FANDOM

GoT stub.svg

Ta strona to zalążek artykułu.

Nadchodzi noc i zaczyna się moja warta. Zakończy ją tylko śmierć. Nie wezmę sobie żony, nie będę miał ziemi, ojca ani dzieci. Nie założę korony i zapomnę o zaszczytach. Będę żył i umrę na posterunku. Jestem mieczem w ciemności. Jestem strażnikiem na murach. Jestem ogniem, który odpędza zimno, światłem, które przynosi świt, rogiem, który budzi śpiących, tarczą, która osłania krainę człowieka. Moje życie i mój honor należą teraz do Nocnej Straży na tę noc i na wszystkie pozostałe.
Jon, Sam and Pyp.jpg

Grenn, Jon Snow, Samwell Tarly i Pypar, nowi rekruci trenujący w Czarnym Zamku.

Nocna Straż (ang. Night's Watch) - zakon militarny, założony w celu obrony Muru - ogromnej lodowej budowli oddzielającej Siedem Królestw od krain leżących na dalekiej północy.

Każdy nowy głównodowodzący obroną Muru jest zobowiązany do pozostawienia go wyższym niż go zastał. W tym celu wycina się ogromne bloki z pobliskiego jeziora. Nocna Straż nie jest zakonem o charakterze religijnym - istnieje w nim całkowita wolność wyznania. Cechą wyróżniającą jego członków jest całkowicie czarny ubiór.

Historia Edytuj

Utworzona w Erze Herosów Nocna Straż jest jednym z najstarszych zakonów w Westeros.

Służba Edytuj

Ned Stark.jpg

Eddard Stark podczas egzekucji dezertera.

Służba w zakonie jest dożywotnia i oznacza wiele wyrzeczeń, takich jak życie w dotkliwym mrozie, rezygnacja z majątku (jeśli takowy posiadali przed wstąpieniem do Nocnej Straży) oraz założenia rodziny. Członkowie są rekrutowani głównie wśród złoczyńców w zamian za amnestię. Ze względu na bardzo złe warunki życia w Nocnej Straży wiele osób decyduje się na dezercję, jednak gdy taka osoba zostanie schwytana, wymierzana jest jej kara śmierci poprzez ścięcie.

Zamki, ziemie i majątek Edytuj

Zamki Edytuj

Mur mapa.svg

Zamki wzdłuż Muru:
1. Zachodnia Strażnica
2. Wieża Cieni
3. Bastion Strażników
4. Szara Warta
5. Kamienne Drzwi
6. Szronowe Wzgórze
7. Icemark
8. Nocny Fort
9. Głębokie Jezioro
10. Brama Królowej
11. Leśna Strażnica
12. Woodswatch-by-the-Pool
13. Sobolowy Dwór
14. Szronowa Brama
15. Długi Kurhan
16. Pochodnie
17. Zielona Warta
18. Wschodnia Strażnica.

Nocna Straż na przestrzeni wieków rozbudowywała swoje zamki - wzniesiono ich około 19, choć nigdy w historii straży nie obsadzono wszystkich na raz. Składają się one głównie z kompleksów wież i mniejszych budynków.

Lista zamków w kolejności od zachodu na wschód, każdy po kolej:

Castle Black.jpg

Czarny Zamek, w którym stacjonuje dowódca.

Ziemie Edytuj

Nocna Straż dysponuje własnymi ziemiami, nadanymi im przez Starków - tak zwanym Darem Brandona, czyli długim pasem ziemi leżącym w cieniu muru.Straż utrzymuje na tych terenach swoje gospodarstwa, role oraz hodowle zwierząt.

Kasty Edytuj

Zwiadowcy Edytuj

Marching through the snow.jpg

Marsz na południe od Muru.

Jako jedyni najbardziej oddalają się na Północ za Murem.

Budowniczowie Edytuj

Mają za zadanie naprawiać i uszczelniać Mur. We wcześniejszych latach zakonu istniała tradycja że po każdym nowym Lodzie Dowódcy Mur był coraz wyższy, jednak w późniejszych wiekach zaprzestano tego. Muszą także ścinać drzewa, aby las nie był zbyt blisko Muru. Prawdopodobnie odpowiadają też za remont zamków.

Zarządcy Edytuj

Dbają o to, aby zakon miał pod dostatkiem jedzenia, broni itp. Pilnują także liczby Strażników, aby była ona wystarczająca do ewentualnej walki.

Śluby Edytuj

W Nocnej Straży nie wolno brać ślubów ani płodzić dzieci. Mowa o tym w składanej przysiędze.

Lordowie Dowódcy Nocnej Straży Edytuj

JeorMormont S2Promo.jpg

Jeor Mormont, Lord dowódca Nocnej Straży z początku serialu.

Czarni Bracia Edytuj

Czarny Zamek Edytuj

Wieża Cieni Edytuj

Wschodnia Strażnica Edytuj

  • Cotter Pyke - dowódca Wschodniej Strażnicy
  • Maester Harmune - maester Wschodniej Strażnicy, doradca, uzdrowiciel, nauczyciel.
  • Grenn - zwiadowca, przedtem stacjonujący w Czarnym Zamku.
  • Pypar - zarządca, przedtem stacjonujący w Czarnym Zamku.

Długi Kurhan Edytuj

  • Żelazny Emmett - dowódca Długiego Kurhanu, przed tym zwiadowca i zbrojmistrz w Czarnym Zamku, i zwiadowca ze Wschodniej Strażnicy.
  • Eddison Tollett - zarządca, osobisty zarządca lorda dowódcy, ze względu na swój ponury charakter nazywany Eddem Cierpiętnikiem.

Byli Bracia Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki