FANDOM

Jaqen.png

Jaqen H'ghar, jeden z Ludzi Bez Twarzy.

Ludzie Bez Twarzy to religijna gildia zabójców z Braavos, której członkowie wierzą w Boga O Wielu Twarzach, boga śmierci.

Religia Edytuj

Gildia ma swoje początki w wulkanicznych kopalniach niewolników w Valyrii. Ich założyciel wierzył, że wszyscy niewolnicy w Valyrii modlili się do tego samego boga śmierci w różnych postaciach. Gildia uważa, że bogowie śmierci w każdej religii to różne ucieleśnienia jednego boga, Boga O Wielu Twarzach. W Domu Czerni I Bieli członkowie gildii noszą czarno-białe szaty. Wypełniają posługę religijną dla społeczeństwa, zajmują się opieką nad zmarłymi. W Domu znajduje się fontanna i alkowy, przedstawiające wielu bogów, w tym Nieznajomego z Wiary W Siedmiu. Nie ma oficjalnych nabożeństw. Niektórzy wyznawcy, którzy przychodzą do Domu, zapalają świeczkę swoim bogom, potem piją truciznę z fontanny za pomocą czarnego pucharu. Gildia ponownie napełnia fontannę trucizną, by picie z niej przyniosło bezbolesną śmierć. Czasem nazywa się to „darem” od Boga O Wielu Twarzach.

Słowa utożsamiane z wiarą w Boga O Wielu Twarzach, to „valar morghulis”, co w języku starovalyriańskim oznacza „wszyscy muszą umrzeć”. Odpowiedzią na to jest „valar dohaeris”, czyli „wszyscy muszą służyć”.

Według gildii, ten sam bóg obecny jest we wszystkich religiach, ale pod różnymi imionami. W Qohorze nazywa się go Czarnym Kozłem. W Yi Ti - Lwem Nocy, a w Wierze w Siedmiu - Nieznajomym.

Działania Gildii i skrytobójstwa Edytuj

Wyznawcy Boga o Wielu Twarzach uważają śmierć za naturalny porządek rzeczy i miłosierny koniec cierpień. Gildia za opłatą zabije każdego człowieka na świecie, taki kontrakt uważa za boży sakrament. Cena zawsze jest wysoka, zależy od tego, jak wpływowy jest cel i jak dobrze strzeżony. Gdy Mała Rada omawiała możliwość wynajęcia Człowieka Bez Twarzy, by zabić Daenerys Targaryen, Petyr Baelish stwierdził, że rada mogłaby wynająć armię najemników za połowę ceny, jaką. W Tańcu ze smokami dowiadujemy się, że opłatą może też być czyjś dochód lub dziecko.

Ludzie Bez Twarzy to elitarna grupa skrytobójców. Czasem skrytobójcami są kobiety. Rzadko szkolą dzieci. W czasie szkolenia uczą się wykorzystywać wszystkie swoje zmysły, by nie dać się oszukać oraz zmieniać wygląd. Wykorzystują magiczne zdolności, które pozwalają im na dowolną zmianę wyglądu. Muszą odrzucić swoją prawdziwą tożsamość i myśleć o sobie jak o „nikim”.

Ludzie Bez Twarzy gromadzą się w Domu Czerni I Bieli, świątyni Tego O Wielu Twarzach, by przy okrągłym stole omówić potencjalne zadania na kolejny miesiąc i kontrakty na zabójstwa. Używają wielu metod, by zabić cel, np. trucizny zwanej „dusicielem”. Wykorzystują twarze zmarłych w sanktuarium; wieszają je na ścianie jako makabryczne maski, które zakładają w czasie wykonywania kontraktów skrytobójczych. Jest to coś więcej niż maska, prawdziwa twarz Człowieka Bez Twarzy zostaje usunięta i nałożona nowa, która zachowuje szczątkowe wspomnienia. Tym sposobem Ludzie Bez Twarzy korzystają również z przedmiotów, by zmienić tożsamość, nie jest to sama czysta magia, tak jak u Melisandre czy innych wyznawców R'hllora.

Arya dowiaduje się, że skrytobójstwo nie może być wynikiem przypadku, Człowiek Bez Twarzy musi zabić tylko swój cel. Płacą im za dokładnie przeprowadzone skrytobójstwo, w wielu przypadkach ma to wyglądać jak wypadek.

Człowiek Bez Twarzy nie może zabić osoby, którą zna.

Tożsamość Ludzi Bez Twarzy Edytuj

Pewna dziewczynka pracuje w Domu Czerni I Bieli, przygotowuje tam truciznę. Choć ma 36 lat, przez kontakt z trucizną wygląda jak dziecko. Kilka razy Arya widziała Ludzi Bez Twarzy w Domu Czerni I Bieli. Są to:

  • przystojniak,
  • grubas,
  • srogolicy,
  • zezowaty,
  • paniątko,
  • głodomór.

Człowiek Bez Twarzy, podający się za przestępcę z Lorath, Jaqen H'ghar, został rekrutem Nocnej Straży, potem przyłączył się do Dzielnych Kompanionów. Mężczyzna podający się za alchemika otruł nowicjusza Pate’a i prawdopodobnie zajął jego miejsce w Cytadeli. Zdaje się, że obie tożsamości przejął ten sam Człowiek Bez Twarzy, gdyż wygląd, jaki przybrał Jaqen H'ghar, kiedy opuścił Aryę Stark odpowiada opisowi alchemika.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki