FANDOM

Taniec ze smokami (ang. A Dance with Dragons) – piąty tom siedmioczęściowej sagi fantasy Pieśń Lodu i Ognia amerykańskiego pisarza George’a R. R. Martina. W roku 2012 książka otrzymała nominację do Nagrody Hugo za najlepszą powieść oraz zdobyła Nagrodę Locusa dla najlepszej powieści fantasy.

Pierwsze wydanie, w języku angielskim, pochodzi z roku 2011. Polskie tłumaczenie zostało wydane w tym samym roku nakładem wydawnictwa Zysk i S-ka (pewną różnicą w tym tłumaczeniu względem oryginalnego wydania jest to, że książka została podzielona na 2 tomy). Ta część powieści dzieje się chronologicznie równolegle względem Uczty dla wron i opowiada o wydarzeniach dziejących się poza południową częścią Westeros, czyli z punktu widzenia bohaterów nieujętych w Uczcie.

Narracja Edytuj

Saga Pieśni Lodu i Ognia jest opowieścią widzianą oczyma wielu ludzi, często przebywających od siebie bardzo daleko. W piątej części sagi możemy wyróżnić osiemnastu bohaterów. W przeciwieństwie do trzech pierwszych części sagi rozdziały im przypisane nie zawsze są podpisane ich imionami również poza prologiem:

  • Varamyr Sześć Skór – dziki i potężny zmiennoskóry, występuje tylko w Prologu.
  • Jon Snow – Lord dowódca Nocnej Straży, bękarci syn Eddarda Starka.
  • Brandon Stark – syn Eddarda Starka, uważany za zmarłego, kaleka.
  • Davos Seaworth – Namiestnik Stannisa Baratheona, lord Deszczowego Lasu, były przemytnik.
  • Theon Greyjoy – syn Balona Greyjoya nazywany "Sprzedawczykiem", uważany za zmarłego.
  • Asha Greyjoy – córka Balona Greyjoya, pretendentka do tronu Żelaznych Wysp i żona Erika Ironmakera.
  • Lady Melisandre – kapłanka R'hllora pochodząca z Asshai.
  • Daenerys Targaryen – córka Aerysa Obłąkanego i siostra Żebraczego Króla nazywana Matką smoków i Daenerys Zrodzoną w Burzy, królowa Meereen i pretendentka do tytułu władcy Siedmiu Królestw.
  • Tyrion Lannister – syn Tywina Lannistera, karzeł oskarżony o zamordowanie Joffreya Baratheona.
  • Quentyn Martell – syn Dorana Martella, księcia Dorne.
  • Barristan Selmy – gwardzista Daenerys Targaryen, jeden z najlepszych wojowników znanych w Westeros.
  • Jon Connington – były Namiestnik Aerysa Obłąkanego i były lord Gniazda Gryfów, uważany za zmarłego.
  • Victarion Greyjoy – Brat Balona, Aeron i Eurona Greyjoyów, kapitan Żelaznej Floty, pretendent do tronu Żelaznych Wysp.
  • Arya Stark – młodsza córka Eddarda Starka, szkoląca się na Człowieka Bez Twarzy, uważana za zmarłą.
  • Areo Hotah – kapitan straży Dorana Martella.
  • Jaime Lannister – syn Tywina Lannistera, kapitan Gwardii Królewskiej Tommena, Młodocianego Króla; zarówno prawdziwy ojciec Joffreya i Tommena Baratheonów. Nazywany "Królobócją".
  • Cersei Lannister – córka Tywina Lannistera, wdowa po królu Robercie Baratheonie i matka Tommena Baratheona, Młodocianego Króla.
  • Kevan Lannister – Regent Królestwa, brat Tywina Lannistera dziadka Tommena, Młodocianego Króla, występuje tylko w Epilogu
Saga Pieśń lodu i ognia autorstwa George’a R.R. Martina
Powieści Gra o tron (1996) • Starcie królów (1998) • Nawałnica mieczy (2000) • Uczta dla wron (2005) • Taniec ze smokami (2011) • Wichry zimy (w przygotowaniu)Sen o wiośnie (w przygotowaniu)
Serial Gra o tron
Ścieżka dźwiękowa pierwszego sezonu

Sezon 1Sezon 2Sezon 3Sezon 4Sezon 5Sezon 6Sezon 7

Opowieści z Siedmiu Królestw Wędrowny rycerzWierny mieczTajemniczy Rycerz
Gry komputerowe Game of ThronesGame of Thrones - A Telltale Games SeriesGame of Thrones AscentGra o tron: Początek
Inne media Gry planszowe Gra o tron i Bitwy WesterosGra fabularnaGra karciana

Więcej z Fandomu

Losowa wiki