FANDOM

Histories & Lore׃ The Dance of Dragons 02

Król na łożu śmierci.

Król Viserys I Targaryen – pierwszy syn księcia Baelona Targaryena i jego siostry-żony Alyssy Targaryen, po śmierci ojca został dziedzicem Żelaznego Tronu, a po śmierci dziadka piątym królem z rodu Targaryen, zasiadającym na Żelaznym Tronie. Panował w Siedmiu Królestwach od 103 o. P.[1] do 129 o. P.. Jego rządy były pokojowe. Latał na smoku Balerionie do jego śmierci ze starości (jeszcze za czasów panowania Starego Króla Jaehaerysa). Viserys nigdy więcej nie związał się z żadnym innym smokiem. Był starszym bratem księcia Daemona i Aegona, ojcem księżniczki Rhaenyry Targaryen z pierwszego małżeństwa z Aemmą Arryn, a z drugiego małżeństwa z Alicent Hightower miał czworo dzieci Aegona II, Helaene, Aemonda i Daerona.

Jego zaniedbania w sprawie sukcesji tronu i niechęć do angażowania się w konflikt doprowadził po jego śmierci do wybuchu wojny domowej znanej jako Tańca ze smokami.

Wygląd i Charakter Edytuj

Viserys był miłym i przyjaznym człowiekiem wychowanym w dobrobycie. Był pulchny i znany z poczucia humoru. Często ubierał się w jedwabie. Nie był wojownikiem. Viserys był w głębi duszy dobrym i kochającym człowiekiem, bardzo kochał i dbał o swoją rodzinę, zwłaszcza swą najstarszą córkę Rhaenyre. Głębokim uczuciem darzył swego brata Daemona, mimo iż często się sprzeczali ze sobą. Viserys od starał się doprowadzić do zjednoczenia rodziny. Viserys był bardzo popularny, zarówno wśród lordów, jak i zwykłych prostaczków, wszystko dzięki miłemu i przyjemnemu charakterowi króla oraz jego hojności. Viserys był znany z organizowana turniejów, balów i uczt. Nieumiarkowanie w jedzeniu doprowadziło do tego, że król zaczął cierpieć na nadwagę, po za tym cierpiał na wiele innych chorób, bóle stawów, podagra, bóle pleców, a nawet miał trudności z oddychaniem.

Viserys nosił koronę swego dziadka Jaehaerysa I.

Historia Edytuj

Młodość Edytuj

Viserys urodził się 77 o. P. w Królewskiej Przystani, jako pierwszy syn księcia Baelora Targaryena i jego starszej siostry żony Alyssy Targaryen, księcia Smoczej Skały i dziedzica Żelaznego Tronu. Urodził się jeszcze za panowania swego dziadka, króla Jaehaerysa I Targaryena. Jego młodszym rodzeństwem byli dwaj bracia Daemon Targaryen i Aegon Targaryen. Viserys dorastał i wychowywał się w stolicy.

W 93 o. P. w wieku 23 lat, zgodnie z dawną tradycją Valyri, poślubił swoją 11-letnią kuzynkę Aemme Arryn, córkę lorda Orlego Gniazda, Rodrika Arryna i księżniczki Daelly Targaryen (ciotka Viserysa). Małżeństwo było raczej zgodne, Viserys i Aemma dobrze się dogadywali. W pierwszych latach małżeństwa Aemmena zachodziła kilka razy w ciążę, jednak zawsze roniła. Raz udało jej się urodzić syna, jednak dziecko zmarło w kołysce. Dopiero w 97 o. P. Aemma urodziła zdrową córkę Rhaenyrę Targaryen. Viserys był bardzo z nią związany i bardzo ją kochał. Jako że była jedynym żyjącym dzieckiem z tego małżeństwa, była rozpieszczana i przez ojca, i przez matkę, jednak król wciąż miał nadzieję na potomka męskiego, więc nie wyznaczył jej żadnych planów.

W 101 o. P. królestwo stało przed trudną sytuacją, Stary Król był już schorowany i stary, jego najstarszy syn Aemon już nie żył, a jego drugim dziedzicem został jego drugi syn Baelon, który zginął jeszcze tego samego roku. Królestwo stanęło przed trudną sytuacją i pytaniem, kto powinien objąć teraz tron, skoro obaj dziedzice pozostawili po sobie potomstwo. Zebrała się więc Wielka Rada, która miała zadecydować o tym, kto zostanie nowym królem po śmierci Jaehaerysa. Kandydatów było dwóch: córka Aemona, Rhaenys Targaryen, żona lorda Corlysa Velaryona i oczywiście Viserys. Ostatecznie rada zdecydowała się obrać następcą tronu Viserysa.

Tego roku Viserys objął po zmarłym ojcu tytuł Księcia Smoczej Skały. Na stanowisku Królewskiego Namiestnika zmarłego Bealon zastąpiono wszechstronnie wykształconym ser Ottoem Hightowerem, który przybył na dwór razem ze swą córką Alicent Hightower, która opiekowała się wyniszczonym starym królem. Wtedy to prawdopodobnie poznała księcia Viserysa.

Stary Król Jaehaerys zmarł 103 roku o. P., a Viserys objął tron

Panowanie Edytuj

Obejmując tron Viserys został piątym królem Siedmiu Królestw. Rządził długo i mądrze, kontynuował rozwój i pokój w kraju. Jednak jego największym problemem był brak dziedzica. Miał co prawda córkę, jednak wciąż liczył na męskiego potomka. W 105 o. P. królowa Aemma zaszła w ciąże i urodziła Viserysowi syna, który został nazwany na cześć dziadka Baelora, jednak przy porodzie zmarła królowa, a potem sam następca. Viserys pogrążył się w rozpaczy, w tym czasie całe miasto pogrążyło się w żałobie, jednak uroczystości żałobne zakłócił brat Viserysa Daemon Targaryen i grupa innych ludzi, którzy po pijaku śpiewali o dziedzicu na jeden dzień. Wściekły Viserys wiedział, że jeśli umrze bez potomka, tron przejmie Daemon. Król jednak miał córkę Rhaenyre, zaraz po tym incydencie ogłosił, że zostaje ona nową Księżniczką Smoczej Skały i dziedziczką Żelaznego Tronu. Plan ten poparła jego Mała Rada oraz sam namiestnik, ser Otton, którzy nie chcieli, aby Daemon objął tron. Wkrótce Viserys zaczął poświęcać córce masę czasu – zabierał ja na spotkania Małej Rady i uczył sztuki polityki oraz innych rzeczy przydatnych władcy, przygotowując ją tym samym do objęcia tronu. Decyzja Viserysa doprowadziła do wygnania Daemona, który w furii opuścił stolicę.

Viserys trwał w stanie wdowieństwa przez rok, jego Mała Rada namawiała króla do powtórnego małżeństwa, więc król zdecydował się ożenić z młodą Alicent Hightower, córką swojego namiestnika, ser Ottona. Viserys był szczęśliwy z nową małżonką, która szybko obdarzyła go synem Aegonem (107 o. P.). To doprowadziło do powstania istotnego problemu. Viserys zgodnie ze swą dawną wolą pragną, aby jego córka Rhaenyra objęła tron po jego śmierci, jednak królowa Alicent i jej ojciec chcieli, aby to Aegon objął tron. Viserys jednak nie zamierzał pozbawiać swojej córki jej dziedzictwa, dlatego podtrzymał swoją decyzje, a w 109 o. P., usunął ze stanowiska ser Ottona, ponieważ ten bez końca próbował go namówić do zmiany decyzji. Na jego miejsce mianował lorda Harrenhal i starszego nad prawami, Lyonela Stronga. Narodziny Aegon doprowadziły do popsucia się stosunków między Alicent, a jej pasierbicą.

Z biegiem lat Viserys doczekał się kolejnych dzieci, którymi obdarzyła go Alicent: córką Helaen (107 o. P.) oraz dwoma synami Aemondem (110 o. P.) i Daeronem (114 o. P.). Narodziny coraz to nowych dzieci sprawiały, że Alicent była coraz bardziej zdeterminowana, aby tron objął jej syn, co oczywiście wywołało konflikt z dorastającą Rhaenyrą. Już w tym czasie na dworze zaczął się podział na frakcje, popierających księżniczkę lub królową. Konflikt przybierał na sile z powodu tego, że sukcesja wciąż była nie do końca jasna.

W 111 o. P., w piątą rocznice ślubu Viserysa i Alicent, urządzono wspaniały turniej. Królowa Alicent pokazała się na turnieju w barwach zieleni, zaś księżniczka Rhaenyra ubrała się w tradycyjną barwę rodu Targaryenów: czerń i czerwień, co rzucało się w oczy. Od tej pory ludzie królowej byli nazywaniu Zielonymi, a zwolennicy księżnej Czarnymi.

Przypisy Edytuj

  1. o. P. – od Podboju Aegona.

v  d  e
Lord: Królowa Daenerys Targaryen Dziedzic: brak
Dom Targaryen
Siedziba: Smocza Skała Ziemie: Smocza Skała
Tytuł(y): Królowa Meereen • Khaleesi Wielkiego Morza Traw • Królowa Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi (pretendent) • Władca Siedmiu Królestw (pretendent) • Protektor Królestwa (pretendent)
Przodkowie:Aegon IVisenyaRhaenys TargaryenAenys IMaegor IRhaena TargaryenAegon TargaryenJaehaerys I TargaryenAlysanne TargaryenViserys I TargaryenRhaenys TargaryenDaemonAemma ArrynRhaenyraAlicent HightowerAegon IIHelaena TargaryenAemondAegon IIIViserys II TargaryenJaehaeraJaehaerys IIMaelorDaeron IBaelor IAegon IVNaerysAemon SmokDaenaRhaenaElaenaDaeron IIDaenerys ze Słonecznej WłóczniMyriah MartellDaemon BlackfyreBrynden RiversAegor RiversShiera SeastarBaelor Łamacz WłóczniAerys IAelinorRhaegelMaekar IDyanna DayneAerion Jasny PłomieńAegon VDuncan MałyDaeron
Zmarli członkowie:Aerys IIRhaella TargaryenRhaegar TargaryenElia MartellRhaenys IIAegon VIViserys TargaryenKhal DrogoRhaegoAemon Targaryen
Domownicy:Jorah MormontTyrion LannisterBarristan SelmyRakharoKovarroAggoIrriDoreahJhiquiMalakhoMissandeiSzary RobakDaario NaharisMossador

Więcej z Fandomu

Losowa wiki