Fandom

Westeros&Essos

Lysa Tully

1062strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Lysa z rodu Tully'ch.jpg

Lady Lysa Arryn z rodu Tullych - Pani Orlego Gniazda, trzecia żona lorda Jona Arryna, matka dziedzica Orlego Gniazda Roberta.

Wygląd Edytuj

W młodości lady Lysa była kobietą ładną oraz bardzo nieśmiałą, w trakcie trwania małżeństwa bardzo przytyła. Miała bardzo gęste i długie, sięgające bioder włosy o pięknym, kasztanowym kolorze.

Rodzina Edytuj

Lady Lysa to druga córka Hostera Tully oraz lady Minisy z rodu Whentów. Miała dwoje rodzeństwa:

  • Catelyn - pierwotnie zaręczona z Brandonem Starkiem, wydana za mąż za jego brata Eddarda,
  • Edmure - jedyny syn Hostera Tully oraz dziedzic Riverrun.

Podczas młodości Lysy wielu kandydatów ubiegało się o jej rękę, m. in. Tywin Lannister chciał, by została żoną Jaimego lub Tyriona, jednak lord Hoster wydał ją za Jona Arryna, mężczyznę ponad dwukrotnie od niej starszego. Lady Lysa wielokrotnie była w ciąży, lecz wydała na świat tylko jednego syna - Roberta.

Historia Edytuj

Dzieciństwo Edytuj

Już od dziecięcych lat lady Lysa była zakochana w Petyrze Baelishu, który wychowywał się na dworze Riverrun wraz z nią, Catelyn i Edmurem. Z jej rozmów w Nawałnicy Mieczy można dowiedzieć się, że oddała Petyrowi swoje dziewictwo oraz zaszła w ciążę, jednak jej ojciec, Hoster, podał jej wyciąg z ruty, wrotyczu oraz piołunu, co spowodowało poronienie.

Małżonka Edytuj

Lady Lysa została oddana jako żona Jonowi Arrynowi. Ze wspomnień Catelyn można dowiedzieć się, że Hoster Tully wymienił swoją córkę za armię - Jonowi Arrynowi potrzebna była płodna żona, zaś Hosterowi miecze. Lysa wyszła za mąż w sepcie Riverrun wraz ze swą siostrą. Prawdopodobnie wtedy też straciła pierwsze dziecko męża.

Lady Lysa mieszkała potem w Orlim Gnieździe, a następnie w Królewskiej Przystani po wyborze jej męża na urząd Królewskiego Namiestnika. Tam też urodziło się jej jedyne żywe dziecko - Robert. Był to syn, którego Lysa bardzo pragnęła, dlatego wychowywała go w bardzo nadopiekuńczy sposób, m. in. karmiła go tylko własną piersią, aż do chwili jej śmierci. Wspomina też, że sama strzygła mu włosy, ponieważ bał on się ostrych przedmiotów. Chłopiec był bardzo chorowity i słaby, przez co więź Lysy do syna była bardzo silna.

Orle Gniazdo Edytuj

Po śmierci męża Lysa uciekła wraz z synem do Orlego Gniazda i nie brała udziału w żadnych prowadzonych od tego czasu walkach. Jedynie dwa razy spokój tego miejsca został zaburzony: raz, gdy Catelyn Stark przywiozła tu Tyriona Lannistera oraz drugi, gdy przybył tu Petyr Baelish wraz z Sansą Stark. Podczas procesu Tyriona Lannistera, Lysa powoli zmierza do uśmiercenia karła, jednak nie dochodzi to do skutku. Oskarża też swoją siostrę, że nie powinna była przywozić zakładnika do Doliny.

Podczas ostatnich tygodni życia Lysy do Orlego Gniazda przybywa Petyr Baelish w celu poślubienia Lysy Arryn. Jest to jej marzenie, o którym śniła od bardzo dawna. Wraz z Littlefingerem do siedziby rodu Arrynów przybywa Sansa Stark, siostrzenica Lysy, ukrywająca się jako naturalna córka Littlefingera, Alayne. Wkrótce dochodzi do zaślubin Lysy z Petyrem i czuje się ona o kilkanaście lat młodsza.

Śmierć Edytuj

Pewnego poranka Lady Lysa zauważyła Petyra całującego Sansę w ogrodzie. Wywołało to w niej straszliwy gniew oraz zazdrość - już od dzieciństwa Lysa była bardzo zazdrosna, że Baelish wolał Catelyn zamiast niej. Córka Catelyn była do niej bardzo podobna, więc gniew Lysy obrócił się także przeciwko siostrzenicy. Wezwała do siebie Sansę, a podczas kłótni zawlokła ją pod Księżycowe Drzwi i groziła wyrzuceniem, prawdopodobnie naprawdę chciała to uczynić. Przeszkodził temu Petyr, który uspokajał Lysę, mówiąc że kocha tylko ją. Gdy Lysa cofnęła Sansę znad krawędzi, a sama znalazła się w ramionach swego nowego męża, Petyr uświadomił ją że całe życie kochał nie ją, lecz Catelyn i zrzucił swą żonę w przepaść.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki