FANDOM

Free folk camp.jpg

Obozowisko wolnych ludzi.

Wolni ludzie – rasa ludzi, żyjących poza Murem, na dalekiej północy. Na południe od Muru nazywani są „dzikimi”.

Istnieją dziesiątki, może setki tysięcy wolnych ludzi, podzielonych na różne kultury, szczepy, klany, osady i bandy łupieżcze. Niektórzy są ucywilizowani, inni dzicy i wrodzy. Odnoszą się do siebie w ten sposób, aby odróżnić się od ludzi z południa, którymi pogardzają ze względu na ich podległość wobec hierarchii społecznej. Z kolei obywatele Siedmiu Królestw postrzegają ich jako prymitywnych i bez poszanowania dla prawa, czasem złodziei i gwałcicieli.

Kultura Edytuj

Mur, który dzieli wolnych od reszty Westeros, na swój sposób ich definiuje. Przez ich izolację, pozostali wolni od królów, statusu społecznego, podziału administracyjnego, prawa i sami wybierają to, czym się kierują i za kim podążają. Wierzą, że bogowie stworzyli ziemię dla wszystkich, by się nią dzielić, a królowie ze swymi koronami i mieczami po prostu ją kradną, utrzymując, że ziemia ta jest ich i tylko ich.

Społeczeństwo Edytuj

Ich społeczeństwo składa się z wielu szczepów i klanów, rozłożonych na setki wiosek, przy czym każda jest specyficzna i ma własne zwyczaje. Niektóre z nich posiadają wodzów, inne pozostają ciągle w konflikcie, walcząc z innymi lub między sobą. Dla wolnych ludzi największe znaczenie ma dotrzymywanie słowa.

Thenn.jpg

Thennowie potrafią wykuwać z brązu broń oraz proste zbroje.

Większość wolnych ludzi nigdy nie poczyniła szczególnych kroków w stronę technologicznych osiągnięć. Są surowymi ludźmi, żyjącymi w trudnym i nieprzyjaznym regionie świata, jednak niektórzy z nich byli w stanie utworzyć specyficzne kultury tak jak np. Thennowie, którzy żyją w zwartych społecznościach na dalekiej północy lub ludzie z Hardhome, miejsca, które niemalże można nazwać miastem. Niektórzy są koczowniczymi samotnikami, kierującymi się jedynie własnymi potrzebami. Bardziej prymitywne klany żywią się ludzkim mięsem. Istnieją także mieszkańcy jaskiń, którzy malują swoje twarze na niebiesko, fioletowo lub zielono.

Prawo Edytuj

Cave People Hardhome.jpg

Mieszkańcy jaskiń, którzy malują swoje twarze.

Wolnych ludzi nie interesują kwestie prawa. Biorą to, co mogą i zatrzymują to, co potrafią obronić. Nie interesuje ich też jako taka instytucja małżeństwa.

Języki Edytuj

Wolni ludzie trzymają się tradycji Pierwszych Ludzi i, pomimo że za Murem można usłyszeć wiele różnych języków, Stary Język Pierwszych Ludzi jest najbardziej powszechny.

Wrogość Edytuj

Wolni ludzie nie nienawidzą ludzi z północy Westeros, tak bardzo jak nienawidzą „wron” z Nocnej Straży, którzy bronią Muru. Nie oszczędzają Czarnych Braci, chyba że złamią swoje przysięgi. Jednakże, te dwie grupy są w stanie jakoś współpracować; dzicy czasem pomagają zabłąkanym braciom, a Nocna Straż nie zabiera ich dzieci na służbę przy Murze.

Zwyczaje Edytuj

Dzikie włóczniczki Edytuj

Mag charges.jpg

Olbrzymy także związani są z wolnymi ludźmi.

W zgodzie z duchem niezależności wolnych ludzi, kobiety mogą przywdziać zbroje i walczyć ramię w ramię z mężczyznami. Kobiety te znane są z tego, że są tak samo wyszkolone i okrutne, jak ich męscy towarzysze.

Małżeństwo Edytuj

W małżeństwie oczekuje się, iż mężczyźni będą zdecydowani wobec kobiet; ukradną je lub porwą. Kobiety z kolei mają podjąć się walki. Uważa się, że prawdziwy mężczyzna powinien kraść kobietę z daleka, by wzmocnić klan. Można kraść córki, lecz nie żony innych mężczyzn.

Nazywanie dziecka Edytuj

Ponieważ śmierć w wieku niemowlęcym jest częsta w trudnym i zimnym klimacie północy, nie nadaje się dziecku imienia, póki nie osiągnie przynajmniej dwóch lat. Można za to nadać mu czasowe przezwisko.

Tabu Edytuj

Kobiety, które wychodzą za mąż za swoich braci, ojców lub krewnych z klanu, są uważane za obrazę dla bogów oraz że dotknie je przekleństwo chorych i słabych dzieci.

Znani wojownicy zza Muru - „Królowie za Murem” Edytuj

Mance Rayder .jpg

Mance Ryder, który zjednoczył wszystkie klany za murem.

Inni Dzicy Edytuj

Tormund battle bastards main infobox.jpg

Tormund, jeden z dzikich.

  • Craster, miał siedzibę niedaleko Muru, udzielał braciom z Nocnej Straży niewielkiej pomocy. Zginął razem z Lordem Dowódcą Jeorem Mormontem w trakcie Bitwy o Pięść Pierwszych Ludzi.
  • Dalla, żona Mance Raydera, zmarła przy porodzie podczas Bitwy o Czarny Zamek.
  • Harma, łupieżczyni, zginęła w trakcie Bitwy o Czarny Zamek.
  • Orell, zmiennokształtny, zabity przez Jona Snow, gdy był w ciele orła. Część jego świadomości została uwięziona w zwierzęciu.
  • Osha, złapana na południe od Muru. Oszczędzona, lecz w zamian za to miała być służką. Ostatecznie strażniczka i towarzyszka Rickona Starka.
  • Styr, magnar Thennu, wódz Thennów, zabity w trakcie Bitwy o Czarny Zamek.
  • Tormund Zabójca Olbrzyma.
  • Val, siostra Dalli. Pojmana po Bitwie o Czarny Zamek.
  • Varamyr Sześć Skór, zmiennokształtny, towarzyszą mu trzy wilki, niedźwiedź polarny i cieniokot. Po śmierci Orella, Varamyr przejął kontrolę nad jego orłem i wykorzystywał go do zwiadu podczas Bitwy o Czarny Zamek. Melisandre zabiła orła, gdy świadomość Varamyra wciąż w nim była, co sprawiło, że oszalał.
  • Ygritte, rudowłosa kochanka Jona Snow.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki