Fandom

Westeros&Essos

Winterfell

1061stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Winterfell (wym. /ˈwɪnˌtəɹfɛl/) – rodowy zamek i siedziba rodu Starków, stolica Północy. Znajduje się w centrum północnych regionów Siedmiu Królestw, na trasie Królewskiego Traktu, biegnącego z Królewskiej Przystani do Muru. Jest uważany za jeden z najpotężniejszych zamków w Westeros i jako cud architektoniki.

Historia Edytuj

Winterfell rzekomo wybudowane zostało przez Brandona Budowniczego ponad osiem tysięcy lat temu, z pomocą olbrzymów. Przez większość znanej historii, było siedzibą rodu Stark, Królów Północy, a po tym, jak król Tohhren Stark ugiął kolano przed Aegonem Zdobywcą, Namiestników Północy. Jako że jest stolicą Północy, w Winterfell od stuleci odbywały się dożynki.

Opis zamku Edytuj

Winterfell jest ogromnym kompleksem zamkowym, obejmującym obszar kilku hektarów z dwoma masywnymi murami obronnymi i położoną obok wioską (Miasto Zimowe). Wszystko to zbudowane zostało wokół starożytnego Bożego Gaju oraz występujących tu gorących źródeł. Wody z nich krążą w rurach, znajdujących się w ścianach zamku, ocieplając go, co czyni Winterfell bardziej komfortową od innych twierdz Północy i jest ogromną zaletą w trakcie srogich zim.[1]

Wewnątrz murów, kompleks składa się z kilkudziesięciu dziedzińców i małych, otwartych przestrzeni. Tam odbywają się treningi z bronią i szkolenia. Na wewnętrznym dziedzińcu, znacznie starszym niż inne, ćwiczy się łucznictwo. Znajduje się on obok zburzonej wieży. Wewnątrz Winterfell mieści się wewnętrzny zamek z Wielką Siedzibą.

Dwór Winterfell Edytuj

Maestrem zamku był Luwin, który opiekował się również krukami. Zbrojmistrzem, a potem również kasztelanem był Rodrik Cassel. Zarządcą całego grodu był Vayon Poole, a kapitanem straży Jory Cassel.

Miejsca w Winterfell Edytuj

Winterfell Boży Gaj.jpg
  • Boży Gaj – starożytny gaj, wokół którego wybudowano zamek, nietknięty przez 10000 lat; składa się z trzech hektarów ubitej ziemi i rosnących blisko siebie drzew, tworzących gęsty baldachim. W centrum gaju, nad sadzawką wypełnioną czarną, nieprzeniknioną wodą, stoi stare Czar-Drzewo z wyrytą w nim twarzą. Po drugiej stronie Bożego Gaju podziemne gorące źródła zasilają trzy małe stawy, otoczone porośniętymi mchem ścianami. Miejsce to otoczone jest murami i można się tam dostać przez główną, żelazną bramę i kilka mniejszych, drewnianych.
  • Krypty – tutaj spoczywają szczątki wszystkich Królów Północy i lordów Winterfell. Są długie i wąskie, z filarami na całej ich długości. Między filarami znajdują się groby Starków z Winterfell i ich wyrzeźbione w kamieniu podobizny; w pozycjach siedzących, na tronach, trzymające żelazne miecze - by powstrzymać ich niespokojne duchy przed wędrówką. Krypty znajdują się głęboko pod ziemią i są znacznie bardziej rozległe niż sam kompleks zamkowy. Można do nich wejść schodząc po kamiennych, spiralnych schodach i przechodząc przez ogromne żelazno - drewniane wrota, położone ukośnie do podłoża. Schody prowadzą dalej w głąb ziemi, gdzie pochowanych jest większość starożytnych królów.
  • Mały Sept – powstał w jednej z wież zamku z rozkazu Eddarda Starka dla jego żony, Catelyn, aby mogła oddawać cześć swym bogom. Sept jest bardzo mały i skromny jednak jest jedynym miejscem czci Siedmiu w Winterfell.
  • Biblioteka – w zamku znajduje się również duża biblioteka, w której Starkowie od kilkuset lat gromadzą księgi.
  1. Gra o tron, rozdział 6, Catelyn II.

v  d  e
Lord: Król Jon Snow Dziedzic:
Dom Stark.svg
Siedziba: Winterfell Ziemie: Północ
Tytuł(y): Król PółnocyLord WinterfellNamiestnik PółnocyProtektor Północy
Przodkowie:Brandon StarkBrandon ŁamaczDorren StarkRickard StarkRodrik StarkKarlon StarkTheon StarkOsric StarkTorrhen StarkCregan Stark
Obecni członkowie:Sansa StarkArya StarkBran StarkBenjen Stark
Zmarli członkowie:Rickard StarkBrandon StarkLyanna StarkEddard StarkKról Robb StarkTalisa StarkCatelyn StarkRickon Stark
Domownicy:Maester LuwinSer Rodrik CasselJory CasselVayon PooleJeyne PooleSepta MordaneStara NianiaHodorFarlenMikkenOshaMeera ReedJojen ReedBrienne z TarthuPodrick PayneDavos Seaworth

Więcej z Fandomu

Losowa wiki