FANDOM

Talisaletter

Starovalyriańskie pismo.

Starovalyriański – język Valyrii, którym się już nie mówi, chociaż nadal śpiewa się w nim piosenki i czyta książki.[1][2]

Język Edytuj

Ród Targaryen pochodzi z Valyrii a zatem można uznać, że jego członkowie posiadają starovalyriańskie imiona. Najprawdopodobniej dali też w tym języku imiona swoim smokom: „Śpiewacy dali im imiona bogów: Balerion, Meraxes, Vhagar.”[3] Inne imiona: Ayrmidon,[4] Aegon, Aemon, Aerys, Jaehaerys, Rhaegar, Visenya, Rhaenys, Aenys, Maegor, Daeron, Rhaenyra, Baelor, Naerys, Maekar, Rhaella, Viserys, Daenerys,[5] Aerion,[6] Maelys[7] i Alysanne.[8] Rody Baratheon, Velaryon i Qoherys, pochodzą od Valyrian i najprawdopodobniej maja valyrianskie nazwy. [9] Nie wszystkie smoki mają valyriańskie nazwy: smok Alysannei nazywał się Srebrnoskrzydła.[10] Osiem z dziewięciu Wolnych Miast zostało założone jako kolonie Valyrian i w większości ma valyriańskie nazwy (Volantis, Lys, Tyrosh, Myr, Pentos, Norvos, Qohor i Lorath), jak i satelickie miasta Volantis Volon Therys, Valysar, i Selhorys. Prawdopodobnie także Tolos, Elyria, Oros, Tyria, Velos i Mantarys zostały nazwane w starovalyriańskiem, będąc tak blisko Starej Valyrii.[11]

Zwrot „Valar Morghulis‎[12] jest tłumaczony jako „Wszyscy ludzie muszą umrzeć.[13]. Odpowiedź „Valar Dohaeris[14]jest tłumaczona natomiast jako „Wszyscy ludzie muszą służyć.[15]

Słowo „dracarys” oznacza „smoczy ogień.[16] Obsydian jest zwany smoczym szkłem we Wspólnym Języku, ale jako zamrożony ogień w starovalyriańskim. Może to być dosłowne tłumaczenie słowa obsydian, ale biorąc pod uwagę dracarys, nie jest to takie prawdopodobne.[17] Valonqar jest słowem oznaczającym młodszy brat.[18] Starovalyriański jest najprawdopodobniej językiem źródłowym słowa maegi (wymawianym inaczej 'Maggy')[19], które znaczy mądry.[20]

Valyriański system pisma opisany jest jako system wykorzystujący glify.[21] Standardową praktyką było prawdopodobnie pisanie na zwojach, a nie w książkach.[22] Glify mogły być również zapisane tak jak na valyriańskim smoczym rogu, na którym, kiedy na nim zagrano, „każda linia i litera migotała białym ogniem…”[23]

Valyriańska stal była kuta za pomocą zaklęć, w takim samym stopniu, jak za pomocą młotów. Zaklęcia te były wypowiadane w starovalyriańskim lub innym nieznanym języku.[24] Niektórzy kowale nadal je znają, chociaż nie zawsze rozumieją.[25]

Bękarci valyriański Edytuj

Bękarci valyriański to język dziewięciu Wolnych Miast,[26]. Każde z miast posiada własny dialekt, a każdy z nich ma słownictwo innego pochodzenia.

Wolne Miasta używają valyriańskich glifów, tak że „Arya nie mogła odczytać nazw statków namalowanych na kadłubach; słowa były dziwne, myryjskie, braavoskie, być może nawet starovalyriańskie.”[27]Ghiscarczycy na pewno używają glifów do zapisu valyriańskiego[28]

Valyriański opisany jest jako język brzmiący „płynnie”.[29]

Miasta Niewolników Edytuj

Miasta Niewolników, jak Yunkai, Meereen i Astapor używają własnych wersji bękarciego valyriańskiego, który został stworzony głównie przez Ghiscarczyków.

Valyriański Astaporu opisany jest jako mający „charakterystyczny ryk”.[30] Także Syrio Forel z Braavos „miał taki akcent z rytmem z Wolnych Miast, może z Braavos lub Myr.”[31] Jeden z mimów miał akcent opisany jako „gruby myryjski akcent”.[32]

Yunkai mają swoją własną odmianeę valyriańskiego.

Dany zapytała: „Missandei, w jakim języku będą mówić ci Yunkai, Valyrianskim?
Tak, Wasza Wysokość,” odpowiedziało dziecko. „To inny dialekt niż ten, którym mówią w Astaporze, ale wystarczająco podobny, żeby dało się go zrozumieć. Handlarze niewolników każą się tytułować Mądrymi Panami.[33]

Mhysa, Maela, Aelalla, Qathei, i Tato są używane jako nazwy matki, ale języki, z których pochodzą są nieznane (z wyjątkiem pierwszej, która jest ghiscaryjska).[34]

Mówiący starovalyriańskim Edytuj

Przypisy Edytuj