FANDOM

Serial występuje Ślio wspomniany Got występuje Sk wspomniany Nm wspomniany Udw wspomniany Tzs wspomniany Wz wspomniany

Viserys Targaryen, zwany Żebraczym Królem – drugi syn króla Aerysa II Targaryena oraz jego siostry żony Rhaelli Targaryen, jest dziedzicem Aerysa II. Przez krótki okres, od bitwy nad Tridentem do śmierci ojca, był księciem Smoczej Skały. Wojna zmieniła go w wygnańca, który wciąż spiskuje nad tym jak odzyskać kontrolę nad Żelaznym Tronem. Każe tytułować się Viserysem Targaryenem, trzecim swego imienia, Królem Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi, Panem Siedmiu Królestw i Protektorem Królestwa.

Wygląd i charakter Edytuj

Viserys uciekł do Essos wraz ze swoją siostrą, Daenerys, a przez następne piętnaście lat wędrował po Wolnych Miastach. Był okrutnym, ambitnym człowiekiem, z gwałtownymi wahaniami nastroju. Miał nadzieję wrócić do Westeros i odzyskać tron ojca. Był często wyśmiewany jako Król Żebrak, ponieważ musiał polegać na hojności tych, którzy popierali jego sprawę. Zdaniem niektórych, przez to wszystko szybko poszedł w ślady ojca i oszalał.

Viserys swym wyglądem przypominał jednak całkowitego Targaryena, miał platynowozłote włosy i fioletowe oczy.

Historia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Viserys urodził się w 276 roku w stolicy Siedmiu Królestw, Królewskiej Przystani, jako drugi syn (który dożył dorosłości, po poronieniach i śmierci przed ukończeniem pierwszego roku życia starszego rodzeństwa) coraz bardziej szalonego króla Aerysa II Targaryena i jego siostry – żony królowej Rhaelli Targaryen. Jego starszym bratem był Rhaegar Targaryen.

Wczesne dzieciństwo Viserys spędził w stolicy wychowywany przez matkę.

Był uważany za najpiękniejsze dziecko w Siedmiu Królestwach.

Rebelia Roberta Baratheona i ucieczka Edytuj

W czasie rebelii Roberta Baratheona Viserys miał około siedmiu lub ośmiu lat, wojnę spędził w bezpiecznej stolicy, dopiero po bitwie Dzwonów opuścił stolicę razem ze swą ciężarną matką i udał się na Smoczą Skałe wykonując rozkaz ojca. W tym czasie zmarł jego brat Rhaegar zabity w walce przez uzurpatora Roberta Baratheona, przez to Viserys został księciem Smoczej Skały i dziedzicem Żelaznego Tronu. Po śmierci ojca i koronacji króla Roberta Viserys wciąż przebywał na Skale, jednak z powodu grożącego mu niebezpieczeństwa ze strony nowego króla nie mógł objąć tronu ani zebrać jakichkolwiek sił.

Miesiąc po śmierci ojca i koronacji Uzurpatora matka Viserysa, królowa Rhaella, koronowała go na Króla Andalów, Rhoynarów i Pierwszych Ludzi. Miesiąc później będąca w zaawansowanej ciąży królowa zaczęła rodzić w czasie monstrualnej burzy i narodziła się siostra Viserysa, Daenerys. Królowa Rhaella zmarła jednak w czasie porodu.

Pozycja Viserysa na Skale była bardzo zagrożona. Baratheon chciał pozbyć się wszystkich Targaryenów, a ostatnich łatwo było dostać. Na Smoczą Skałę przybył brat Roberta, Stannis Baratheon, garnizon zamku był gotów sprzedać dzieci w zamian za ułaskawienie. Dlatego Viserys i Daenerys zostali ukryci i wywiezieni ze Skały przez ser Willama Darry’ego do Wolnego Miasta Braavos.

Wygnanie Edytuj

Młody pretendent zamieszkał razem z siostrą i starym rycerzem w Braavos, najpotężniejszym z Wolnych Miast. Byli tam względnie bezpieczni, gdyż Uzurpator nie mógł ich zabić nie obrażając najpotężniejszego z wolnych miast, a zabójstwa dzieci odradzał mu również jego doradca, lord Jon Arryn. Ostatecznie król Robert porzucił na jakiś czas plany zabójstwa.

Po śmierci ser Darry’ego, opiekę nad nimi przejął magister z Pentosh, Ilyrio Mopatis. Stworzył wtedy plany sojuszu z Dorne, poprzez małżeństwo. które jednak nie doszło do skutku. Pierwszym powodem był młody wiek dziewczyny a późńiejszym nagła śmierć Viserysa.

Viserys nigdy nie dowiedział się o planach magistra a Arianne poznała prawdę po nieudanym porwaniu księżniczki Myrcelli, podczas rozmowy z ojcem.

Viserys zaaranżował małżeństwo Daenerys z khalem Drogo, chcąc w ten sposób kupić od niego armię, by odzyskać Siedem Królestw. Viserys zgodnie z tym co mu wpajano w dzieciństwie, widział siebie jako prawowitego władcę ludu Westeros, nie zauważając, że jego siostra i zaprzysiężony rycerz Jorah Mormont gardzili jego aspiracjami i nie wierzyli w możliwy sukces. Pomimo utraty godności i pozycji wśród khalasaru Drogo za swoje zachowanie, nadal przypominał khalowi o obietnicy darowania mu armii, aż Drogo „ukoronował” go płynnym złotem bez najmniejszego sprzeciwu ze strony Daenerys. Viserys zginął, lecz jego plan nie; małżeństwo Daenerys z Drogiem dało jej kontrolę nad dothracką armią.

Małżeństwo Edytuj

Na drodze paktu zawartego w tajemnicy miało dojść do małżeństwa pomiędzy Viserysem a Arianne Martell, dziedziczką Dorne. Nigdy jednak do niego nie doszło. Najpierw z powodu młodego wieku dziewczyny a później przez nagłą śmierć Viserysa.

Co ciekawe, Viserys nigdy nie dowiedział się o planach magistra, a Arianne poznała prawdę po nieudanym porwaniu księżniczki Myrcelli, podczas rozmowy z ojcem.

Pojawienia Edytuj

POJAWIENIA W SEZONIE I
GoT stub

Ta strona to zalążek artykułu.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 Gra o tron, rozdział 36, Daenerys IV.