FANDOM

Serial wspomniany Ślio wspomniany Got wspomniany Nm wspomniany

Król Viserys II Targaryen – dziesiąty król z dynastii Targaryenów zasiadający na Żelaznym Tronie. Był synem Rhaenyry Targaryen i Daemona Targaryena, bratem i królewskim namiestnikiem Aegona III Targaryena oraz ojcem króla Aegona IV, królowej Naerys Targaryen i księcia Aemona Smoczego Rycerza.

Wygląd Edytuj

Viserys był gładko ogolony z długimi włosami. Miał duży nos, krzaczaste brwi i przenikliwe, wyrachowane spojrzenie. Nosił prosta koronę Aegona III.

Viserys był słabszy od swojego brata Aegona, ale jednocześnie bardziej dojrzały niż on i ich przyrodni bracia z rodu Velaryon[2]. W przeciwieństwie do Aegona, Viserys miał urok osobisty, ale później stał się surowy[4].

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Urodzony w 122 o.P., Viserys był drugim synem swojego ojca, księcia Daemona Targaryena i piątym synem swej matki, księżniczki Rhaenyry Targaryen. Zgodnie z tradycją Targaryenów, w jego kołysce umieszczono smocze jajo[5]. Viserys został nazwany na cześć swojego dziada, króla Viserysa I Targaryena.

Viserys miał czterech starszych braci: trzech przyrodnich z pierwszego małżeństwa matki – Jacaerysa, Lucerysa i Joffreya Velaryonów, oraz jednego brata pełnej krwi, Aegona. Miał również dwie starsze przyrodnie siostry – Baelę i Rhaenę – pochodzące z drugiego małżeństwa jego ojca[5].

Viserys mieszkał ze swoją matką, ojcem, braćmi i siostrami na Smoczej Skale, siedzibie Rhaenyry jako księżniczki Smoczej Skały. Kiedy jego dziad zmarł w pierwszych miesiącach 129 o.P., książę Viserys i jego rodzina przebywali poza stolicą, ponieważ Rhaenyra była w szóstym miesiącu ciąży. Wieść o śmierci króla doprowadziła do narodzin poronionej młodszej siostry Viserysa, Visenyi.

Śmierć jego dziada wywołała wojnę o sukcesję pomiędzy matką Viserysa, Rhaenyrą, a jego wujem, księciem Aegonem, którego koronowano na Aegona II Targaryena, mimo że Rhaenyra była dziedziczką tronu.

Taniec Smoków Edytuj

Pod koniec 129 o.P., na rozkaz ich przyrodniego brata Jacaerysa Velaryona, Viserys i jego starszy brat Aegon zostali wysłani do Essos na pokładzie kogi „Beztroskie Zapamiętanie”, aby być wychowywanymi przez księcia Pentos do czasu zabezpieczenia Żelaznego Tronu przez ich matkę. Jednak flota Triarchii, sprzymierzona z zielonymi Aegona II Targaryena, przechwyciła „Beztroskie Zapamiętanie”. Aegonowi udało się odlecieć na grzbiecie swojego smoka, Chmury, ale Viserys posiadał jedynie smocze jajo, więc nie mógł uciec. Pozostając z tyłu, sprytny Viserys ukrył swoje jajo i przebrał się za chłopca okrętowego, ale jego prawdziwa tożsamość została odkryta przez jednego z członków załogi. Tyroshijski kapitan zabrał Viserysa do Sharako Lohara, admirała Triarchii. Los Viserysa przez resztę Tańca Smoków był nieznany jego rodzinie, która wierzyła, że zginał on w bitwie[5].

Późniejsze życie Edytuj

Viserys trafił do Lys, rządzonego przez bogatą rodzinę Rogare, której bank był wówczas równie potężny jak Żelazny Bank z Braavos. Książę poślubił w 134 o.P., w wieku 12 lat, najstarszą córkę rodziny, Larrę, mimo że była 7 lat starsza[6][7].

Viserys II i Larra Rogare

Młody książę Viserys i jego żona, Larra Rogare, z ich najstarszym dzieckiem, księciem Aegonem.

Na początku panowania starszego brata Viserysa, króla Aegona III, w Westeros stało się wiadome, że książę przeżył. Został odzyskany przez Oakenfista w 134 o.P. lub 135 o.P., a po zapłaceniu gigantycznego okupu kupieckim książętom z Lys, Viserys powrócił do Królewskiej Przystani. Aegon nigdy nie wybaczył sobie porzucenia brata podczas bitwy w Gardzieli, więc powrót Viserysa był jedyną prawdziwą radością, jakiej zaznał w czasie swojego panowania. Przez resztę życia Aegona III, jego młodszy brat był jedyną osobą, której król kiedykolwiek całkowicie zaufał[6].

Viserys przybył do stolicy ze swoją nową żoną Larrą Rogare i kilkoma jej krewnymi. Ambitna rodzina Rogare została wkrótce uwikłana w konflikty regencji Aegona III. Chociaż Rogare’owie w Czerwonej Twierdzy byli widocznie winni kilku występków, ich rywale w Królewskiej Przystani oskarżali ich o znacznie więcej. W 135 o.P. lord Thaddeus Rowan był torturowany w celu znalezienia dowodów przeciwko Rogare’om, a ser Marston Waters, królewski namiestnik, wysłał ludzi, by pochwycić Larrę po aresztowaniu jej braci. Aegon i Viserys odmówili oddania Larry, a spisek przeciwko Rogare’om upadł[6].

Viserys i Larra mieli troje dzieci – Aegona (urodzonego w 135 o.P.), Aemona (urodzonego w 136 o.P.) i Naerys (urodzoną w 138 o.P.). Niestety, Larra nigdy nie czuła się szczęśliwa na dworze, a w 139 o.P. opuściła Viserysa i ich troje dzieci, powracając do Lys, przez co Viserys stał się surowy. Książę zawarł w 153 o.P. małżeństwo pomiędzy Aegonem i Naerys, z błogosławieństwem Aegona III, natomiast Aemon został rycerzem Gwardii Królewskiej[6][8].

Gdy Aegon III osiągnął pełnoletność w 136 o.P., zdymisjonował swoich regentów oraz namiestnika i mianował Viserysa nowym królewskim namiestnikiem. Książę służył na tym stanowisku do końca panowania Aegona III, a następnie przez całe rządy obydwu synów swojego brata – Daerona I i Baelora I Targaryena. Odgrywał kluczową rolę w utrzymaniu całego królestwa, podczas gdy Aegon dumał, Daeron walczył, a Baelor się modlił. Krążyły plotki, że aby oszczędzić sobie zażenowania, Viserys wykorzystał swoją pozycję namiestnika, aby rozkazać otruć kamieniarza, którego Baelor mianował Wielkim Septonem[6][9].

Rządy Edytuj

VIserys wstąpił na tron w wieku 49 lat, po śmierci swojego bratanka, Baelora I Targaryena, w 171 o.P. Prostaczkowie, a nawet niektórzy lordowie, uważali, że Żelazny Tron powinien był słusznie przypaść siostrze Baelora, Daenie, ponieważ była najstarszym żyjącym dzieckiem Aegona III. Jednak księżniczka spędziła 10 lat w Krypcie Dziewic, co pozbawiło ją i jej siostry potężnych sojuszników. Ponadto pamięć o Tańcu Smoków i Rhaenyrze Targaryen, ostatniej kobiecie zasiadającej na Żelaznym Tronie, powodowała wątpliwości co do idei rządzącej królowej. Poza tym Daena była przez wielu postrzegana jako dzika, trudna do opanowania i rozwiązła, ponieważ zaledwie rok wcześniej urodziła bękarta, Daemona. Wspomniano też o precedensach ustalonych podczas Wielkiej Rady w 101 o.P. oraz o Tańcu Smoków, roszczenia Daeny i jej sióstr zostały ostatecznie odrzucone, a królem został Viserys[8].

Chociaż jego panowanie trwało zaledwie trochę dłużej niż rok, Viserys zreformował królewski dwór i jego funkcje, ustanowił nową mennicę państwową, podjął wysiłki w celu zwiększenia handlu na wąskim morzu i dokonał pozytywnych korekt kodeksu praw ustanowionego przez Starego Króla, Jaehaerysa I. Uważa się, że Viserys mógł zostać drugim Jaehaerysem Pojednawcą, ponieważ był równie mądry i sprytny. Niestety nagła choroba doprowadziła go do śmierci w 172 o.P.

Viserys został zastąpiony na tronie przez swojego najstarszego syna, Aegona IV Targaryena. Niektórzy historycy podejrzewają, że śmierć Viserysa II nie była naturalna, tylko został otruty przez Aegona IV[8].

Dziedzictwo Edytuj

Viserys nie jest mile wspominany w Westeros, ponieważ niektórzy oskarżają go o zatrucie Baelora I, aby mógł zasiąść na tronie i bezczynność, kiedy już został władcą. Chociaż jako król władał zaledwie rok, Viserys wcześniej prze wiele alt tak naprawdę rządził królestwem jako namiestnik. Rządy i kaprysy Aegona, Daerona i Baelora byłyby znacznie gorsze, gdyby nie jego wieloletnia kadencja na stanowisku królewskiego namiestnika[8][10].

Przypisy Edytuj

  1. o.P. – od Podboju Aegona.
  2. 2,0 2,1 Książę łotrzyk”.
  3. Gra o tron”, Dodatek.
  4. Książę łotrzyk”, Królowie z dynastii Targaryenów: Aegon III.
  5. 5,0 5,1 5,2 Księżniczka i królowa”.
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 6,4 Świat lodu i ognia”, Królowie z dynastii Targaryenów: Aegon III.
  7. Świat lodu i ognia”, Skłócone córki: Myr, Lys i Tyrosh.
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 Świat lodu i ognia”, Królowie z dynastii Targaryenów: Viserys II.
  9. Uczta dla wron”, rozdział 43, Cersei X.
  10. Nawałnica mieczy”, rozdział 59, Sansa IV (I).