści toczą się w Zamku Darry, niewielkiej twierdzy położonej na południe od rzeki. W tych rozdziałach po raz pierwszy pojawiają się także Renly Baratheon oraz Ser Barristan Selmy, którzy podróżują z Ilynem Payne by dotrzeć do króla po drodze do stolicy. W serialu pojawia się jedynie sam Ser Ilyn Payne, a pozostali ukazani zostają dopiero w następnym odcinku.
  • Pierwsze wspomnienie o Wylli, przypuszczalnej matce Jona Snowa.
  • Sekwencja wprowadzająca zmienia się, porzucając Pentos i wprowadzając na mapę Vaes Dorthrak, mimo iż Daenerys i Dothrakowie dotrą tam dopiero za kilka odcinków. Jest to pierwszy raz, kiedy Vaes Dothrak i jego okolice zostają przedstawione na mapie, jako iż dotąd nie zostały ukazane na żadnej z map powieści oraz na oficjalnej stronie HBO. Lokalizacja miasta jest jednak niepewna, ponieważ przyszłe mapy ukazują je leżące dużo dalej na wschód.
  • Według scenarzysty odcinka, Bryana Cogmana, tytuły odcinków Gry o tron zostają im nadane w późniejszej produkcji, po wykonaniu zdjęć. Pierwszą propozycją Cogmana było „Wilkor to nie zwierzak domowy”, cytat z odcinka, jednak Benioff odpowiedział, że nawet jeśli od tego zależałoby jego życie, nigdy nie nazwałby żadnego z odcinków w taki sposób. W końcu Bryan wpadł na tytuł „Królewski trakt”.[1]
  • W książkach, Cersei nigdy nie poczęła potomka Roberta. Powiedziała jednak Eddardowi Starkowi, że zaszła w ciążę z królem, ale pozbyła się dziecka ze względu na nienawiść jaką go darzyła. Robert nie był świadom ani ciąży, ani aborcji. Jednakże Cersei wcale nie okłamuje Catelyn, jako iż w późniejszym odcinku dyskutuje z mężem o ich dziecku, które miało czarne włosy, jak Robert.
  • Tyrion wspomina, że jego ojciec, Tywin, był Namiestnikiem Króla przez dwadzieścia lat, na co Jon odpowiada, że był nim do czasu, aż brat Tyriona zabił tego króla, co zostaje potwierdzone przez karła. Jest to jednak niedokładna wersja faktycznych wydarzeń, gdyż Tywin zrezygnował ze swojego stanowiska po dwudziestu latach, ale zrobił to w ramach protestu na kilka lat przed Rebelią, więc nie był Namiestnikiem, kiedy Aerys zginął. Nie jest to jednak zmiana wprowadzona między serialem i książkami, a jedynie luźna rozmowa bohaterów.
  • Kiedy Joffrey oferuje Sansie więcej wina, ta odpowiada, że nie powinna, jako iż jej ojciec pozwala jej pić jeden kielich wina i to tylko na specjalne okazje. W książkach, podczas uczty w Winterfell, która w serialu odbyła się w poprzednim odcinku, Jon Snow jako narrator rzeczywiście podkreśla to, że Lord Stark pozwala swym dzieciom na niewielką ilość tego alkoholu. Również w powieści, jon nie zostaje wysłany na zewnątrz, a jedynie na daleki koniec sali, gdzie musi ucztować pośród pospólstwa. Bękart jednak nie przejmuje się tym, ponieważ bez opieki ojca może pić tyle trunków, ile chce i rzeczywiście się upija.
  • W pierwszym odcinku nazwisko Iaina Glena zostaje umieszczone obok kwadratu z neutralnym wzorem. Ten odcinek naprawią tę pomyłkę i imię aktora pojawia się przy niedźwiedziu, symbolu rodu Mormontów.

Komentarze Edytuj

W edycjach na DVD i Blu-ray znajdują się komentarze aktorów Marka Addy, Leny Headey i Nikolaja Coster-Waldau. Są one jednak mniej poważne niż omówienie poprzedniego odcinka przez producentów serialu.

  • Lena Headey i Mark Addy mówią, że wstęp serialu bardzo dobrze ukazuje widzom, jak wygląda świat Gry o tron. Następnie Lena pokazuje, jak mogły by działać urządzenia GPS w Westeros.
  • Żadne z trójki aktorów nie brało udziału w zdjęciach na Malcie, więc wszyscy byli zaskoczeni rozwinięciem akcji wokół Daenerys.
  • Lena Headey uważa związek między Jorahem Mormontem a Daenerys za fascynujący.
  • Lena Headey sugeruje, że Mark Addy może powrócić w przyszłych odcinkach jako duch Roberta.
  • Cała trójka uważa Petera Dinklage'a za „denerwująco-świetnego” aktora.
  • Wypowiedź Cersei o jej zmarłym pierworodnym synu była fragmentem zagranym przez Lenę podczas audycji. Aktorka próbowała pokazać, że za młodu Cersei przypominała Sansę.
  • Nikolaj Coster-Waldau myli aktora grającego Mikkena jako Tommy'ego Dunne'a, choć w rzeczywistości był to Boyd Rankin. Następnie Mark Addy opowiada o roli Boyda za kulisami serialu.
  • Nikolaj tłumaczy, że z punktu widzenia Jaime'a, Nocna Straż jest nie potrzebna i nie rozumie on idei tej organizacji.
  • Całą trójka uważa, że ciężki związek Catelyn Stark i Jona Snowa został niesamowicie przedstawiony na ekranie.
  • Mark Addy i Sean Bean znali się już wcześniej ze szkoły aktorskiej (ale byli z różnych roczników) oraz pracowali razem nad telewizyjną trylogią „Red Riding” kilka lat wcześniej.
  • Sean Bean został kilka razy przyłapany na zwędzeniu kanapek innych aktorów.
  • Jaime Lannister miał początkowo być aktywny w tle podczas rozmowy Roberta i Eddarda o matce Jona i ślubie Daenerys. Jednak z powodu napiętego grafiku nie mógł się tam pojawić. Aby zrekompensować krótszy czas Jaime'a na ekranie, specjalnie napisano dla niego scenę rozmowy z Jorym.
  • Cała trójka uważa, że Eddard Stark ciągle podejmuje złe decyzje.
  • Nikolaj Coster-Waldau zauważa ironię w słowach Jona Snowa, kiedy mówi on o złamanej przysiędze Jaime'a względem Obłąkanego Króla, mimo iż chłopak sam łamie słowa przysięgi Nocnej Straży w ostatnim odcinku serialu.
  • Wilki często zbudzały aktorów nad ranem poprzez nieustanne wycie.
  • Lena Headey uważa stroje za świetnie wykonane, ale zauważa, że rycerskie hełmy wyglądem przypominają komicznie wykonane zbroje w Monty Pythonie.
  • Lena Headey i Nikolaj Coster-Walday uwielbiają frazę twincest (połączenie słów bliźniak (twin) i kazirodztwo (incest)), którą fani określali relację Jaime'a i Cersei.
  • Nikolaj opowiada o scenie z pierwszego odcinka, w której Jon, Theon i Robb się golą. Ponoć Alfie Allen mało jadł na dwa dni przed zdjęciami, by mieć pewność, że będzie wyglądał jak najlepiej.
  • Podczas sceny, w której Doreah uczy Daenerys sztuki miłości, Nikolej Coster-Waldau zauważa, że fanowskie określenie „sekspozycja” jest bardzo odpowiednie. Następnie cała trójka aktorów dyskutuje na temat, czy Daenerys cierpi na syndrom sztokholmski.
  • Lena lubi rozwój postaci Sansy przez cały sezon pierwszy, a najbardziej jej zmianę z fanatyczki Joffreya to silnej dziewczyny.
  • Aktorzy podkreślili, że wiele wątków było nagrywanych oddzielnie i w różnych miejscach, więc ciężko było dostrzec ogólny rozwój i właściwy tok wydarzeń mogli dostrzec dopiero po ukończeniu całego sezonu.

W książkach Edytuj

Ten odcinek został oparty na następujących rozdziałach Gry o tron:

    • Rozdział 9, Tyrion I.
    • Rozdział 10, Jon II.
    • Rozdział 12, Eddard II.
    • Rozdział 13, Tyrion II.
    • Rozdział 14, Catelyn III.
    • Rozdział 15, Sansa I.
    • Rozdział 16, Eddard III.
    • Rozdział 17, Bran III.
    • Rozdział 19, Jon III.
    • Rozdział 23, Daenerys III.

Cytaty Edytuj

GoT stub

Ta sekcja jest niekompletna.
Jeśli możesz, rozbuduj ją, wprowadzając brakującą zawartość.

Różnice między książką a serialem Edytuj

  • Rozmowa Cersei z Catelyn, Jaimego z Jonem Snow oraz pożegnalna rozmowa Neda i Jona mają miejsce tylko w serialu[2].

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

Przypisy Edytuj

Nawigacja Edytuj

LISTA ODCINKÓW SEZONU I

1. "Nadchodzi zima"
2. "Królewski trakt"
3. "Lord Snow"

4. "Kalecy, bękarci i im podobni"
5. "Wilk i Lew"
6. "Złota korona"
7. "Wygrywasz albo giniesz"

8. "Ostry koniec"
9. "Baelor"
10. "Ogień i Krew"

Sezony: Sezon I | Sezon II | Sezon III| Sezon IV| Sezon V|Sezon VI|Sezon VII

Więcej z Fandomu

Losowa wiki