FANDOM

Ta strona to zalążek artykułu.
GoT stub biały
Gra o tron – Historia i tradycje – Starzy Bogowie i Nowi Napisy PL

Wiara Siedmiu (ang. Faith of Seven) – dominująca religia Siedmiu Królestw, a także praktykowana na znacznie mniejszą skalę w zachodniej części Essos. Jedyną częścią Westeros, gdzie Wiara nie jest powszechna, jest Północ, gdzie wciąż praktykowana jest religia Starych Bogów.

Historia Edytuj

Wiara siedmiu symbol

Siedmioramienna gwiazda jest symbolem wiary w siedmiu

Wiara Siedmiu została utworzona sześć tysięcy lat przed Wojną Pięciu Królów, w regionie zwanym Andalos znajdującym się w Essos, gdzie według legend „Bóg Siedmiu” objawił się Andalom. A Andalowie niedługo po tym rozpoczęli Inwazję na Westeros i pożeglowali przez wąskie morze na statkach. Niektórzy wojownicy wycieli siedmioramienną gwiazdę w swojej skórze na znak nowej wiary. Andalowie uzbrojeni w miecze ze stali, podbili królestwa Pierwszych Ludzi, zabijając dzieci lasu, oraz niszcząc Boże Gaje. Z czasem wiara w Siedmiu rozprzestrzeniła się jak dziki ogień na kontynencie. Inwazji oparła się tylko Północ, gdzie dalej czczono Starych Bogów. Na Żelaznych Wyspach najeźdźcy przyjęli wiarę w Utopionego Boga.

W Westeros Wiara zdobyła przychylność rodu Hightower, który jako jeden z pierwszych rodów nawiązał przyjazne stosunki z Andalami. Lord Damon Hightower przyjął Wiarę Siedmiu, zbudował pierwszy sept w Starym Mieście oraz sześć innych septów w innych częściach swojej domeny. Z powodu przedwczesnej śmierci lorda Damona, opiekunem jego małoletniego syna Tristana został Septon Robeson. Gdy Septon Robeson zmarł, Triston ku jego czci wzniósł Gwiezdny Sept. Stare Miasto stało się odtąd centrum Wiary, zaś Gwiezdny Sept siedzibą Wielkiego Septona.

Wierzenia Edytuj

Bóstwo o siedmiu aspektach

Siedmiu to jedno Bóstwo o siedmiu aspektach, każde symbolizuje inny obszar życia. Jednak większość ludzi odnosi się do Siedmiu jako oddzielnych bogów.

  • Ojciec: sprawuje osąd nad duszami, reprezentuje boską sprawiedliwość
  • Matka: reprezentuje łaskę, płodność, poród i pokój.
  • Dziewica: reprezentuje czystość miłość i urodę.
  • Starucha: reprezentuje mądrość i dalekowzroczność.
  • Wojownik: reprezentuje siłę i odwagę w bitwie.
  • Kowal: reprezentuje rzemiosło i kreację.
  • Nieznajomy: reprezentuje śmierć. Rzadko ktokolwiek się do niego modli.

Praktyki Edytuj

Organizacja Edytuj

Wielki Sept Baelora

Wnętrze Wielkiego Septu Baelora.

Wiara jest głęboko zorganizowana i wywiera duży wpływ na politykę Westeros jako oficjalna religia monarchii. Wyznawcy zbierają się w świątyniach zwanych Septami. Miejscem władzy jest Wielki Sept Baelora, który znajduje się w stolicy – Królewskiej Przystani.

Na czele Wiary stoi Wielki Septon, zwany Ojcem Wiernych oraz głosem nowych bogów na ziemi. Jest on wybierany przez Najpobożniejszych, radę najwyższego duchowieństwa. Gdy rada wybierze nowego Wielkiego Septona ten zrzeka się swojego oryginalnego imienia. Wynika to z przekonania, że przestaje on być człowiekiem, a staje się wcieleniem bogów.

Wiara przez lata posiadała prawo do posiadania swego zbrojnego ramienia czyli Wiary Wojującej która składała się z dwóch zakonów Synów Wojownika i Braci Ubogich. Za rządów Maegora Targaryena Wiara Wojująca została wyjęta spod prawa, zaś kilka lat później została rozwiązana przez Wielkiego Septona. Została przywrócona do życia 300 o.P.[1] przez Wielkiego Wróbla.

Przypisy Edytuj

  1. o.P. – od Podboju Aegona.

Wiara Siedmiu
Siedmiu OjciecMatkaDziewicaStaruchaWojownikKowalNieznajomy
Hierarchia, duchowieństwo i zakony: Wielki SeptonNajpobożniejsiSeptoniSeptyMilczące SiostryWiara Wojująca
Sekty i pochodne Wróble
Septy i ważne miejsca Wielki Sept BaeloraGwiezdny Sept
Religie świata
Westeros Starzy Bogowie · Wiara Siedmiu · Utopiony Bóg
Największe religie w Essos R'hllor, Pan Światła · Czarny Kozioł z Qohoru · Brodaci Kapłani z Norvos
· Wielki Rumak · Wielki Pasterz · Światynia Gracji ·
· Księżycowi Pieśniarze
Inne wierzenia Essos Bóg O Wielu Twarzach · Religie Valyriańskich Włości
Sothoryos Religia Wysp Letnich