Wikia

Westeros&Essos

Mur

674strony na
tej wiki
Komentarze0

Mur (ang. The Wall) - ogromna budowla stanowiąca północną granicę Siedmiu Królestw na kontynencie Westeros. Jest to drugi najwyższy budynek w Westeros, zaraz po twierdzy Hightower w Starym Mieście, z pewnością jednak to największa sztuczna struktura o jakiej istnieniu wiadomo. Ma ponad 700 stóp wysokości i rozciąga się na 300 mil oddzielając Siedem Królestw od dzikich krain północy. Mur broniony jest przez zaprzysiężonych braci z Nocnej Straży, którzy patrolują okolicę i sam Mur oraz strzegą zamków i strażnic przy nim wzniesionych.

Historia Edytuj

Przypuszcza się, że Mur ma ponad osiem tysięcy lat i został zbudowany przez Brana Budowniczego po Długiej Nocy. Według legendy, Westeros ledwo przetrwało inwazję demonicznych stworzeń lodu zwanych Innymi. Po ich odejściu, ludzkość zbudowała Mur, z pomocą Dzieci Lasu i Olbrzymów, jako obronny bastion chroniący przed powrotem potworów. Zaprzysiężone bractwo Nocnej Straży powstało w celu obsadzenia Muru i jego obrony przed zagrożeniami z Północy i trwa na nim do dziś.

W ostatnich czasach, ludzi na Murze było coraz mniej, teraz natomiast zaledwie tysiąc mężczyzn utrzymuje tę długą konstrukcję. Po zakończeniu Wojny Pięciu Królów, Stannis Baratheon przybył na Mur z siłą 1.500 ludzi i planuje użyć go jako bazy wypadowej w kampanii zdobycia Żelaznego Tronu. Nocna Straż z kolei umożliwiła Dzikim obsadzić i odbudować pozostałe zamki w zamian za pomoc w obronie budowli przed Innymi.

Układ i rozmiar Edytuj

Mur wykonany jest z litego lodu, chociaż szczyt w pobliżu zamieszkałych zamków ubity jest żwirem. Rozciąga się na długość 300 mil i ma około 700 stóp wysokości. Jego szczyt jest wystarczająco szeroki, by mogło przejechać na nim obok siebie kilku jeźdźców, natomiast podstawa jest jeszcze szersza. Według mitu, w Mur wplecione są czary, które zapobiegają jego zawaleniu i nie pozwalają niektórym stworzeniom (takim jak Inni) na przekroczenie budowli.

Wysokość Muru nie jest jednolita, a w niektórych miejscach zbliża się do 900 metrów wysokości. Często też Mur 'wbudowany' jest w występujące po drodze wzgórza. Zostało to zrobione celowo przez Brana Budowniczego by wzmocnić strukturę.

Zamki Edytuj

Nocna Straż wzniosła dziewiętnaście zamków, by strzec trzysta mil Muru, jednak nigdy nie obsadzono więcej niż siedemnaście w tym samym czasie. W ciągu ostatnich trzystu  

MUR.jpg

Widok na Mur autorstwa artysty Christiana Gertha

lat, gdy zasoby ludzkie Straży drastycznie spadły, większość z tych zamków została porzucona i nazywane są "zamkami duchów". Podczas Gry o Tron obsadzone są jedynie trzy z nich. Czasami większa siła jest wysyłana do jednego z opuszczonych zamków na dwa tygodnie lub miesiąc, takie dzialanie zostało zasugerowane przez Pierwszego Zwiadowcę, Benjena Starka. Obsadzone zamki to:

Gdy Jon Snow został 998 Lordem Dowódcą, przedłożył plany obsadzenia wszystkich zamków. Obsadzone zostały:

  • Szara Warta, ponownie obsadzona przez trzydziestu ludzi z Nocnej Straży pod dowództwem zarządcy z Wieży Cieni.
  • Kamienne Drzwi, przekazane Dzikim pod dowództwem Sorena.
  • Icemark, garnizon składający się z trzydziestu ludzi pod dowództwem Bedwycka, dwudziestu z Nocnej Straży i dziesięciu wojowników króla Stannisa.
  • Nocny Fort, największy zamek na Murze. Został on niedawno siedzibą króla Stannisa Baratheona. Dużo czasu zajmuje ponowne przystosowanie go do zamieszkania.
  • Głębokie Jezioro, garnizony Dzikich pod dowództwem członka Nocnej Straży.
  • Brama Królowej, oddana Dzikim pod dowództwem Morny.
  • Dębowa Tarcza, oddana Tormundowi i jego klanowi Dzikich jako ich siedziba.
  • Sobolowy Dwór, garnizon z Dzikimi pod dowództwem członka Nocnej Straży.
  • Długi Kurhan, garnizon składający się z Dzikich Włóczniczek, pod dowództwem Emmetta.
  • Zielona Warta, oddana Devynowi i jego klanowi Dzikich.

Nieobsadzone zamki:

Mity i legendy Edytuj

Według mitu Mur może zostać zniszczony przez dźwięk z Rogu Zimy, który podobno był w posiadaniu Mance Rayder'a. Artefakt ten został zniszczony przez ludzi Stannisa Baratheona.

Więcej od Wikii

Losowa wiki