FANDOM

Ta strona to zalążek artykułu.
GoT stub biały
Gra o tron – Historia i tradycje – Starzy Bogowie i Nowi Napisy PL

Wiara Siedmiu (ang. Faith of Seven) – dominująca religia Siedmiu Królestw, a także praktykowana na znacznie mniejszą skalę w zachodniej części Essos. Jedyną częścią Westeros, gdzie Wiara nie jest powszechna, jest Północ, gdzie wciąż praktykowana jest religia Starych Bogów.

Historia Edytuj

Przed Podbojem Edytuj

Wiara siedmiu symbol

Siedmioramienna gwiazda jest symbolem wiary w siedmiu

Wiara Siedmiu została utworzona sześć tysięcy lat przed Wojną Pięciu Królów, w regionie zwanym Andalos znajdującym się w Essos, gdzie według legend „Bóg Siedmiu” objawił się Andalom. Andalowie niedługo po tym rozpoczęli Inwazję na Westeros i pożeglowali przez wąskie morze na statkach. Niektórzy wojownicy wycieli siedmioramienną gwiazdę w swojej skórze na znak nowej wiary. Andalowie uzbrojeni w miecze ze stali, podbili królestwa Pierwszych Ludzi, zabijając dzieci lasu, oraz niszcząc Boże Gaje. Z czasem wiara w Siedmiu rozprzestrzeniła się jak dziki ogień na kontynencie. Inwazji oparła się tylko Północ, gdzie dalej czczono Starych Bogów. Na Żelaznych Wyspach najeźdźcy przyjęli wiarę w Utopionego Boga.

W Westeros Wiara zdobyła przychylność rodu Hightower, który jako jeden z pierwszych rodów nawiązał przyjazne stosunki z Andalami. Lord Damon Hightower przyjął Wiarę Siedmiu, zbudował pierwszy sept w Starym Mieście oraz sześć innych septów w innych częściach swojej domeny. Z powodu przedwczesnej śmierci lorda Damona, opiekunem jego małoletniego syna Tristana został Septon Robeson. Gdy Septon Robeson zmarł, Triston ku jego czci wzniósł Gwiezdny Sept. Stare Miasto stało się odtąd centrum Wiary, zaś Gwiezdny Sept siedzibą Wielkiego Septona.

Rządy Smoka Edytuj

HL5 High Septon prays for guidance in Starry Sept at Aegon I's advance

Wielki Septon modli się w Gwiezdnym Sepcie licząc na poradę od bogów

Kiedy wieści o lądowaniu Aegona i jego sióstr dotarły do Starego Miasta, Wielki Septon zamknął się w Gwiezdnym Sepcie na siedem dni i siedem nocy, podczas których pościł i modlił się, licząc na poradę od bogów. Siódmego dnia Wielki Septon otrzymał od Staruchy wizję, pokazała mu w niej, że jeśli Stare Miasto stawi opór Targaryenom zostanie zniszczone przez smoczy ogień. Wielki Septon powiedział lordowi Manfredowi Hightowerowi o swojej wizji, ten za jego radą postanowił nie stawiać oporu Targaryenom i gdy Aegon przybył pod mury miasta otworzył mu bramy. Za datę początku swojego panowania Aegon uznał dzień w którym Wielki Septon namaścił go na króla w Gwiezdnym Sepcie.

Koronacja Aegona I

Koronacja Aegona w Gwiezdnym Sepcie

Targaryenowie nawrócili się na Wiarę Siedmiu, ale Aegon odmówił zaprzestania valyriańskiej praktyki poligamii i kazirodztwa. Monarcha aby udobruchać Wiarę zbudował wielki sept na Wzgórzu Visenyi oraz zgodził się na konstrukcję jeszcze wspanialszego septu, zwanego Septem Pamięci, na Wzgórzu Rhaenys. Gdy zasugerowano zaręczyny pomiędzy Maegorem i jego bratanicą Rhaeną Wielki Septon zaprotestował. Zamiast tego, zaproponował zaręczyny młodego księcia ze swoją bratanicą Ceryse Hightower . Propozycja została przyjęta i Maegor poślubił Ceryse podczas ceremonii w 25 o.P. w Gwiezdnym Sepcie w Starym Mieście, a Targaryenowie ponownie zyskali przychylność Wiary.

Rządy synów Smoka Edytuj

Kryzys nastał, gdy w 39 o.P. Maegor ożenił się po raz drugi, podczas gdy jego pierwsza żona nadal żyła. Wielki Septon potępił publicznie ten ślub, a pobożni lordowie również potępili ślub idąc za przykładem Ojca Wiernych. Król Aenys postawił bratu ultimatum – albo zakończy związek z Alys Harroway albo uda się na pięcioletnie wygnanie. Maegor wybrał do drugie i udał się do Pentos, jednak to rozwiązanie nie usatysfakcjonowało Wielkiego Septona. W naprawieniu relacji nie pomógł nawet septon Murmison, który został wybrany nowym namiestnikiem.

W 41 o.P. Aenys zorganizował ślub swojego syna Aegona ze swoją najstarszą córką Rhaeną, Wielki Septon oficjalnie potępił kazirodcze małżeństwo i ostrzegł, że zrodzone z niego dzieci będą „przeklęte w oczach bogów i ludzi”. Ponadto Pasterz Wiernych nazwał Aenysa „królem plugastwem” oraz podważył jego prawa do tronu nazywając go tyranem i uzurpatorem. Pobożni lordowie i prostaczkowie usłuchali słów Pasterza i zwrócili się przeciwko królowi.

Przez następne lata panowania Aenysa I i całe panowanie Maegora I większa część Westeros trwała pogrążona w otwartej rebelii przeciwko Targaryenom, rebelii znanej dziś jako Powstanie Wiary Wojującej. Za rządów Maegora doszło do zaostrzenia konfliktu, ponieważ nie był on tak ugodowy jak jego brat i dążył do zwycięstwa za wszelką cenę. Maegor podporządkował sobie Wielkiego Septona i zmusił go do rozwiązania Wiary Wojującej, lecz zanim tego dokonał tysiące ludzi zginęło. Rozwiązanie zbrojnego ramienia Wiary było tylko formalne i konflikt trwał nadal gdyż wielu członków Synów Wojownika i Braci Ubogich nie złożyło broni. Dopiero śmierć Maegora i wejście na tron Jaehaerysa I Targaryen umożliwiły zakończenie konfliktu. Jaehaerys pojednał się z Wielkim Septonem i zezwolił na amnestię członków Wiary którzy złożą broń, kończąc konflikt.

Wierzenia Edytuj

Bóstwo o siedmiu aspektach

Siedmiu to jedno Bóstwo o siedmiu aspektach, każde symbolizuje inny obszar życia. Jednak większość ludzi odnosi się do Siedmiu jako oddzielnych bogów.

  • Ojciec: sprawuje osąd nad duszami, reprezentuje boską sprawiedliwość
  • Matka: reprezentuje łaskę, płodność, poród i pokój.
  • Dziewica: reprezentuje czystość miłość i urodę.
  • Starucha: reprezentuje mądrość i dalekowzroczność.
  • Wojownik: reprezentuje siłę i odwagę w bitwie.
  • Kowal: reprezentuje rzemiosło i kreację.
  • Nieznajomy: reprezentuje śmierć. Rzadko ktokolwiek się do niego modli.

Praktyki Edytuj

Organizacja Edytuj

Wielki Sept Baelora

Wnętrze Wielkiego Septu Baelora.

Wiara jest głęboko zorganizowana i wywiera duży wpływ na politykę Westeros jako oficjalna religia monarchii. Wyznawcy zbierają się w świątyniach zwanych Septami. Miejscem władzy jest Wielki Sept Baelora, który znajduje się w stolicy – Królewskiej Przystani.

Na czele Wiary stoi Wielki Septon, zwany Pasterzem Wiernych oraz głosem nowych bogów na ziemi. Jest on wybierany przez Najpobożniejszych, radę najwyższego duchowieństwa. Gdy rada wybierze nowego Wielkiego Septona ten zrzeka się swojego oryginalnego imienia. Wynika to z przekonania, że przestaje on być człowiekiem, a staje się wcieleniem bogów.

Wiara przez lata posiadała prawo do posiadania swego zbrojnego ramienia czyli Wiary Wojującej która składała się z dwóch zakonów Synów Wojownika i Braci Ubogich. Za rządów Maegora Targaryena Wiara Wojująca została wyjęta spod prawa, zaś kilka lat później została rozwiązana przez Wielkiego Septona. Została przywrócona do życia 300 o.P.[1] przez Wielkiego Wróbla.

Przypisy Edytuj

  1. o.P. – od Podboju Aegona.

Wiara Siedmiu
Siedmiu OjciecMatkaDziewicaStaruchaWojownikKowalNieznajomy
Hierarchia, duchowieństwo i zakony: Wielki SeptonNajpobożniejsiSeptoniSeptyMilczące SiostryWiara Wojująca
Sekty i pochodne Wróble
Septy i ważne miejsca Wielki Sept BaeloraGwiezdny Sept
Religie świata
Westeros Starzy Bogowie · Wiara Siedmiu · Utopiony Bóg
Największe religie w Essos R'hllor, Pan Światła · Czarny Kozioł z Qohoru · Brodaci Kapłani z Norvos
· Wielki Rumak · Wielki Pasterz · Światynia Gracji ·
· Księżycowi Pieśniarze
Inne wierzenia Essos Bóg O Wielu Twarzach · Religie Valyriańskich Włości
Sothoryos Religia Wysp Letnich