FANDOM

Ród Arryn z Orlego Gniazda – jeden z wielkich rodów Westeros oraz główny ród w Dolinie. Ich siedzibą jest Orle Gniazdo, ale mają wiele innych gospodarstw, w tym zimowy zamek Księżycowe Bramy. Obie fortyfikacje znajdują się na Lancy Olbrzyma, najwyższej górze w Dolinie. Orle Gniazdo jest uważane za nie do zdobycia. Herbem rodu jest biały księżyc i sokół na polu niebieskiego nieba, a ich motto brzmi „wysoko jak honor”.

Historia Edytuj

Ród Arrynów pochodzi od dawnego ludu Andalów, którzy zaatakowali Westeros. Dzięki zwyczajowi poślubiania innego Andala przez dzieci z domu Arryn, do dziś mają oni w sobie najczystszą krew dawnej Andalskiej szlachty.

Królowie Gór i Dolin Edytuj

Zanim przybyli Andalowie, Doliną władali Pierwsi Ludzie. Ich panowanie nad doliną zakończyło się przybyciem Artysa Arryna. Zabił on króla i sam zaczął władać.

Arrynowi przez lata władali Doliną Arrynów jako królowie. Byli niepokonani ze względu na Krwawą Bramę, która była wejściem do doliny.

Władali do czasu kiedy przybył Aegon Zdobywca, którego siostra, Visenya Targaryen wleciała do Orlego Gniazda na swym smoku i wzięła jako zakładnika młodego króla Ronnela Arryna. Kiedy jego matka, Sharra Arryn, która władała jako regentka, przybyła do Orlego Gniazda i zobaczyła syna na kolanach Visenyi. Chłopiec zapytał wtedy czy może polatać – ze strachu o syna, Sharra poddała Dolinę Targaryenom, a młody król dostał swoją przejażdżkę na smoku.

Rebelia Roberta Baratheona Edytuj

Arrynowie odegrali w Rebelii Roberta Baratheona znaczącą rolę, kiedy Brandon Stark razem ze swym ojcem i dziedzicem lorda Jona Arryna, ser Elbertem Arrynem udali się do Szalonego Króla, aby ten uwolnił Lyannę Stark i ukarał swego syna, księcia Rhaegara Targaryena. Szalony Król rozkazał zabić całą drużynę, w tym również bratanka Jona. Kiedy Aerys wysłał wiadomość do Orlego Gniazda, aby lord Jon wydał dwóch swych wychowanków Eddarda Starka i Roberta Baratheona, ten wolał zwołać chorągwie i zbuntować się, niż złamać słowo (przysięgał ich bronić).

Pod Berłem Króla Roberta Edytuj

Po zakończonej wojnie przyjaciel i opiekun króla Roberta Jon Arryn został Królewskim Namiestnikiem i znów pozostał bez dziedzica jego bratanek i kuzyn nie żyli, jedyną nadzieją pozostawało dziecko Denysa jednak i to wkrótce zmarło, jedyną nadzieją dla kontynuacji rody było to że Jon da rade spłodzić jakieś dziecko ze swą trzecią już żoną Lysą Tully. Po za tym Jon jako królewski namiestnik musiał uporać się z wrogami swojego króla, dlatego w pierwszym roku panowania Roberta, Jon Arryn udał się do Słonecznej Włóczni aby zawrzeć pokój z wciąż wrogim Domem Martell, misja jednak zakończyła się sukcesem i pokój został zawarty, Jon jednak zmagał się z wieloma natręctwami jako namiestnik, Robert opustoszył skarbiec i w ogóle nie brał udziału w rządzeniu.

Członkowie rodu pod koniec trzeciego stulecia Edytuj

  • Lady Alys Arryn – drugie dziecko i jedyna córka Jaspera, wyszła za Ser Elysa Waynwooda z którym miała osiem córek i jednego syna:
    • Dwie pierwsze córki – zmarły na francę
    • Trzecia córka – wyszła za mąż za Denysa Arryna, który zginął w bitwie nad Tridentem; mieli razem jedno dziecko, zmarło jako niemowlę. Umarła przy porodzie.
    • Czwarta córka – septa
    • Piąta córka – milcząca siostra
    • Szósta córka – żona lorda Sutków
    • Siódma córka – porwana przez Spalonych
    • Ostatnia córka – poślubiła przedstawiciela Rodu Hardyng, razem z nim miała jednego syna.
      • Ser Harrold Hardyng – jedyny syn najmłodszej z córek Alys, dziedzic Orlego Gniazda
    • Jasper Waynwood – jedyny syn i dziewiąte dziecko Alys i Elysa, zmarł w wieku 3 lat, kopnięty przez konia.
  • Ser Ronnel Arryn – trzecie dziecko i drugi syn lorda Jaspera. Umarł na chorobę brzucha.

Historyczni Arrynowie Edytuj

Zaprzysięgłe Rody Edytuj

GoT stub

Ta strona to zalążek artykułu.

Wielkie rody Westeros
Krainy Korony Lannister  Dom Lannister
Krainy Burzy
Dorzecze Frey  Dom Frey
Żelazne Wyspy Greyjoy  Dom Greyjoy
Północ Stark  Dom Stark
Dolina Arryn  Dom Arryn
Reach
Dorne
Krainy Zachodu Lannister  Dom Lannister
Na wygnaniu Targaryen  Dom TargaryenTully  Dom Tully
Wygasłe Baratheon  Dom Baratheon (Baratheon ze Smoczej Skały  Stannis Baratheon Main ShieldBaratheon z Królewskiej Przystani  Dom Baratheon z Królewskiej Przystani)Bolton  Dom BoltonCasterlyDurrandon  Stannis Baratheon Main ShieldGardener  House-Gardener-Main-ShieldHoare  House-Hoare-Main-ShieldMartell  Dom MartellMudd  House-Mudd-ShieldJustmanTyrell  Dom Tyrell