FANDOM

Got występuje Sk występuje Nm wspomniany Udw wspomniany Tzs wspomniany
Ta strona to zalążek artykułu.
GoT stub biały
TVBook

Rickon Stark – najmłodsze dziecko Eddarda i Catelyn, ma tylko trzy lata, kiedy rozpoczyna się akcja powieści. Rickon jest z natury agresywny i ma bardzo silną wolę. Zazwyczaj towarzyszy mu jego wilkor, Kudłacz.

Wygląd Edytuj

Rickon jest bardzo młody, ma jasne oczy i wiele cech wyglądu odziedziczył po Catelyn[2]. Kiedy jego matka wyrusza na południe, chłopiec nie chce strzyc swoich włosów. Przez to jego włosy są długie i skołtunione[3]. Jego młodość sprawia, że trudno jest mu radzić sobie ze zmianami, które spadają na życie chłopca oraz jego rodzinę. Wszystko to odzwierciedla się w jego wilkorze, Kudłaczu.

Bieżące wydarzenia Edytuj

Gra o tron Edytuj

Rickon przygarną jednego ze znalezionych przez Starków wilkorów i nadał mu imię Kudłacz[4]. Po tym, jak jego ojciec opuścił Winterfell, a matka pogrążyła się w żalu i całe dnie spędzała przy łóżku okaleczonego Brana, chłopczyk wszędzie chodził za Robbem, płacząc[5]. Gdy dowiedział się, że brat również wyjeżdża, bardzo się zdenerwował. Został później znaleziony w kryptach Winterfell, gdzie zaatakował dwóch mężczyzn z Kudłaczem i żelaznym mieczem, zabranym z jednego z grobów. Kiedy Robb opuścił dom, Rickon odmówił pożegnania się[6]. Krótko po śmierci Eddarda w Królewskiej Przystani, zarówno Bran jak i Rickon mieli tę samą wizję ducha swojego ojca, siedzącego w kryptach[2].

Starcie królów Edytuj

Kiedy jego rodziną wstrząsnęło oburzenie wywołane śmiercią Eddarda, Rickon pozostał w znacznym stopniu bez nadzoru, jako że jego najstarszy brat i matka wyjechali na wojnę, a siostry były zakładniczkami w Królewskiej Przystani. Mieszkając sam w Winterfell z bratem kaleką, Branem, Rickon stał się nieokiełznany, często zachowywał się gwałtownie. Jego strach i wściekłość odbijały się na Kudłaczu, który zmienił się w dziką bestię i zaatakował kilka osób, zanim został zamknięty. Kilka razy wilkor Brana, Lato, był zmuszony do walki z Kudłaczem, by doprowadzić go do uległości. Rickon zaprzyjaźnił się z „Dużym” Walderem i „Małym” Walderem Freyem, gdy przybywają oni do Winterfell jako wychowankowie[7].

Rickon stał się zakładnikiem Theona Greyjoya, gdy zajmuje on Winterfell. Udało mu się później zbiec i ukrywać się w kryptach pod zamkiem wraz z Branem, Hodorem, rodzeństwem ReedówMeerą i Jojenem oraz dziką kobietą Oshą[8].

Po tym, jak Winterfell zostało splądrowane i spalone przez Ramsaya Snowa, grupka uciekinierów wydostała się na powierzchnię. Zastali Winterfell w ruinie oraz śmiertelnie ranionego maestera Luwina, który powiedział im, że Bran i Rickon muszą rozdzielić się i ukryć. Osha zgodziła się, by zaopiekować się Rickonem. Razem z chłopcem i Kudłaczem udała się w nieznane miejsce[9].

Taniec ze smokami Edytuj

Większość mieszkańców Westeros wierzyła, że Rickon nie żyje, ale lord Wyman Manderly i Robett Glover dowiedzieli się od Wexa (ocalałego ze złupienia Winterfell), że chłopiec przeżył. Wex wyjawił im – pisząc, jako że nie może mówić — że Rickon i kobieta uciekli na wyspę Skagos.

Gdy Davos Seaworth próbował przeciągnąć lorda Manderly’ego na stronę Stannisa Baratheona, Manderly przyprowadził na ich spotkanie Wexa i wyjaśnił, czego świadkiem był chłopak. Manderly mówił potem, że aby uznał Stannisa za króla, Davos musi przyjąć jego warunki. Poinformował Seawortha, że:

Roose Bolton ma córkę lorda Eddarda. Żeby mu przeszkodzić, Biały Port musi mieć syna Neda… i wilkora. Wilk będzie dowodem, że chłopiec jest tym, kim go ogłaszamy, gdyby Dreadfort próbowało nam zaprzeczyć. To jest moja cena, lordzie Davosie. Przeszmugluj do mnie dziedzica mojego lorda, a uznam Stannisa Baratheona za mojego króla.

Kiedy Davos zapytał, gdzie jest Rickon, Wex rzucił sztyletem w mapę z owczej skóry, zdobiącą ścianę. Ku przerażeniu Seawortha, nóż trafił w Skagos. Davos nie miał innego wyboru, jak tylko wyruszyć na osławioną wyspę, by odbić Rickona Starka[10].

Przypisy Edytuj

  1. Gra o tron”, rozdział 2, Catelyn I.
  2. 2,0 2,1 Gra o tron”, rozdział 19, Jon III.
  3. Gra o tron”, rozdział 7, Arya I.
  4. Gra o tron”, rozdział 8, Bran II.
  5. Gra o tron”, rozdział 14, Catelyn III.
  6. Gra o tron”, rozdział 53, Bran VI.
  7. Starcie królów”, rozdział 21, Bran III.
  8. Starcie królów”, rozdział 46, Bran VI.
  9. Starcie królów”, rozdział 69, Bran VII.
  10. Taniec ze smokami”, rozdział 29, Davos IV.