FANDOM

Eddard 1x01

Eddard Stark z Lodem w pierwszym odcinku serialu.

Lód (ang. Ice) – dwuręczny miecz Eddarda Starka z valyriańskiej stali. Był w posiadaniu Starków przez trzysta lat. Obecnie przekuty na dwa ostrza na polecenie Tywina Lannistera:

Miecz przechowywany był w specjalnej pochwie, spreparowanej z futra wilka.

Historia Edytuj

Sezon 1 Edytuj

Eddard wykorzystuje Lód w czasie egzekucji Willa, dezertera z Nocnej Straży. Theon Greyjoy trzyma pochwę, gdy Ned wyciąga z niej miecz. Trzyma go przed sobą i wypowiada wyrok. Później Eddard czyści miecz w Bożym Gaju w Winterfell[1].

Kiedy Ned Stark zostaje oskarżony o zdradę, ser Ilyn Payne, królewski kat, otrzymuje od króla Joffreya rozkaz zabicia go[2]. Egzekucja zostaje wykonana za pomocą Lodu. Potem jest on przechowywany w Królewskiej Przystani jako trofeum.

Sezon 4 Edytuj

Ice reforged

Przetapianie Lodu.

Lód, na rozkaz Tywina Lannistera zostaje przetopiony przez kowala, sprowadzonego do Królewskiej Przystani z Volantis. Nowy miecz zostaje wręczony Jaimemu Lannisterowi. Jednak ze względu na znaczną wielkość Lodu, valyriańskiej stali wystarczyło na dwa długie miecze. Gdy Jaime zapytał o pochodzenie stali, Tywin odpowiedział, że poprzedni właściciel już jej nie potrzebuje. Również pochwa ze skóry wilka zostaje bezdusznie i złośliwie zniszczona w ogniu, by jeszcze bardziej zhańbić ród Stark[3].

Drugie ostrze jako prezent ślubny otrzymał król Joffrey Baratheon. Odbyło się to podczas śniadania przed ceremonią ślubną. Spośród wszystkich nazw zgłoszonych przez jego uczestników, Joffrey wybrał „Wdowi Płacz[4].

Jaime oddał swój nadal nie nazwany miecz Brienne z Tarthu, aby pomóc jej w uratowania Sansy Stark. Uważał, że córka Neda Starka powinna być chroniona ostrzem wykutym z miecza swojego ojca. Brienne nazwała swoją nową broń „Wierny Przysiędze” (ang. Oathkeeper) na cześć przysięgi, którą złożyła Catelyn Stark[5].

Sezon 6 Edytuj

W pewnym sensie, Lód wraca na służbę Starków, kiedy Brienne składa przysięgę Sansie, kładąc swój miecz u jej stóp.

Sezon 7 Edytuj

Wdowi Płacz jest w posiadaniu Jaimego Lannistera, który dowodzi oddziałami lądowymi królowej Cersei[6].

Przypisy Edytuj