FANDOM

Ród Nymeros Martell ze Słonecznej Włóczni – jeden z wielkich rodów Westeros i główny ród regionu Dorne, mający swoją siedzibę w starożytnej twierdzy, Słonecznej Włóczni. Herbem Martellów jest czerwone słońce przebite złotą włócznią na pomarańczowym tle. Ich dewiza brzmi „Niezachwiani, Nieugięci, Niezłomni”. Członkowie rodziny zazwyczaj byli smukłymi ludźmi, o oliwkowej skórze, czarnych, kręconych włosach i ciemnych oczach.

Charakterystyka Edytuj

Ród Martell, jak i inne rody z Dorne mają unikatowy styl dziedziczenia. Tytuły i ziemie otrzymuje najstarszy członek rodu bez względu na płeć.

Historia Edytuj

Nymeria, pradawna królowa-wojowniczka Rhoyne, przywiodła dziesięć tysięcy swych okrętów do Dorne, które jest najdalej wysunięte na południe ze wszystkich Siedmiu Królestw oraz poślubiła lorda Morsa Martella. Z pomocą jej armii pokonał on wszystkich rywali i został władcą całego Dorne. Rhoynarskie wpływy do dziś pozostają tam silne, przez co władca Dorne tytułuje się „księciem”, a nie „królem". Zgodnie z dornijskim prawem tytuły i ziemie dziedziczy najstarsze dziecko, nie najstarszy syn. Krew, obyczaje i historia różnią Dorne od pozostałych królestw.

Czasy Aegona Edytuj

Dorne jako jedyne z Siedmiu Królestw nie zostało podbite przez Aegona Zdobywcę w czasie jego podbojów, ponieważ Dornijczycy nie przyjmowali walki w polu a jedynie prowadzili walki partyzanckie, przez co Aegon nie mógł użyć swoich smoków i odstąpił od ataków na Dorne. Na stałe przyłączono je do królestwa dopiero dwieście lat później i to nie mieczem, lecz za pomocą małżeństwa i traktatu. Miłujący pokój król Daeron II zwyciężył tam, gdzie nie powiodło się wielu wojownikom. Poślubił dornijską księżniczkę Myriah, a swą siostrę oddał za żonę księciu Dorne. Od tego czasu, Martellowie rządzili Dorne w imię króla na Żelaznym Tronie, zachowując tytuł księcia Dorne.

Rebelia Roberta Baratheona Edytuj

Gdy książę Rhaegar Targaryen porwał Lyannę Stark prowokując bunt, Martellowie wściekli się z powodu zdrady księcia, który był żonaty z wywodzącą się z ich rodu Elią Martell. Walczyli oni jednak po stronie Aerysa II, gdyż władca uczynił Elię i jej dzieci zakładnikami w Czerwonej Twierdzy. W bitwie na wodach Tridentu, gdzie ludzie Martellów stanowili jedną czwartą całej armii, odnieśli oni wielkie straty. Po upadku Królewskiej Przystani i zamordowaniu Elii wraz z jej dziećmi przez ludzi Lannisterów, Gregora Clegane'a i Amory’ego Lorcha, książę Oberyn Martell chciał kontynuować walki w imię króla, lecz dyplomatyczne ruchy Jona Arryna i Dorana Martella zapobiegły dalszemu rozlewowi krwi.

Czasy pokoju Edytuj

Choć dom Martell przysięgał wierność królowi Robertowi Baratheonowi po wojnie, żywili oni nieopisaną złość wobec Lannisterów za zbrodnie wobec Elii i jej dzieci. Ze względu na ślub Roberta z Cersei ich dom politycznie oderwał się od poczynań królestwa. Postanowili też nie mieszać się do spraw innych wielkich domów, chyba że jest to całkowicie konieczne, a swą uwagę skupiać natomiast na Wolnych Miastach.

Wojna Pięciu Królów Edytuj

Gdy wybuchła wojna o sukcesję, książę Dorne, stary Doran Martell zachował milczenie i nie opowiedział się po żadnej ze stron. Co prawda Martellowie zebrali swoje chorągwie i obsadzili twierdze na pograniczu ale nie podjęli żadnych działań.

Niechętnie przystąpili do walki po stronie Lannisterów gdy Tyrion Lannister (będący wówczas Królewskim Namiestnikiem) w zamian za pomoc i poparcie Dorne, obiecał im doprowadzenie do zaręczyn księcia Trystane’a, młodszego syna księcia Dorana, z księżniczką Myrcellą, a także miejsce w Małej Radzie, niektóre zamki w Marchii i głowę Gregora Clegane’a który był odpowiedzialny za zamordowanie Elii. Książę Oberyn Martell zwany Czerwoną Żmiją, brat księcia Dorana przybył do stolicy by zasiąść w radzie i naciskać na ukaranie Clagane’a. Gdy doszedł do wniosku, że Tywin Lannister nie spełni warunków umowy, korzystając z możliwości wystąpił on do walki z Górą jako obrońca Tyriona w procesie o otrucie króla Joffrey’a. Oberyn dokonuje zemsty na swym wrogu raniąc go zatrutą włócznią, jednak sam ginie. Zgodnie z dornijskim prawem po śmierci Joffrey’a jego następczynią była Myrcella. Grupa dornijskich spiskowców, pod przywództwem następczyni dornijskiego tronu, Arianne Martell, próbowała ukoronować dziewczynkę, ale spisek został wykryty i rozbity przez księcia Dorana Martella. W wyniku walk zginął ser Arys Oakheart, obrońca Myrcelli w Dorne, a księżniczka straciła ucho. Po tych wydarzeniach do Dorne przybył ser Balon Swann, który miał zastąpić zabitego Arysa Oakhearta i zdać Królewskiej Przystani relację z zamachu na Myrcellę. Księżniczka powiedziała rycerzowi, że ranę zadał jej rycerz-renegat, Gerald Dayne, ale przemilczała sprawę spisku przeciwko nowemu królowi i swemu bratu Tommenowi. Po tych wydarzeniach Martellowie muszą poradzić sobie z wieloma problemami. Doran przekonuje Arianne do współpracy z nim, pozyskują oni do pomocy bękarcie córki Oberyna. Obara Sand naprowadza Ser Balona Swanna na ślad Gerolda Dayne’a, by ten mógł go zabić pozbywając się przy tym ostatnich dowodów spisku. Nymeria Sand zajmuje miejsce w małej radzie, a Tyene Sand podąża za nią do Królewskiej Przystani w przebraniu septy, z nadzieją zaprzyjaźnienia się z nowym Wielkim Septonem. Sarella Sand znajduje się prawdopodobie w Starym Mieście, w przebraniu chłopca, aby odbyć szkolenie maestrów w Cytadeli.

Lista wszystkich znanych Martellów Edytuj

Historyczni Edytuj

  • Mors Martell – drugi syn starej księżniczki Dorne, zmarł w dzieciństwie.
  • Olyvar Martell – trzeci syn starej księżniczki Dorne, zmarł w dzieciństwie.

Członkowie rodu pod koniec trzeciego stulecia Edytuj

  • Książę Oberyn Martell – brat Dorana, czwarty syn i piąte dziecko poprzedniej księżniczki, nazywany Czerwoną Żmiją. Zabity przez Gregora Clegane’a w czasie pojedynku. Ma osiem córek z różnymi kobietami.
  • Obara Sand – bękarcia córka Oberyna Martella i prostytutki ze Starego Miasta.
  • Nymeria Sand – bękarcia córka Oberyna Martella i szlachcianki z Volantis.
  • Tyene Sand – bękarcia córka Oberyna Martella i septy.
  • Sarella Sand – bękarcia córka Oberyna Martella i kapitan z Wysp Letniach.
  • Ser Manfrey Martell – kuzyn głównej linii Martellów, kasztelan Słonecznej Włóczni.

Zaprzysiężone domy Edytuj

v  d  e
Ród Martell
Lord: Dziedzic:
Dom Martell.svg
Siedziba: Słoneczna Włócznia Ziemie: Dorne
Tytuł(y): Książę DorneLord Słonecznej Włóczni
Przodkowie:NymeriaMors MartellMeria MartellMaron MartellDaenerys MartellMyriah Martell
Obecni członkowie:Ellaria SandŻmijowe Bękarcice (Obara SandNymeria SandTyene SandSarella SandElia SandObella SandDorea SandLoreza Sand)
Zmarli członkowie:Lewyn MartellElia MartellOberyn MartellDoran MartellTrystane Martell
Domownicy:Areo HotahCaleotte
Wielkie rody Westeros
Krainy Korony Lannister  Dom Lannister.svg
Krainy Burzy
Dorzecze Frey  Dom Frey.svg
Północ Stark  Dom Stark.svg
Dolina Arryn  Dom Arryn.svg
Reach Tyrell  Dom Tyrell.svg
Dorne
Krainy Zachodu Lannister  Dom Lannister.svg
Na wygnaniu Targaryen  Dom Targaryen.svgTully  Dom Tully.svg
Wygasłe Baratheon  Dom Baratheon.svg (Baratheon ze Smoczej Skały  Stannis Baratheon Main Shield.svgBaratheon z Królewskiej Przystani  Dom Baratheon z Królewskiej Przystani.svg)Bolton  Dom Bolton.svgCasterlyDurrandon  Stannis Baratheon Main Shield.svgGardener  House-Gardener-Main-Shield.PNGHoare  House-Hoare-Main-Shield.PNGMartell  Dom Martell.svgMudd  House-Mudd-Shield.PNGJustman

Więcej z Fandomu

Losowa wiki