FANDOM

GoT stub

Ta strona to zalążek artykułu.

Lyanna Mormont – młoda lady Wyspy Niedźwiedzia. Po śmierci matki, Maege Mormont, głowa rodu Mormont. Siostrzenica nieżyjącego lorda dowódcy Nocnej Straży Jeora Mormonta, najbliższa kuzynka Joraha Mormonta.

Historia Edytuj

Lyanna jest córką Maege Mormont. Swoje imię otrzymała po Lyannie Stark, która zmarła dwa lata przed narodzinami swojej imienniczki. Po tym, jak starszy brat jej matki, Jeor, dołączył do Nocnej Straży, a jego jedyny syn, Jorah, został wygnany do Essos, Maege Mormont stała się panią Wyspy Niedźwiedzia. Gdy Maege odeszła, by walczyć w Wojnie Pięciu Królów, Lyanna rządziła wyspą zamiast niej, ostatecznie zastępując matkę po jej śmierci w walce.[2]

Ziemie Mormontów na silnie zalesionej wyspie są kiepskiej jakości oraz podatne na najazdy z morza, przez co ród ma silne tradycje walczących kobiet, które często musiały odpierać niespodziewane ataki. Maege Mormont osobiście prowadziła swoje wojska i walczyła u boku Robba Starka. Jej córka, Lyanna, odebrała podobne wychowanie, spodziewając się, że w przyszłości będzie władcą i dowódcą, w przeciwieństwie do wielu innych rodów, nawet z Północy, które z reguły nie pozwalały rządzić kobietom.

Podobnie jak inne północne rody zaprzysiężone Starkom, ród Mormont został wymordowany na Krwawych Godach, pozostawiając macierzysty garnizon z 62 wojownikami dowodzonymi przez dziesięcioletnią Lyannę, gdyż większość z ludzi w wieku poborowym zostało zamordowanych.[2]

Sezon 5 Edytuj

Stannis Baratheon przybył do Czarnego Zamku i wysłał kruki do wszystkich wielkich rodów z żądaniem przyłączenia się do jego sprawy. Lyanna Mormont odesłała wiadomość z informacją, że ona oraz cała Wyspa Niedźwiedzia nie zna innego króla, niż Król Północy, którego nazwisko brzmi „Stark”. Wzburzony Stannis pokazał wiadomość Jonowi Snow. Ten zaś przelotnie się uśmiechnął i zwrócił uwagę, że – podobnie do Wolnych Ludzi – ludzie z Północy są lojalni wobec siebie nawzajem.

Pojawienia Edytuj

POJAWIENIA W SEZONIE VI
Czerwona kobieta Dom Zdrajca Księga Nieznajomego Drzwi
Krew mojej krwi Złamany Nikt Bitwa bękartów Wichry zimy
POJAWIENIA W SEZONIE VII
Smocza Skała Zrodzona z Burzy Sprawiedliwość królowej Łupy wojenne
Wschodnia Strażnica Za Murem Smok i Wilk

Przypisy Edytuj

  1. o. P. – od Podboju Aegona.
  2. 2,0 2,1 "Złamany"