Fandom

Westeros&Essos

Ród Baratheon ze Smoczej Skały

1062strony na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Ród Baratheon ze Smoczej Skały – odłam Rodu Baratheonów. Został założony przez Stannisa Baratheona, kiedy ten zdobył Smoczą Skałę pod koniec Rebelii Roberta Baratheona.

Historia Edytuj

Początki Edytuj

Ród powstał pod koniec Rebelii Roberta Baratheona, czyli w 284 o. P.[1], kiedy to brat Króla Roberta, Stannis Baratheon, zdobył w jego imieniu Smoczą Skałę, na której ukrywali się ostatni Targaryenowie. Król Robert w nagrodę przyznał Stannisowi twierdzę Targaryenów. Od czasów starej dynastii władcą Smoczej Skały był dziedzic króla. Robert uczynił dziedzicem Stannisa; powodem pozostawienia go na Skale była również obawa, że syn Szalonego Króla, Viserys Targaryen, spróbuje powrócić do Westeros, aby odzyskać tron. Na taką ewentualność potrzebny był ktoś całkowicie lojalny względem Roberta oraz również utalentowany militarnie - taką osobą był właśnie Stannis.

Stannis nie był jednak zadowolony z takiej nagrody; co prawda został dziedzicem Żelaznego Tronu, ale tylko do czasu kiedy Robertowi nie narodzi się syn. Poza tym został pozbawiony znacznie bogatszej, rodowej siedziby rodu Baratheonów - Końca Burzy, którą we władanie objął młodszy brat Stannisa, Renly Baratheon.

Stannis wkrótce został powołany do Małej Rady jako Starszy nad statkami. W czasie Rebelii Balona Greyjoya dowodził flotą królewską i razem ze swym dawnym przeciwnikiem z czasów Rebelii Roberta, Paxterem Redwynem, rozbił Żelazną Flotę Victariona Greyjoya.

W 287 o. P. Stannis ożenił się z Selyse Florent; tym samym spowinowacił się z silnym i ambitnym rodem Florent. W czasie wesela doszło do skandalu - król Robert przespał się z Deleną Florent i z tego związku narodził się Edric Storm. Stannis uznał, że przez to pohańbił ród żony i wysłał Edrica do Końca Burzy, do swego brata, aby ten się nim zaopiekował. Po wpływem żony przyjął na służbę jej stryja, Axella Florenta jako kasztelana Smoczej Skały, natomiast swoim doradcą uczynił Davosa Seawortha, który w czasie Rebelii Roberta uratował od śmierci głodowej garnizon Końca Burzy. Innym doradcą Stannisa był jego dawny wychowawca, maester z Końca Burzy, Cressen, który przybył z nim na Skałę, aby służyć mu dobrą radą.

Głównym problemem Stannisa jest jego dziedzictwo. Nie udało mu się spłodzić żadnego syna, tylko jedną córkę – Shireen Baratheon, która o mały włos nie zmarła na szarą łuszczycę. Po chorobie pozostała jej brzydka pamiątka w postaci złuszczonej skóry na twarzy.

Po pewnym czasie sprawowania władzy na Smoczej Skale Stannis zaczął podejrzewać, że dzieci jego brata Roberta nie są faktycznie jego dziećmi, jednak nie powiedział tego Robertowi gdyż obawiał się że mu nie uwierzy, za miast tego powiedział o swych podejrzeniach namiestnikem lordem Jonem Arrynem, któremu Robert ufał. Ponieważ lord Arryn poparł jego domysły, obaj zaczęli gromadzić na to dowody, lord Jon obawiając się o bezpieczeństwo jego jedynego syna Roberta, zamierzał wysłać go na wychowane do Stannisa na Smoczą Skałę, jednak lord Arryn zostaje otruty a jego syn i żona uciekają do Doliny. Po śmierci Arryna Stannis ucieka z miasta i udaje się na Smoczą Skałę, aby przygotować się do wojny i przejęcia tronu.

Stannis zbiera swych chorążych z Wąskiego Morza, oraz z pomocą Davosa wynajmuje Lyseńskich piratów pod wodzą Salladhora Saana, oraz najemników z Lys i Myr, jednak jego siły są niewielkie i nie zdołają zdobyć Żelaznego Tronu, po śmierci króla Roberta, nowy królewski namiestnik Eddard Stark próbuje przejąć władzę w stolicy, znając prawdę i kazirodztwie królowej, próbuje przejąć tron dla Stannisa i koronować go jednak zostaje uwięziony, co doprowadza że jego syn Robb Stark wyrusza na wojnę, aby uwolnić ojca.

Członkowie rodu pod koniec trzeciego stulecia Edytuj

Domownicy Edytuj

Ludzie i domownicy Smoczej Skały Edytuj

Gospodarstwo w Końcu Burzy Edytuj

Ludzie za Wąskim Morzem Edytuj

  • Edric Storm – bękart króla Roberta, obecnie ocalony przed spaleniem i uciekł za Wąskie Morze.
    • Ser Andrew Estermont – Dawny giermek Stannisa, kuzyn i zaufany człowiek Stannisa, Obecnie człowiek króla, osobisty strażnik Edrica za Wąskim Morzem.
    • Ser Gerald Gower – rycerz, strażnik Edrica.
    • Ser Triston z Tally Hill – rycerz, strażnik Edrica.
    • Ser Omer Blackberry – rycerz, strażnik Edrica.
    • Lewys zwany Rybaczką – strażnik Edrica.

Zaprzysiężone rody Edytuj

Zaprzysiężone Smoczej Skale Edytuj

Rody z Krainy Korony Edytuj

Rody z Krain Burzy Edytuj

Rody z Reach Edytuj

Rody i klany z Północy Edytuj

  1. 1,0 1,1 o. P. – od Podboju Aegona.

Wielkie rody Westeros
Krainy Korony Lannister  Dom Lannister.svg
Krainy Burzy
Dorzecze Frey  Dom Frey.svg
Północ Stark  Dom Stark.svg
Dolina Arryn  Dom Arryn.svg
Reach Tyrell  Dom Tyrell.svg
Dorne
Krainy Zachodu Lannister  Dom Lannister.svg
Na wygnaniu Targaryen  Dom Targaryen.svgTully  Dom Tully.svg
Wygasłe Baratheon  Dom Baratheon.svg (Baratheon ze Smoczej Skały  Stannis Baratheon Main Shield.svgBaratheon z Królewskiej Przystani  Dom Baratheon z Królewskiej Przystani.svg)Bolton  Dom Bolton.svgCasterlyDurrandon  Stannis Baratheon Main Shield.svgGardener  House-Gardener-Main-Shield.PNGHoare  House-Hoare-Main-Shield.PNGMartell  Dom Martell.svgMudd  House-Mudd-Shield.PNGJustman

Więcej z Fandomu

Losowa wiki