FANDOM

Doom

Kataklizm zniszczył cywilizację valyriańską w jeden dzień.

Zguba Valyrii (ang. Doom of Valyria) – kataklizm nieokreślonej natury, który spowodował upadek Valyriańskich Włości. Nastąpił około 100 lat przez Podbojem. Daenys Targaryen, córka lorda rodu Targaryen, przewidziała Zgubę i przekonała ojca do opuszczenia Valyrii w dwanaście lat przed kataklizmem.

Opis Edytuj

Valyria 5x05 (4)

Tyrion i Jorah przepłynęli przez Dymiące Morze, pozostałości po imperium.

Kataklizm uderzył w stolicę imperium, Valyrię, rozrywając grunty otaczające miasto na liczne mniejsze wyspy, tworząc między nimi Dymiące Morze. Obszar ten jest teraz uważany za nawiedzany przez demony. Mówi się, że niewielu ludzi jest w stanie przetrwać podróż do ruin Valyrii. Nawet najbardziej zatwardziali marynarze drżą na myśl o żegludze w to miejsce. Morze jest bardzo gorące, jego wody się gotują, a ziemia jest pełna potworów.

Wiele sekretów Valyrii, jak np. metody tworzenia valyriańskiej stali, zostały utracone przez Zgubę.

Ta katastrofa była na tyle dramatyczna, że ukazywana jest w sztuce na całym świecie. Hol wejściowy w rezydencji khala Drogo w Pentos ma mozaikę z kolorowego szkła przedstawiającą kataklizm (zauważoną przez Daenerys). Istnieją również pieśni traktujące o Zgubie: ballada o dwóch kochankach umierających podczas katastrofy śpiewana jest na ślubie króla Joffreya Baratheona.

Przyczyny Edytuj

Dokładna przyczyna Zguby Valyrii nie jest znana. To mogło być wydarzenie naturalne, ale niektórzy uważają, że bogowie zniszczyli Valyrię z powodu jej pychy. Ludzie Bez Twarzy, sekta zabójców z Braavos, twierdzą, że ich założycielami byli niewolnicy pracujący w kopalniach pod Czternastoma Płomieniami (grupa pobliskich wulkanów) i poprzysięgli zniszczyć Valyrię, co sugeruje, że mogli oni w jakiś sposób spowodować kataklizm. Czy to prawda, czy tylko roszczenie – tego nie wiadomo.